ام بی ای نیوز:پیامهای نیمه خودآگاه یا ناخودآگاه نوعی از پیامها هستند که بدون این که ذهن خودآگاه از آن آگاه شود تاثیر خود را میگذارد.
تا به حالا بحثهای ضد و نقیض زیادی در مورد واقعی یا افسانه بودن این نوع از پیامها و حضورشان در تبلیغات انجام گرفته ولی با توجه به احساسی بودن بنای تصمیم انسانها و نمونه های مرتبط واقعی بودن این نوع از تبلیغات دور از ذهن نیست.
تصاویری که در یک فریم از یک فیلم گنجانده میشوند و بدون این که چشم آنها را ببیند مغز میبیند و پیام را دریافت میکند. کلماتی که در ظاهر بیمعنی هستند ولی با هدف گفته و شنیده میشنود، عطری که در فضا پخش میشود و ناخودآگاه افراد را به سمت عملی مشخص هدایت میکند.
یکی از شاخصترین و تاثیرگزارترین این نوع تبلیغات فعالیتی بود که ادوارد برنیز پدر روابط عمومی برای شرکت DIXI CUP انجام داد. این شرکت تولید کننده لیوانهای یک بار مصرف در آمریکا بود. برنیز در دهه 1930 با استفاده از عامل ترس، تصویر لیوانی که آب از آن سرریز میشود و قرار دادن آن در کنار تصویری از یک بیماری مقاربتی خطرناک تأثیر به سزایی بر فروش لیوانهای یک بار مصرف گذاشت و این معنی را به ذهن مخاطب وارد کرد که تنها لیوانهای یک بار مصرف بهداشتی هستند.
پیامهایی که به صورت مستقیم حرفی در مورد موضوع تبلیغ و هدف آن بیان نمیکنند ولی با کنار هم قرار دادن المانهایی که در ذهن ما شناخته شده به معانی مشخصی هستند پیام مورد نظر را در ذهن ما حک میکنند. برنیز در مورد غیربهداشتی بودن لیوانهای معمولی و بهداشتی بودن لیوانهای یک بار مصرف حرفی نمیزند ولی تصویر لیوانی که آب از آن در حال سرریز است را در کنار تصویری از یک بیماری مقاربتی قرار میدهد و پیام خود را در ناخودآگاه ذهن ما میکارد.
یا زمانی که کوکاکولا در هر ثانیه از فیلم سینمایی چند فریم را به نام خود اختصاص میدهد، علی رغم این که چشم این تصویر را نمیبیند مخاطب پس از خروج از سالن سینما احساس تشنگی و میل به کوکاکولا پیدا میکند و فروش کوکا بعد از سینما رشد چشمگیری پیدا میکند.
در مورد دیگری سینما جلوی در ورودی خود دستگاهی قرار میدهد که بوی ذرت بوداده را در فضا پخش میکند. این بو در ذهن ما به سینما گرهخوردهاست و این حرکت باعث افزایش فروش بلیط سینما میگردد. لازم به ذکر است که این نکته به هیچ وجه با استفاده از حواس پنجگانه و تأثیر آن مغایرتی ندارد.
المانهای مختلفی هستند که برای ذهن ما شناخته شدهاند و تبلغیات نیمهخودآگاه با استفاده از تصاویر،صداها، بو و بسیاری موارد دیگر که در ذهن ما معنی مشخصی دارند و بدون به میان آوردن مستقیم پیام معانی مورد نظر رابه ذهن مخاطب متبادر میکنند پیام را در ذهن مخاطب جاگذاری میکنند.
mbanews.ir- مصطفي مير