ام بی ای نیوز: شرکت های بیمه فعال در کشور اگر درعرصه ی تبلیغات به شکل منسجم رفتار کنند، با ایجاد منافع مشترک مسیر توسعه ی صنعت بیمه هموارتر میشود.
با توجه به اهمیت بیمه در بهبود کیفیت زندگی افراد، دست اندرکاران صنعت بیمه در ایران تلاشهای موثری را برای فرهنگ سازی و ترویج تفکر اهمیت این نهاد پوشش داده اند، اما هنوز برخلاف برخی کشورهای توسعه یافته که نقش بیمه ها در تامین امنیت زندگی افراد جامعه تاثیر گذار است، بجز در موارد نادری که شامل بیمه های اجباری است، مخاطبان چندان اعتقاد یا اقبالی به داشتن بیمه از خود نشان نمیدهند و شاهد هستیم دردوران بازنشستگی، زندگی برای برخی بخشهای جامعه به سختی میگذرد، لذا برپایی کمپینها و تبلیغات در حوزه ی صنعت بیمه با همه ی دشواری هایی که دارد حائز اهمیت است و به اعتقاد برخی کارشناسان تاثیرات جدی تاکنون ایجاد نکرده است.
شکل و محتوای کمپین های اجرایی در این صنعت مورد انتقاد برخی صاحب نظران بوده که با وجود تبلیغات فراگیر، نقش کمرنگی در اقناع مخاطبان دارد و یا سیستماتیک نیست. لذا در همین رابطه گفتگویی را با معاون روابط عمومی بیمه ی مرکزی داشتیم که به بیان دیدگاه های مختلف در این حوزه پرداخته است.
"گودرزی "ضمن تاکید بر مطلب فوق افزود: در ایران بیمه مرکزی به عنوان نهاد سیاست گذاری در حوزه ی صنعت بیمه مطرح است و حدود 33 شرکت بیمه ای نیز مستقلا سیاست ها و رویکرد ویژه خود را اجرایی میکنند.
در واقع اطلاع رسانی و تبلیغات بخش مهم کار صنعت بیمه محسوب میشود که توسط شرکت های بیمه اجرایی میشود، رویکرد رقابت محور در تبلیغات شرکتهای بیمه منجر به عدم تاثیرگذاری مطلوب برای اقناع مخاطبانی شده که اصولا یا اطلاعات چندانی از کارکردهای بیمه نداشته و یا به هر علت به کارایی نقش بیمه در زندگی خود اعتماد ندارند.
بیمه مرکزی در نقش سیاست گذار اصلی در اقدامات تبلیغاتی که داشته در تبیین نقش بیمه و ترویج این عبارت که "بیمه خوب است" به رسالت خود در این حوزه عمل میکند و شرکت های بیمه در ادامه چنین رویکردی بهتر است به بیان ضرورت بیمه در زندگی مخاطبان و اثرات آن پرداخته و کار اطلاع رسانی در مورد انواع بیمه ها در شرایط زندگی افراد را اجرایی نمایند.
وی افزود: کمپین هایی که در حال حاضر اجرا میشود کمتر رویکرد منسجم در موضوع صنعت بیمه و فرهنگ سازی در این بخش را دارند بلکه بیشتر شاهد نوعی رقابت بین شرکت ها هستیم.
لازم است شرکت ها با تعریف کمپین های تبلیغاتی مخاطب محور ضمن معرفی خود به هدف بزرگتری که مسیر توسعه صنعت بیمه را در کشور هموار می سازد توجه داشته باشند.
وی در ادامه به اقداماتی که تاکنون برای بسترسازی توسعه ی این صنعت انجام شده اشاره کرده و افزود: با توجه به اینکه فرهنگ سازی در کودکان تاثیر گذار است با همکاری وزارت آموزش و پروش در مقاطع مختلف آموزشی و کتب درسی دانش آموزان حدود 115 مورد در حوزه ی کارکرد و اهمیت صنعت بیمه وارد شده است.
معاون روابط عمومی بیمه مرکزی در ادامه تاکید کرد: در حوزه ی تبلیغات، این بخش نیازمند فعالیت های مشترک است تا شاهد تاثیر مضاعف باشیم.
-mbanews.irمریم غضنفری