ام بی ای نیوز: در هفتههای گذشته بسیاری از کسبوکارها با کاهش تقاضای مشتریان، کاهش درآمد و بحران در بورس مواجه شدهاند و این پیامدها نتیجه حضور کروناست.
این رفتار به این معناست که کسبوکارها باید بتوانند به دنبال راهی برای کسب درآمد در شرایط موجود باشند که در حال حاضر پایانی برای آن متصور نیستیم.
برای این کار میبایست تغییراتی در کارمان به وجود بیاوریم:
بازبینی بودجهی تبلیغات
تبلیغات و بازاریابی -در کنار حقوق کارکنان- بزرگترین هزینهی هر شرکتی به حساب میآید. در وضعیت عادی بازار، حدود ۱۰ تا ۳۰درصد درآمد شرکت در بخش فروش و تبلیغات هزینه میشود. این میزان هزینه در بازار نرمال، کاربردیست. اما در شرایطی که درآمد تا ۵۰درصد سقوط کرده است، اگر این هزینه را تغییرندهیم دچار ضرر و زیان میشویم. پس یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهیم، بازبینی هزینههای بازاریابی و تبلیغات است. باید به کمپینها و آگهیهایمان نگاهی بیندازیم و آنهایی را نگاه داریم که روی کاغذ عملکرد بهتری دارند و به خریداران بیشتری هدایتمان میکنند. بدیهیست کمپینهایی که در انتهای لیست موفقیت قرار دارند خط میخورند.
تنها در صورتی توصیه میشود که بودجهی تبلیغات را به طور کلی قطع کنیم که کسبوکارمان به طور کامل در این شرایط تعطیل شده است. به عنوان مثال رستورانها گزینههایی هستند که بهتر است تبلیغاتشان را در این دوران متوقف کنند و پس از بهبود وضعیت بازار دوباره ادامه دهند.
بازبینی کمپینها
همانطور که در بخش پیش گفتیم، بازبینی بودجهی بازاریابی با بازبینی کمپینهای تبلیغاتی صورت میگیرد. برای این کار باید در نظر داشته باشیم که کمپینهایی که در گذشته طراحی کردهایم، ممکن است در این شرایط واکنش مناسبی از مخاطبان دریافت نکنند و ما را به نتیجهی دلخواه نرسانند. همه چیز را میبایست دوباره از نو طراحی و بهینهسازی کنیم.
بازتعریف گروه مخاطب هدف
ویروس کرونا رفتار مصرف مخاطبان را تغییر داده است و حتی باعث شده برخی از کالاها و خدمات دیگر مخاطبی نداشته باشند. به عنوان مثال کسبوکاری را تصور کنید که میز و صندلی رستورانها را تامین میکند و در این شرایط که در بسیاری از کشورها رستورانها تعطیلند، این کسبوکار عملا مشتری خود را از دست داده است و برای بقا میبایست مخاطب هدف جدیدی برای خود تعریف کند. (پیشبینیها نشان میدهد که رستورانها برای اینکه بتوانند دوباره روی پای خود بایستند، دستکم به دوسال زمان نیاز دارند.)
به این ترتیب این کسبوکار و کسبوکارهای مشابه میبایست به دنبال گروه مخاطبانی باشند که سریعتر بتوانند از آسیبهای کرونا بیرون بیایند.
کلام آخر اینکه ما در دوران دیوانهی کرونایی زندگی میکنیم و آنچه که تا پیش از این در دنیای بازاریابی و تبلیغات معنی پیدا میکرد، اکنون بیمعناست.
نازنین کینژاد