ام بی ای نیوز: پرسونال برندینگ شخصیتی ست که برخی افراد دوست دارند و می خواهند براساس آن ویژگی ها دربین جامعه و مخاطبان خود شناخته و مطرح شوند در واقع برند تنها محدود به کالا و خدمت خاصی نیست که صاحبان آن سال ها برای کسب آن تلاش می کنند بلکه افراد نیز می توانند در ساختن و ارائه ی برند شخصی خود و جلب نظر و تاثیرگذاری بر دیگران تلاش کرده و البته موفق نیز باشند.
عادل فردوسی پور نمونه یک پرسونال برند درحوزه ی ورزش فوتبال است که با حضورش در برنامه ی نود و ارائه ساختار تازه ای از مجری گری توانسته مخاطبان میلیونی را در ساعت و زمان مشخصی پای رسانه ای بنشاند که البته ساختارهای خاصی درحوزه های مختلف برنامه سازی داشته است.
داود عابدی کارشناس و گزارشگر و برنامه ساز ورزشی که طی سال های گذشته او نیز سبک تازه ای از گزارشگری فوتبال را ایجاد و ارائه کرد، معتقد است اگر شخصی بتواند با داشتن اطلاعات کافی از مخاطبان و ایجاد ارتباط موثر با آنها کار متفاوتی ارائه دهد و البته صاحب فکر و ذوق و خلاقیت باشد می تواند در راستای تبدیل شدن به پرسونال برند قدم بگذارد و گام های بعدی را با اتکا به دانش و مهارت های لازم بردارد.
وی درمورد تبدیل شدن به پرسونال برند موفقی مانند عادل فردسی پور در حوزه ی ورزش و به خصوص ورزش فوتبال می گوید: او به دلیل رعایت همه ی ویژگی های یک شخصیت برند موفق بوده است و عواملی نظیر ساده گویی و شفافیت و متفاوت بودن در عرصه ی مجری گری و توانسته جای خود را بین مخاطبان باز کند.
اطلاعات به روز و کافی که نیاز مخاطب را پاسخ می دهد و فکر و سلیقه ی مخاطب را می شناسد و نحوه ی ارتباط گیری با او را خوب می داند و همه این موارد در انتخاب موضوعات تاثیر مهمی داشته که وی از آن استفاده کرده و برنامه های متفاوت روی آنتن زنده ی رسانه ی تلویزیون ارائه کرده است.
این کارشناس ورزشی معتقد است با توجه به ویژگی های متفاوتی که دراجرای برنامه ورزشی از شخصیت کاری عادل فردوسی پور در برنامه 90 که با نام او پیوند خورده نمایش داده شده، مخاطب را با سبک تازه ای از مجری گری مواجه کرد که تا قبل ازآن وجود نداشت. دراین سبک تقلید صورت نگرفت و خود واقعی شخصیت مجری بدون در نظر داشتن دیسیپلین های رایج گفتاری و حتی رفتار بدن نشان داده شد و رک گویی و بداهه گویی ها و از همه مهمتر مستقل بودن او وابسته نبودن به دسته و گروه و طیف خاصی توانست ارتباط عمیقی بین او مخاطبان میلیونی برنامه 90 ایجاد کند که درواقع این گروه مخاطبان پرسونال برندعادل فردوس پور بوده و هستند.
او در پاسخ به این پرسش که اساساً برنامه نود بدون حضور عادل تا چه حد می تواند موفق و البته قابل تصور باشد گفت: این برنامه طی حدود دو دهه گذشته با نام و اجرای شخصیت خاص عادل با سبک خاص اجرا و گفتار وی شکل گرفته و در ذهن مخاطب نقش بسته و اگر قرار باشد برنامه ای به این شکل محتوا بدون حضور شخصیت برند شناخته شده نزد مخاطبان اجرا شود، بهتر است نام و شکل برنامه نیز تغییر داده شود و برنامه ی جدیدی با عنوان تازه شکل بگیرد، چرا که مخاطب شناسی به خصوص در حوزه ی ارتباطات و رسانه ادامه موفقیت یک برنامه را با شخصیتی تازه تایید و تضمین نمی کند.
وی با بیان اینکه درحوزه ی ورزش اطلاعات و دانش به روز یک فرد در حوزه ی کاری اش نقش بسیار مهمی درایجاد برند شخصی او داشته و در کنار آن شکل و نوع برقراری ارتباط و درک نیاز مخاطب عامل تعیین کننده ای به شمار می آید گفت: فردی مانند عادل که دسترسی به مهمترین و آخرین منابع روز دنیا درحوزه تخصصی فوتبال دارد و مطالعه و تحقیق اساس و پشتوانه ی برنامه هایی است که با سادگی بیان و گفتار و خارج از قواعد مرسوم و با تکیه با دایره ی لغات وسیعش به شکل زنده اجرا می کند، درون توده های مخاطبان جای خود را ایجاد و حفظ خواهد کرد.
mbanews.ir - مريم غضنفري