پیش از تصمیم گیری برای خرید، مشتریان معمولا دست به انجام تحقیقات گسترده ای میزنند که میتواند در دنیای اینترنت یا به شکل آفلاین اتفاق افتد. وقتی حرف از خریدهای بزرگ به میان میآید، این نوع تحقیقات بسیار دقیق تر از قبل پیش رفته و مصرف کنندگان در تلاشند تا بهترین تصمیم ممکن را بگیرند.
بدیهی است که تصمیم گیری برای خرید خودرو نیز از همین دسته خریدهای بزرگ و کلیدی به شمار میرود. قبل از همه، باید تحقیقات کاملی را انجام دهید، زیرا خرید خودرو مثل خرید کفش نیست که به راحتی بتوان مرجوع کرد. در ادامه بهتر است ببینیم که هنگام خرید خودرو، چه عواملی بر روی تصمیم نهایی مشتری تصمیم میگذارند؟
اکثر مردم به دلیل هزینه، ظاهر زیبا یا محبوبیت فراوان، جذب یک برند، یا مدل خاصی از خودرو میشوند. حتی تجربه موفق یک شرکت در زمینه تولید خودرو نیز خریداران را متقاعد خواهد کرد تا به یک برند خاص روی بیاورند. برای مثال، ولوو، به عنوان یکی از مشهور ترین خودروسازان سوئدی، به خاطر قابلیتهای فنی بالا، در رده بندی ایمن ترین خودروهای جهان جایگاه رفیعی را به دست آورده است. بدون شک همین واقعیت مهم بر روی تصمیم به خرید در میان مشتریان تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین، شرکتهای خودروسازی همیشه در صددند تا از هر لحاظ از رقبای خود متمایز بوده و در مسیر نیل به این هدف بزرگ، به دنبال ارائه و اجرای بهترین ایدههای برندسازی در صنعت خودرو باشند.
برندسازی در صنعت خودرو
برندسازی در صنعت خودرو فرایند پیچیده ایست که شامل تدوین و انتقال یک پیام منحصر به فرد و متقاعد کننده به مخاطبان خواهد شد. پروسه فوق مراحل مختلف از توسعه استراتژی برند گرفته تا طراحی لوگو، استفاده از ابزارهای بازاریابی موثر و حضور پر رنگ در رسانههای دیجیتال وسنتی، را در بر میگیرد. مهم تر از همه این که هویت قوی به برند در زمینه برقراری ارتباط عاطفی با افراد و تبدیل آنها به مشتریان وفادار و دائمی کمک خواهد کرد.
برندسازی موفق مستلزم درک عمیق ویژگیهای شخصیتی، نیازها و خواستههای خریدار خواهد بود. در این راستا، پیامی که به گوش مخاطب میرسانیم نیز باید به طور مستقیم احساساتش را هدف قرار دهد. این پیام باید با شکل و قالب همه کانالها و پلتفرمهای تبلیغاتی موجود سازگار بوده، واکنش احساسی مشتریان را برانگیخته و بخشی از استراتژی بازاریابی شما را تشکیل دهد.
برندسازی موفق در صنعت خودرو در ادامه نیاز به ایجاد یک نوع وجه تمایز میان محصولات شما و دیگر محصولات مشابه موجود در بازار خواهد داشت. این کار را میتوان از طریق راه اندازی کمپینهای تبلیغاتی خلاقانه، چشم نواز و به یاد ماندنی انجام داد. علاوه بر این، میتوانید با یک آژانس برندینگ موفق همکاری کرده و جایگاه خود را ارتقاء دهید.
وفاداری به برند در صنعت خودرو
با توجه به رقابتی بودن صنعت خودرو، برای خودروسازان بسیار مهم است که میزان وفاداری را در میان مشتریان خود افزایش دهند. وفاداری به برند ابزار مهمی جهت دستیابی به مزیت رقابتی به شمار رفته و به این ترتیب شرکتها مطمئن میشوند که مشتری برای خرید خودروی بعدی نیز به آنها مراجعه خواهد کرد.
از طریق برقراری ارتباط با مشتریان و ایجاد حس ارزشمندی در آنها، میتوان به چنین هدفی دست یافت. در ادامه تاکید بر روی ارزش برند و کسب اطمینان بابت امکان کسب تجربه مثبت توسط مشتری، از اهمیت فراوانی برخوردار خواهد بود.
