• slide6
responsive slider by WOWSlider.com v8.8

02/16 1398


ام بی ای نیوز:
مناطق سیل‌زده کشور همچنان به کمک نیاز دارد. کمک‌هایی که باید سامان‌دهی شده و درست باشد. برای کمک رسانی به این مناطق نقش کسب وکار و استارتاپ‌ها بسیار پررنگ است. مستربلیط یکی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فروش آنلاین ایده‌ی متفاوتی را در زمینه کمک رسانی به مناطق سیل زده اجرایی کرده است. ام بی ای نیوز به منظور دریافت اطلاعات بیشتر درباره این ایده گفتگویی را با مهران شیرزادی مدیرروابط عمومی شرکت مستر بلیط داشته است. شیرزادی در این گفتگو به سئوالات مختلفی پاسخ داده است. در ادامه این نوشتار مشروح این گفتگو را بخوانید.


بطور مختصر درباره حوزه فعالیت مستر بلیط توضیح بفرمایید؟

مستر بلیط یکی از نخستین شرکتهای فعال در حوزه‌ی فروش آنلاین بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس است که از سال 94 فعالیت خود را آغاز کرده است. مستر بلیط در واقع بعد از تجربه راه اندازی ایرپلین تیکت و برای پوشش نیازهای بخش مجزایی از بازار بنیان گذاری شد. ضمناً هر دو شرکت زیر مجموعه هلدینگ گردشگری عتیق گشت هستند.


ایده کمک به مناطق سیل زده چگونه در مستر بلیط شکل گرفت؟

با توجه به تجارب قبلی در مورد فجایع اینچنینی و مشاهده عدم تعادل در ارسال کمک‌ها برای مردم، یعنی تجمیع اکثر کمک‌ها در روزهای اول حادثه و فراموشی تدریجی ماجرا در روزهای پس از حادثه، با ابلاغ رسمی آقای حمیدرضا اشجع مدیر عامل مجموعه تصمیم گرفتیم که پس از فروکش کردن هیجان ابتدایی فاجعه و استعلام نیازهای واقعی از سازمان‌های تخصصی امداد رسانی نظیر هلال احمر، تا جای ممکن وظیفه خود را به صورت هدفمندتر و مؤثرتر انجام دهیم. لذا در تماس با هلال احمر متوجه شدیم که هزینه زیادی صرف تهیه بلیط هواپیما برای ورود و خروج پزشکان و امدادگران داوطلب به مناطق بحران زده می‌شود و نیاز شدیدی در این بخش دیده می‌شود، پس با توجه به اینکه این قسمت از کار دقیقاً در حوزه فعالیت ما بود، تصمیم گرفتیم که بر حسب وظیفه، بخش ناچیزی از نیاز جمعیت هلال احمر در این بخش را تقبل کنیم.


مستر بلیط با چه روشی ایده خود را اجرایی کرده و برای چند نفر بلیط تهیه شد؟

در هماهنگی با هلال احمر تصمیم بر این شد که آنها لیست پزشکان داوطلب را برای ما ارسال کرده و ما نسبت به تهیه بلیط برای این عزیزان جهت ورود به مناطق بحران زده و خروج از منطقه اقدام کنیم.


بازخورد نسبت به این ایده چطور بود؟

عزیزان هلال احمر که با توجه به نیاز شدید مناطق درگیر بحران به چنین امکانی، استقبال زیادی از این همکاری داشتند و هماهنگی ها را به سرعت انجام دادند. از منظر بازخورد عمومی اما با توجه به اینکه اعلان عمومی در این مورد نداشتیم، بازخورد چندانی هم مشاهده نشد؛ جز در یک مورد که اقدام به انتشار این مطلب در توییتر و بلاگ خود مستر بلیط آن هم برای کمک به جذب نیروی داوطلب برای این سازمان داشتیم که بازخورد نسبتاً خوبی داشت.


آیا نیازی به کمک استارتاپ‌های دیگر نیز برای این کار وجود دارد؟

بله قطعاً. یکی از نکات اساسی که ما در این تعامل متوجه شدیم این است که همچنان و در حجم بالا نیاز به کمک شرکتها و استارتاپها در حوزه های مختلف وجود دارد. توجه داشته باشیم که شاید از موج خبری فاجعه کاسته شده باشد، اما نیازها همچنان به قوت خود باقی است. توصیه ای که ما بر اساس تجربه می توانیم به شرکت ها، استارتاپ ها و سازمان ها داشته باشیم این است که حتماً در تماس با سازمان های تخصصی نظیر هلال احمر و پس از دریافت نیازهای واقعی، کمکها یا امکانات خود را برای توزیع هدفمندتر ترجیحاً در اختیار همین سازمانهای تخصصی قرار دهند. در مورد استارتاپ های هم صنف ما، برای تهیه بلیط هواپیما قطعاً نیاز مبرم وجود دارد؛ توصیه می کنیم حتماً با جمعیت هلال احمر تماس بگیرند. در مورد سایر استارتاپ ها و شرکت ها نیز در صورتی که می توانند خدمات، کالا یا مبلغی برای کمک به هموطنان عزیزمان در اختیار هلال احمر قرار دهند، لطفاً از این مهم دریغ نکنند. ما در تجربه ای که با هلال احمر داشتیم شاهد تلاش و زحمت شبانه روزی پرسنل آن برای کمک به عزیزان سیل زده بودیم و از نزدیک لمس کردیم که تا چه حد به کمک هایی از این دست نیاز وجود دارد.


چه پیشنهادی در این زمینه دارید؟

باز هم تأکید می کنم که با توجه به تجربه از سایر دوستان هم درخواست داریم که برای کمک هدفمند و برای جلوگیری از بی نظمی در ارسال و توزیع کمک ها حتماً در تماس و تعامل با هلال احمر، اقدام به دریافت نیازهای واقعی منطقه و ارسال کمک های خود نمایند.


به نظرتان در حال حاضر که هیاهوی خبر کم رنگ‌تر شده استارتاپ‌ها چگونه می‌توانند در این زمینه کمک کنند؟

ببینید همانطور که عرض شد معمولاً اکثر کمک ها در روزهای ابتدایی هر حادثه و به صورت فشرده برای مناطق آسیب دیده ارسال می شوند و متأسفانه با فروکش کردن موج اخبار، سیل کمک های مردمی و سازمانی کمتر و کمتر می شود، در صورتی که نیازها همچنان به صورت ثابت وجود دارند. لذا اتفاقاً الآن زمان مناسبی برای کمک به هموطنانمان در مناطق آسیب دیده است و نباید تصور کنیم که نیاز به کمک های غذایی، دارویی، بهداشتی، مسکن و … در این مناطق کاهش پیدا کرده است. بنابراین، با توجه به اینکه جامعه استارتاپی خدمات متنوعی در زمینه های مختلف ارائه می کند، حتماً هستند شرکتهایی که امکانات قابل ارائه با توجه به نیازهای موجود داشته باشند. در غیر این صورت هم می توان به صورت نقدی و در حد توان کمک کرد. با توجه به حجم نیاز بالای مناطق درگیر سیل به خدمات مختلف، به عنوان عضو کوچکی از جامعه استارتاپی خواهش ما این است که استارتاپ ها و شرکت های مختلف همانطور که تا الآن مشارکت خوبی در این زمینه ها داشته اند، لطفاً در صورت امکان به یکی از این روش ها اقدام به کمک به هموطنان ساکن در مناطق بحران زده نمایند.


mbanews.ir-نرگس فرجي
امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود