• slide6
responsive slider by WOWSlider.com v8.8

11/16 1397

subliminal

ام بی ای نیوز:پیام­های نیمه ­خودآگاه یا ناخودآگاه نوعی از پیام­ها هستند که بدون این که ذهن خودآگاه از آن آگاه شود تاثیر خود را می­گذارد.

تا به حالا بحث­های ضد و نقیض زیادی در مورد واقعی یا افسانه بودن این نوع از پیام­ها و حضورشان در تبلیغات انجام گرفته ولی با توجه به احساسی بودن بنای تصمیم انسان­ها و نمونه­ های مرتبط واقعی بودن این نوع از تبلیغات دور از ذهن نیست.


تصاویری که در یک فریم از یک فیلم گنجانده می­شوند و بدون این که چشم آنها را ببیند مغز می­بیند و پیام را دریافت می­کند. کلماتی که در ظاهر بی­معنی هستند ولی با هدف گفته و شنیده می­شنود، عطری که در فضا پخش می­شود و ناخودآگاه افراد را به سمت عملی مشخص هدایت می­کند.


یکی از شاخص­ترین و تاثیرگزارترین این نوع تبلیغات فعالیتی بود که ادوارد برنیز پدر روابط عمومی برای شرکت DIXI CUP انجام داد. این شرکت تولید کننده لیوان­های یک بار مصرف در آمریکا بود. برنیز در دهه 1930 با استفاده از عامل ترس، تصویر لیوانی که آب از آن سرریز می­شود و قرار دادن آن در کنار تصویری از یک بیماری مقاربتی خطرناک تأثیر به سزایی بر فروش لیوان­های یک بار مصرف گذاشت و این معنی را به ذهن مخاطب وارد کرد که تنها لیوان­های یک بار مصرف بهداشتی هستند.


پیام­هایی که به صورت مستقیم حرفی در مورد موضوع تبلیغ و هدف آن بیان نمی­کنند ولی با کنار هم قرار دادن المان­هایی که در ذهن ما شناخته شده به معانی مشخصی هستند پیام مورد نظر را در ذهن ما حک می­کنند. برنیز در مورد غیربهداشتی بودن لیوان­های معمولی و بهداشتی بودن لیوان­های یک بار مصرف حرفی نمی­زند ولی تصویر لیوانی که آب از آن در حال سرریز است را در کنار تصویری از یک بیماری مقاربتی قرار می­دهد و پیام خود را در ناخودآگاه ذهن ما می­کارد.


یا زمانی که کوکاکولا در هر ثانیه از فیلم سینمایی چند فریم را به نام خود اختصاص می­دهد، علی رغم این که چشم این تصویر را نمی­بیند مخاطب پس از خروج از سالن سینما احساس تشنگی و میل به کوکاکولا پیدا می­کند و فروش کوکا بعد از سینما رشد چشمگیری پیدا می­کند.


در مورد دیگری سینما جلوی در ورودی خود دستگاهی قرار می­دهد که بوی ذرت بوداده را در فضا پخش می­کند. این بو در ذهن ما به سینما گره­خورده­است و این حرکت باعث افزایش فروش بلیط سینما می­گردد. لازم به ذکر است که این نکته به هیچ وجه با استفاده از حواس پنجگانه و تأثیر آن مغایرتی ندارد.


المان­های مختلفی هستند که برای ذهن ما شناخته شده­اند و تبلغیات نیمه­خودآگاه با استفاده از تصاویر،صداها، بو و بسیاری موارد دیگر که در ذهن ما معنی مشخصی دارند و بدون به میان آوردن مستقیم پیام معانی مورد نظر رابه ذهن مخاطب متبادر می­کنند پیام را در ذهن مخاطب جاگذاری می­کنند.


پیام های نیمه خودآگاه در تبلیغات
mbanews.ir- مصطفي مير


امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود