دستیار همهکاره
وقتی OpenAI در ماه نوامبر گذشته، از گل سرسبد محصولاتش یعنی چتجیپیتی رونمایی کرد، در کمتر از چهار روز تعداد کاربرانش به 1 میلیون نفر رسید و طی دو ماه، به 100 میلیون کاربر دست پیدا کرد؛ یعنی بیش از 75 درصد سریعتر از هر غول تکنولوژی دیگری. چتجیپیتی به رشد و تکاملش ادامه داده و قابلیتهایی مثل تحلیل داده و تفسیر عکس را هم دربر میگیرد. حالا از دانشآموزهای دبیرستانی گرفته تا مدیران سطح بالای شرکتها در تلاشند با این ابزار آشنا شوند تا آن را به شیوهای جدید و موثر به کار بگیرند.
بسیاری از شرکتها همین حالا پای چتجیپیتی را به محصولات، فرآیندها و خدماتشان باز کردهاند. کارشناسان با تحلیل چشمانداز روبهرشد این تکنولوژی نوظهور، سه گذرگاه و شیوه را به رهبران پیشنهاد دادهاند که شانس موفقیت در بهکارگیری چتجیپیتی را در شرکتها بالا میبرد.
گذرگاه اول: بهرهبرداری بهینه از ارزش پیشنهادی فعلی
اولین گذرگاه، استفاده از چتجیپیتی برای بهرهبرداری بیشتر از ارزش پیشنهادیای است که شرکت در حال حاضر به مشتریانش ارائه میدهد. برای مثال، شرکت اینستاکارت با تمرکز بر ارزش پیشنهادی اصلی مجموعه که تحویل خواروبار در منزل به شیوهای سریع، مطمئن و مقرونبهصرفه است، سود سالانهی خود را تا 2.5 میلیارد دلار بالا برده است. این شرکت اخیراً یک پلاگاین برای چتجیپیتی تعبیه کرده که میخواهد با افزایش سرعت و کاراییِ سفارش آنلاین خواروبار، ارزش پیشنهادی خود را تقویت کند. از طریق این پلاگاین، مشتریها میتوانند پیشنهادهایی برای آمادهسازی غذا دریافت کنند و وقتی از چیزی خوششان آمد، چتجیپیتی یک سفارش اینستاکارتی جدید برایشان آماده میکند که به صورت خودکار همهی مواد اولیهی لازم را به لیست خرید آنها اضافه میکند.
گذرگاه دوم: توسعهی ارزش پیشنهادی
در گذرگاه دوم، از چتجیپیتی برای توسعهی ارزش پیشنهادی شرکت از طریق حل مشکلات جدید برای مشتریان و تکمیل پیشنهاد فعلی استفاده میشود. برای مثال، آکادمی خان که در سال 2006 تاسیس شده و ماموریت ارائهی خدمات آموزشی رایگان و در سطح جهانی به همهی دانشآموزان را دنبال میکند، حالا به 20 میلیون کاربر ماهانه دست پیدا کرده است. این آکادمی ویدئوهای کوتاه آنلاینی را ارائه میدهد که با یک صفحهی سفید نقاشی شروع میشود و با متن رنگی و دستنویس پر میشود. اخیراً این مجموعه چتجیپیتی را وارد پلتفرم خود کرده و یک معلم خصوصیِ طراحیشده توسط هوش مصنوعی به نام خانمیگو را طراحی کرده است. این ابزار نهتنها دانشآموزان را در مسیر مرور ویدئوهای آنلاین هدایت میکند، بلکه به معلمها هم برای بهکارگیری روشهای تدریس و تدوین طرح درس کمک میکند.
گذرگاه سوم: کشف یک ارزش پیشنهادی تازه
آخرین گذرگاه، استفاده از چتجیپیتی برای کشف یک ارزش پیشنهادی کاملاً جدید است که مشتریان ممکن است هنوز از نیاز خود به آن آگاه نباشند. برای مثال، وقتی از استیو جابز پرسیدند آیا موقع طراحی iMac از هیچ روش تحقیقات بازاری استفاده کرده یا نه، جواب داد: «طراحی محصول با اتکا به گروههای کانونی واقعاً سخت است. خیلی اوقات مردم تا چیزی را نشانشان ندهی، نمیدانند آن را میخواهند یا نه.» به نظر میرسد که این بینش کاملاً توسط OpenAI درک شده است؛ چرا که محصولی را به عموم مردم عرضه کرده که حالا میتواند به شیوههای بیشماری در زمینههای مختلف به کار گرفته شود و به تحقق اهداف جدید و پیشبینینشدهای بینجامد.