• slide6
responsive slider by WOWSlider.com v8.8

07/13 1398


ام بی ای نیوز:
بنا بر گزارش های دریافتی، فیسبوک بیش از ۵۰۰ میلیون دلار پول صرف خرید سهام یک استارتاپ ذهن خوان کرد. مردم این حرکت را زشت و ترسناک می نامند.

اخیرا، فیسبوک خبر خرید سهام یک استارتاپ با فناوری ذهن خوانی به نام «CTRL-Labs» را اعلام کرد. برخی منابع مبلغ خرید آن را ۱ میلیارد دلار گزارش کردند.

واکنش های عمومی نسبت به این خرید تا حد زیادی منفی بودند. تازه ترین مثال از تغییر دیدگاه عموم مردم نسبت به اقدامات فیسبوک را می توان در پرونده رسوایی سال ها تجاوز به حریم خصوصی کاربران و دسترسی به داده های اطلاعاتی آن ها پیدا کرد.


یکی از کاربران این حرکت را جدید ترین سرمایه گزاری فیسبوک و برداشت افکار می خواند. یکی دیگر از آن ها از فیسبوک می پرسد که آیا به اندازه کافی به داده های اطلاعاتی کاربران دسترسی نداشته است؟

در این راستا فیسبوک فقط سهام شرکتی را خریده است که فناوری ذهن خوانی را می سازد.

شرکت CTRL-Labs، مچ بندی را می سازد که بر اساس گفته ها و تحلیل ها سیگنال های الکتریکی را از مغز شما رمز گشایی می کند. به گفته شرکت، با استفاده از این مچ بند، شما قادر به کنترل یک کامپیوتر با استفاده از افکارتان خواهید بود.

معاون فیسبوک، اندرو بوسورس در قالب یک پست در فیسبوک ضمن اعلام خبر این خرید گفت: شما یک سری سلول عصبی (نورون) در نخاع خود دارید که سیگنال های الکتریکی را به عضلات دست شما می فرستند و به آن ها می گویند که مثل کلیک کردن بر روی یک موس یا فشار دادن یک دکمه به روش های خاصی حرکت کنند. مچ بند با رمزگشایی از آن سیگنال ها و ترجمه آن ها به یک سیگنال دیجیتال، موجبات درک شما توسط ابزارتان را فراهم و توان کنترل زندگی دیجیتال شما را به وجود می آورد.

نکته قابل توجه این است که فیسبوک واقعا در زمینه تجارت لوازم الکترونیکی مصرفی فعالیت نمی کند (به استثنای ابزار دوربین هوشمند پورتال آن). فیسبوک بیشتر در عرصه تجارت فروش آگهی تبلیغاتی فعال است و از داده های اطلاعاتی تهیه شده به وسیله کاربرانش برای قدرت بخشیدن به آن کسب و کار بهره می برد. به این ترتیب، ابزاری که در بالا توضیح داده شد، در حالی دریافت می شود که باز هم راه دیگری برای جمع آوری داده های اطلاعاتی کاربران توسط فیسبوک وجود دارد.


این بار، مجموعه داده های اطلاعاتی به طور مستقیم از مغزتان می آید.

یک کاربر توییتر به بوسورس گفت: «من صادقانه منظورم این است که شما همگی فکر می کنید که چه کسی هستید؟ آیا شما به اندازه کافی پیش از این به داده های اطلاعاتی ما دسترسی پیدا نکرده اید؟ خدای من ... این کار زشت است.»

این واکنش نماینده اکثر واکنش ها در پاسخ به توییت بوسورس بود.

یک کاربر دیگر پاسخ داد: چرا کسی می خواهد به یک مدل کسب و کار فیسبوک یک شرکت اجازه اطلاع از روش دسترسی به داده های اطلاعاتی نخاع خود را بدهد؟ چگونه حتی یک راه حسی با یک ابزار تعامل پیدا می کند؟ با توجه به ورود های اشتباه به حریم خصوصی شما، چرا این نگرش نباید جای اجتناب از محصولات فیسبوک تا حد امکان را بگیرد؟

یک کاربر به طور مستقیم به این نکته رسید و آن را فهمید: «این کار ترسناک است.»

نمایندگان فیسبوک به درخواست وبسایت خبری Business insider برای اظهار نظر درباره خبر فوق پاسخ ندادند.

به طور کلی، این واکنش ها بخش اعظمی از احساسات عمومی پیرامون فعالیت های فیسبوک پس از سال ها بحث و گفتگو درباره حریم خصوصی داده های اطلاعاتی را بازتاب می دهند که طیف متنوعی از اشتباهات در مقیاس های کوچک تر تا مورد رسوایی شرکت مدیریت خدمات فناوری اطلاعات «Cambridge Analytica» را در بر می گیرند. در آن زمان یک شرکت سیاسی تجزیه و تحلیل داده های اطلاعاتی خارج از ادب به داده های اطلاعاتی شخصی بیش از ۸۷ میلیون کاربر فیسبوک دسترسی یافت.


مرضیه فروتن

www.businessinsider.com

امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود