ام بی ای نیوز: به مناسبت فرا رسیدن روز پدر به بهترین آگهی های تبلیغاتی روز پدر در جهان نگاهی میاندازیم.
چندان جای تعجب نیست که روز پدر به اندازه روز مادر بر روی دنیای تبلیغات تاثیر نمیگذارد اما همچنان فرصتی طلایی برای تبلیغ کنندگان به شمار خواهد رفت. با وجود آن که فعالیت زیادی در این حوزه انجام نشده است ولی بینندگان تبلیغات ضعیف را نشانهای از یک محصول بی کیفیت میدانند. شکست در زمینه بروز خلاقیت باعث خواهد شد تا خریدار تحت تاثیر آگهی تبلیغاتی شما قرار نگیرد. شما باید بتوانید خود را از دیگران متمایز کنید.
تبلیغات در روز پدر
بازار تبلیغات رقابتی است. برای مثال روز پدر در ایالات متحده آمریکا، مشتریان بودجه ای 15 میلیارد و 500 میلیون دلاری را به خرید هدایا، کارت هدیه، رزرو شام، بازیهای توپی و غیره اختصاص میدهند. این در حالی است که بازاریابان در این کشور احتمالا حدود 2 میلیارد دلار برای تبلیغات و در نتیجه بهره برداری از منافع آن، هزینه میکنند.
تبلیغات در سرتاسر جهان برای هریک از تبلیغ کنندگان معنا و مفهومی متفاوت از همتایان خود دارد. شرکت تحقیقاتی «اد رول» (AdRoll) طی دو هفته منتهی به روز پدر، وضعیت 35 هزار مشتری خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد تا ببیند چه صنایعی از فرا رسیدن روز پدر سود میبرند. نتایج شگفت انگیز بود. کشورهای واقع در شمال اقیانوس اطلس و اروپای مرکزی (ان ای سی ای) شاهد 109.5% رشد در میزان استقبال مصرف کنندگان از اجناس موجود در خرده فروشیها بودند. همان طور که انتظار میرفت، برندهای فعال در منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز افزایشی 88.9 درصدی در زمینه فروش کالاهای ورزشی را تجربه کردند.
در ادامه به بررسی چند مورد از جالب ترین آگهی های تبلیغاتی روز پدر در سالهای اخیر میپردازیم:
فروشگاه لباس کارهارت: یک کمپین عالی با دیدگاه سنتی
تبلیغات روز پدر اغلب اوقات لحن داستانی خاصی دارند که فضای حاکم بر آنها گرم و احساسی است. کمپین «کارهارت» روز پدر نمونه کاملی از یک کمپین سنتی عالی و تمام عیار به حساب میآید. در این کمپین هنرپیشه معروف، جیسون موموآ، با بقیه پدرها در مورد پدر بودن حرف میزند. کاری که آگهی تبلیغاتی کارهارت موفق به انجام آن شد (برخی برندها متاسفانه در این زمینه شکست میخورند)، پیوند دادن این برند با مزایای مثبت برخورداری از احساس پدری است. آنها الهام بخش و واقعی هستند. در این آگهی تبلیغاتی مثل همیشه هیچ نوع تصویر جعلی از یک آتش نشان، خلبان شاد، یا عده زیادی از بچه ها نمیبینیم.
در همه آگهی های تبلیغاتی این شرکت، پدران الهام بخش لباس های هارکارت را بر تن کرده اند تا با قدرت فراوان این پیام را به بیننده انتقال دهند که یک پدر عالی و تمام عیار همیشه لباسهای هارکارت را میپوشد. به گفته «تونی آمبروزا»، معاون ارشد مدیر عامل در شرکت هارکارت، این ارتباط بسیار خوب و مفید است. از آنجا که بسیاری از مصرف کنندگان محصولات هارکارت را پدران تشکیل میدهند، مهم است که مدیران و کارمندان شرکت، برای سختکوشی و سنتهایشان ارزش قائل شوند. این کمپین ساده و در عین حال موثر، ارزش های مثبت پدر بودن را با لباس های برند بدون اشاره به کلیشه های نادرست و پیش پا افتاده پیوند میدهد.
مترجم: مرضیه فروتن