ام بی ای نیوز:
بازاریابی ویروسی چیست؟
بازاریابی ویروسی به شاخهای از بازاریابی گفته میشود که توانایی ایجاد علاقه و فروش برند یا محصول را از طریق پیامهایی که به سرعت ویروس پخش می شوند را دارند. بسیار سریع و از یک شخص به شخص دیگر منتقل می شوند و این کاربرها هستند که تصمیم می گیرند کدام محتوا را بازنشر کنند.
شبکه های اجتماعی به خاطر سرعت بسیار زیادشان بستر اصلی این نوع از بازاریابی هستند.
استفاده از بازاریابی ویروسی یک چاقوی دولبه است. از آنجایی که بخش زیادی از کنترل به عهده کاربران است، ریسک مسخره شدن و عدم درک درست را به صورت بالقوه دارد و از طرف دیگر یک کمپین ویروسی موفق مثل یک معجزه برای برندها عمل میکند.
چگونه عمل می کند؟
اجرای یک کمپین ویروسی بسیار ساده است: یک ویدیو یا هر نوع دیگری از محتوا که برای مخاطب جذاب است را تولید کنید، روی اینترنت قراردهید و اولین حرکت برای پخش آن را (مثل انتشار آن در یک صفحه ی پرمخاطب) انجام دهید و منتظر بمانید تا کاربران آن را نشر دهند.
در برخی موارد انتشار ویروسی بر حسب اتفاق پیش میآید. یک حساب شخصی ویدویی را منتشر می کند و ناگهان محبوب می شود و سر از تمام اینترنت درمیآورد.
دو نوع استراتژی از طرف برندها در این نوع بازاریابی استفاده میشود: پیدا و پنهان
در نوع پیدا کاربر از محتوای تبلیغاتی آگاه است ولی در نوع پنهان، پیام در لایه های زیرین قرارگرفتهسات یا به مرور زمان مشخص میشود. البته باید مراقب بود که کاربران احساس فریب خوردگی نکنند زیرا به دشمنان برند تبدیل میشوند.
به جای تکرار چندباره ی پیام، باید بهترین زمان و مکان را پیدا کرد و سپس فقط منتظر ماند تا فرآیند انتشار شروع شود.
مزیت ها:
- کم هزینه: از آنجایی که نقش کاربران در این نوع از تبلیغات بسیار زیاد است به جای خریداری فضای تبلیغاتی کاربران آن را منتشر میکنند.
- پتانسیل دیده شدن بسیار زیاد: یک ویدویی ویروسی پتانسیلی دیده شدن در سطح بینالمللیو بدون هزینه را دارد. بنابراین یک شرکت کوچک و حتی یک شخص میتواند از آن بهره بسیار زیادی ببرد.
- تهاجمی نیست: تصمیم انتشار یا عدم انتشار کاملاً به عهده کاربر است و بنابراین میزان تعامل با برند در مقایسه با روشهای سنتی بسیار بیشتر است.
- به ساخت و شناخته شدن برند کمک شایانی میکند: اگر در تهیه محتوا، خلاقیت و نکته سنجی( نکتهای که برای مخاطب مهم و جذاب است) رعایت شود محتوا به قدری جذاب میشود که مخاطب خود تصمیم به انتشار آن میگیرد و بنابراین رابطهای صمیمی با برند برقرار میکند.
بدون شک تبلیغات و بازاریابی ویروسی در صورت رعایت اصول یکی از پرقدرت ترین ابزارهای برندینگ است.
مترجم:سید مصطفي مير
www.cyberclick.es