عجیب نیست اگر میبینیم که مردم برای محصولات خاص ارزش قائل بوده و برندها در نتیجه برندسازی موثر به نماد تبدیل میشوند. گاهی اوقات فرد یک برند خاص را نشانه ثروت و موقعیت بالا در جامعه دانسته و به همین دلیل شاید بخواهد خریدار خودرو از یک برند جذاب و ویژه باشد.
یکی از راههای افزایش حس وفاداری میان مشتریان، ارائه خدمات برتر و با کیفت تر به آنهاست. رفتار محترمانه با خریداران و دادن یک سری توصیههای مفید و ارزشمند به آنها، احتمال وفاداری به برند را در دلشان بالا برده و این امکان وجود دارد که شاید برای خرید بعدی نیز به شما مراجعه کنند. یک شرکت خودروسازی آینده نگر باید در نمایشگاه و حین انجام تست درایو، فضای مثبتی را به وجود آورده و به مشتریان اجازه دهد تا با کارکنان و محصولاتش آشنا شوند. همین امر ایجاد ارتباطی قوی میان خریدار و برند را تا حدی تضمین خواهد کرد.
یک راه حل دیگر برای ایجاد این حس زیبا در دل خریداران، ارائه تخفیف و مشوق به آنهاست. اگر مردم احساس کنند که معامله خوبی انجام میدهند، احتمال وفاداری به برند در روح وروان آنها افزایش خواهد یافت. خودروسازان همچنین باید بر روی برقراری یک رابطه بلند مدت با مشتریانشان تمرکز کنند که البته همین موضوع آنها را نسبت به برند وفادار تر از گذشته خواهد کرد.
ایدههای برندسازی برای صنعت خودرو
از طراحی لوگوها و وبسایتهای منحصر به فرد گرفته تا استفاده از پلتفرمهای رسانه اجتماعی و تولید محتوای جذاب، در اینجا به بهترین ایدههای برندسازی در صنعت خودرو اشاره شده که به معرفی بهتر خودروسازان در بازار و تعامل موثر با مخاطبان هدف منجر میشود:
- یک لوگوی منحصر به فرد را طراحی کنید
طراحی و استفاده از یک لوگوی سفارشی میتواند مزایای زیادی را برای یک شرکت خودروساز در بر داشته باشد. کار با رنگها و شکلهای هندسی مختلف در طراحی لوگو، بیننده را متوجه شرکت شما کرده و احتمالا دادههایی درباره نحوه تجارت یا نوع محصولات و خدماتتان را به او ارائه خواهد داد.
- یک وبسایت جذاب را طراحی کنید
یک وبسایت قوی و جذاب میتواند در نقش هسته مرکزی برند عمل کند. به این ترتیب افزایش آمار فروش به رشد برند کمک کرده و تولید محتوای جذاب و گهگاه کوتاه اعتماد میآفریند. از نظر زیبایی شناسی، برند و محصولاتش باید حین توسعه یک وبسایت مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این، اندیشیدن به نیازهای بازار هدف نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است. امکان جستجوی ساده و آسان در وبسایت شرکت، احتمالا بر محبوبیت و جذابیت آن خواهد افزود.
- از پلتفرمهای رسانه اجتماعی استفاده کنید
حضور پر رنگ در پلتفرمهای رسانه اجتماعی یکی از موثر ترین راهها برای برقراری ارتباط با ویژگیهای شخصیتی هریک از مشتریانتان در شرایط فعلی به شمار میروند. حین توسعه یک استراتژی بازاریابی رسانههای اجتماعی، مطمئن شوید که بر روی پر طرفدار ترین رسانههای اجتماعی میان خریداران تمرکز کرده اید. بسته به نوع پلتفرم مورد استفاده، شما میتوانید استراتژی خود را متناسب با برندتان تنظیم کنید.
