ام بی ای نیوز: طبیعت اینترنت ایجاب میکند که برخی محتواها به محض انتشار با شکست مواجه و برخی دیگر بلافاصله پس از انتشار وایرال میشوند. برای نمونه تصویر برنی سندرز در مراسم تحلیف جو بایدن که نشسته بر روی صندلی، رنج تنهایی را بر خود هموار کرد.
در حالی که بسیاری از افراد ممکن است رمز موفقیت تصاویر و ویدئوهای ویرال را فقط محدود به شانس بدانند اما دو محقق از دانشگاه بوستون به نامهای «چن لینگ» و «جیانلوکا استرینگینی» همراه با هم تیمی های خود از دانشگاههای انگلیس و آلمان تصمیم گرفتند که کشف کنند ممکن است چه فرمولی برای تولید محتوای وایرال وجود داشته باشد. اعضای این تیم یک شبکه عصبی را برای پیش بینی رمز وایرال شدن یک تصویر یا ویدئو ایجاد کردند که در نهایت به نرخ موفقیت قابل توجه 86 درصدی دست یافت.
محققان در مقاله خود با عنوان «تشریح و موشکافی در جادوی محتوا» موفق به درک و در مقابل فهماندن شاخصهای ویرال شدن محتوای تصویری از طریق هوش مصنوعی به مخاطبان شدند. 50 مورد از محتواهای تولیدی به این روش وایرال شدند و در عین حال نیمی دیگر به نتیجه مورد نظر دست نیافتند.
در ادامه مشخص شد که محتواهای وایرال محبوب و پر طرفدار معمولا سه ویژگی مشترک دارند: اولا آنها صاحب شخصیت هستند که امکان تمرکز کاربران اینترنت بر رویشان وجود دارد. ثانیا در آنها آمار و ارقام به احتمال زیاد به دقت و جزئیات فراوان بیان شده اند. ثالثا این نوع تصاویر یک احساس به شدت مثبت یا منفی را به مخاطب منتقل میکنند.
نویسنده و محقق معروف، لینگ، در مصاحبه با مجله «اینپوت مگ» گفت که بعید است برای مثال محتوای تصویری یا ویدئویی با ساختاری ضعیف، در مقایسه با یک پرتره کلاسیک با کنتراست بالا و جذابیت فراون در موزه، دوباره به اشتراک گذاشته و ویرال شود.
این به نوعی مثل آن است که بگوییم چرا برخی عکسها بیش از بقیه توجه افراد را به سوی خود جلب میکنند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که آنها از ساختاری خوب و قوی برخوردار هستند و واکنشهای احساسی شدیدی را در مخاطب بر میانگیزند.
به عنوان مثال، تصویر معروف « این خوب است» (This Is Fine) یک سگ کلاه پوش را در دو قاب نشان میدهد. در دومین قاب با بزرگنمایی شخصیت دو معیار اول رعایت شده اند. علاوه بر این، سگ در حالی با آرامش پشت یک میز با یک فنجان قهوه بر روی آن نشسته است که آتش پیرامونش شعله میکشد. اذعان او به خوب بودن شرایط، بر افرادی دلالت دارد که محصور در آتش با خود فکر می کنند که همینه که هست، اتقاقیه که افتاده و کاریش نمیشه کرد (it is what it is). آتش در اینجا استعاره از شرایط سختی است که بر دنیا و محیط اطراف حاکم است.
در نمونه ای دیگر، تصویری با عبارت «برادر، درک میکنم که چه احساسی داری» از فرمت مشابهی برخوردار است. در این تصویر دو مرد را میبینیم که با در آغوش گرفتن یکدیگر پیام همدلی و همدردی را به مخاطب منتقل میکنند.
محققان به یک نتیجه دیگر در ارتباط با محتواهای ویروسی دست یافتند که به نظر میرسد همه آنها را با هم پیوند میدهد: بسیاری از محتواهای تصویری ویرال دارای شخصیتهایی با حالات چهره قوی بوده اند. 84 درصد از محتواهای بصری محبوب در اینترنت که مورد ارزیابی قرار گرفته اند، «حالت چهره» برچسب کلیدی آنها بود. این در حالی است که فقط 38 درصد از محتواهای تصویری وایرال نشده از این ویژگی مهم برخوردار بودند.
به اعتقاد استرینگینی، در رابطه با تصویر برنی ساندرز که اخیرا دست به دست در اینترنت گشت نیز یک تصویر کلوزآپ با ساختاری خوب از یک شخصیت با حالتی جالب، خنده دار، واضح و مبرهن جلب توجه میکند. در مورد فاکتور احساسات و عواطف، ساندرز در این تصویر ناخواسته زمانهایی را به بازدید کنندگان یادآوری میکند که مجبور شده اند در سرما از خانه خارج شوند.
خوزه جارنو، یک انسان شناس اجتماعی در دانشگاه «کامپلوتنس» مادرید، بر این باور است که توانایی کالبدشکافی دقیق محتواهای تصویری وایرال «بسیار ترسناک» است زیرا شاید برندها در حال حاضر به دانش لازم برای استفاده از تواناییهای بالقوه خود مجهز باشند.
mbanews.ir-مرضیه فروتن