- محتوای جذاب تولید کنید
با هجوم فزاینده مشتریان به سوی محتوای دیجیتال، به نظر میرسد که امروز تولید محتوای جذاب برای برندها بیشتر از همیشه مهم باشد. برندها ممکن است به کمک یک وبلاگ یا یک مجموعه ویدئویی جذاب، خود را از رقبایشان متمایز کنند. طی فرایند تولید محتوا، توجه به زیبایی شناسی مخاطب و کلیت برند اصل مهمی است که هرگز نباید فراموش شود.
بسیاری از آگهیهای تبلیغاتی برندهای خودرو در محیطهایی فیلمبرداری میشوند که گهگاه رویایی و برخی اوقات بخشی از زندگی روزمره همه ما هستند. این نوع تبلیغات که روشی موثر برای توصیف ویژگیهای ظاهری خودرو محسوب میشود، حس راحتی و امنیت را به بیننده تلقین کرده و همیشه نقشی پر رنگ در موفقیت برند خواهد داشت.
به لطف تولید محتوای خلاقانه، حتی اگر طرف مقابل قصد خرید وسیله نقلیه را نداشته باشد، باز هم رغبت پیدا میکند که برای تست درایو به نمایشگاه رفته و خودرو را از نزدیک ببیند. به هر حال، از نقش پر رنگ تولید محتوای جذاب در افزایش آگاهی نسبت به برند نمیتوان گذشت.
- با اینفلوئنسرها همکاری کنید
بدون شک، همکاری با اینفلوئنسرها به برندها کمک میکند تا به حجم بیشتری از مخاطب دست یابند. با توجه فزاینده مصرف کنندگان به پلتفرمهای رسانه اجتماعی برای کسب اطلاع از نظرات و توصیهها، همکاری با اینفلوئنسرها میتواند به عنوان راهی عالی برای دستیابی به مشتریان جدید، در نظر گرفته شود. دلالان خودرو احتمالا با همکاری اینفلوئنسرهای محبوب و پر طرفدار، سریع و آسان به تعداد زیادی از مشتریان بالقوه جدید دست پیدا خواهند کرد. در ادامه میتوان از اینفلوئنسرها جهت تولید محتوای جالب و جذاب کمک گرفت.
بسیاری از مردم پس از دیدن محصولات مختلف در شبکههای اجتماعی، تحت تاثیر قرار گرفته و احتمالا آنها را خواهند خرید. وقتی طرفداران میبینند که اینفلوئنسرهای محبوبشان از این محصولات در دنیای واقعی استفاده میکنند، با ذهنی باز به محصولات مورد نظر نزدیک خواهند شد.
- محتوای ویدئویی را در استراتژی بازاریابی خود بگنجانید
یکی از مهم ترین و تاثیرگذار ترین انواع محتوا در زمینه تبلیغات خودرو، محتوای ویدئویی است. شرکتهای خودروساز این شانس را دارند که در عین نمایش تصاویر 365 درجه ای از اتومبیلهای خود، طراحی داخلی آنها را نیز به شکلی جذاب و موثر به بینندگان نشان دهند. در نتیجه برای خریداران احتمالی ساده تر است تا به تصور خوبی از مدل، نام برند و ویژگیهای مختلف وسیله نقلیه قبل از حضور فیزیکی در نمایشگاه و تماشای آن از نزدیک، دست یابند. به همین دلیل، محتوای ویدئویی میتواند با افزایش میزان وفاداری به برند، تمایل به خرید محصولاتش را در میان مردم بالا برده و به رشد نرخ کلیک برندها کمک کند.
- با رویدادهای بزرگ در عرصه خودرو همکاری کنید
این کار را میتوان با حمایت مالی از یک رویداد یا فرد خاص انجام داد. به این ترتیب، برندها میتوانند با مخاطبان علاقمند به آن رویداد یا مکان خاص ارتباط برقرار کنند.
شرکت در این قبیل رویدادها میتواند به شما کمک کند تا در کنار انتشار یک سری اطلاعات راجع به محصولات خود، موفق به حفظ نام برند و خودروهایش در فکر و ذهن مخاطبان شوید.
نتیجه
همانطور که ما در بالا گفتیم، شما برای حضور قدرتمند در این بازار بسیار رقابتی، نیاز به یک استراتژی برندسازی قوی و موثر دارید. در این زمینه میتوانید با آژانسهای بازاریابی فعال در صنعت خودرو مشارکت کنید.
www.digitalagencynetwork.com