ام بی ای نیوز: در آستانه نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، زمان آن فرارسیده تا بازاریابان دست به تغییر استراتژیهای شبکه اجتماعی خود برای برقراری ارتباط با مشتریان و ورود به بازارهای جدید بزنند. به دلیل تغییر در برنامه روزمره، باید بر روی نحوه تعامل مخاطبان با محتوای انلاین در ماه رمضان تجدید نظر کرد. در ماه رمضان همه چیز از عادات خواب گرفته تا ساعات کاری تغییر میکند. در نتیجه لزوم تغییر نوع رفتار در رسانههای اجتماعی نیز احساس میشود. در ادامه مدیران تبلیغات و بازاریابی شرکتها نیز خود را با این وضعیت جدید وفق خواهند داد.
فعال بودن و حضور آنلاین برندها در این دوران از اهمیت ویژه ای برخوردار است بنابراین بهتر دیدیم که در ادامه به یک سری نکات کلیدی پیرامون نحوه حضور در رسانههای اجتماعی در ماه مبارک رمضان نگاهی بیندازیم:
توجه به ساعت پیک مراجعه به رسانههای اجتماعی در ماه رمضان
افراد به احتمال زیاد در ماه رمضان وقت بیشتری را در دنیای اینترنت میگذرانند. ساعات کاری در منطقه خاورمیانه در این ماه کاهش مییابد بنابراین فرصت بیشتری برای اتصال به اینترنت وجود دارد. امسال ماه رمضان مثل سال قبل به مردم توصیه میشود تا بیشتر در خانه بمانند. در نتیجه پیک مراجعه به رسانههای اجتماعی از هفت شب تا اذان صبح است. برندها باید در این ساعات بر فعالیت خود در شبکههای اجتماعی بیفزایند.
برای برقراری ارتباط با مخاطب بر روی مضامین مرتبط تمرکز کنید
بازاریابی در رسانههای اجتماعی در این ماه از اهمیت خاصی برخوردار است. در این ماه مردم واقعا چشم به این دوخته اند که کدام برندها خلاقیت را در کمپینهای خود به منصه ظهور میرسانند. جستجو برای تماشای اگهیهای تبلیغاتی خلاق در یوتیوب به اوج میرسد. بنابراین برندها باید ضمن استفاده از این فرصت موضوع مناسبی را مطرح کنند تا روح رمضان در آن جاری باشد. با توجه به همزمانی شیوع کرونا و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، بهتر است برندها به موضوعاتی نظیر امور خیریه، نهاد خانواده، معنویت و حس مهمان نوازی بپردازند.
همان جایی حضور پیدا کنید که مخاطبتان حضور دارد
تنها با شناسایی مخاطبان هدف و اتخاذ یک شیوه رفتاری آنلاین مطابق با دیدگاههای آنها میتوانید از طریق ارائه یک پلان رسانه ای مفید و موثر به جایگاهی رفیع در رسانههای اجتماعی دست یابید. برای آشنایی با نقطه نظرات مخاطبان می توان با طرح یک سری سوالات پیرامون نوع رفتارشان در شبکههای اجتماعی، متوجه شوید که از کدام بستر بیش از بقیه استفاده میکنند. به طور کلی رسانههای اجتماعی ممکن است در میان اهالی خاورمیانه محبوب باشند اما گروههای خاص علاقه به پلتفرمهای خاصی دارند.
از افزایش میزان تماشای برنامههای تلویزیون بهره ببرید
در ماه رمضان همیشه میزان تماشای برنامه های تلویزیون افزایش مییابد. با این تنوع در سریالها و برنامههای تلویزیونی، چنین اتفاقی چندان عجیب نیست. با این حال، در عصر رسانههای اجتماعی، کاربران کنترل بیشتری بر روی برنامه های تلویزیون دارند.
در همین راستا، پلتفرمهای درخواستی این امکان را به بینندگان میدهند تا در طول روز هر زمان که بخواهند به تماشای برنامههای محبوب خود بنشینند. این پلتفرمها میتوانند با تولید محتواهای مختلف از کمدی گرفته تا معنوی، به طیف گسترده ای از مخاطبان دست یابند. پلتفرمهای درخواستی نباید تنها به اشتراک بینندگان متکی باشند بلکه باید مشتاقانه تلاش کنند تا از طریق رسانههای اجتماعی با مخاطبانشان تعامل برقرار کنند.
از قبل برنامه ریزی و با توجه به تقویم محتوای خود را تعیین کنید
پس از انتخاب یک موضوع مرتبط و آشنایی با تازه ترین ترندها در رسانههای اجتماعی، برنامه ریزی برای محتوا، خود یک نکته کلیدی به شمار میرود. هر چه زود تر برنامه ریزی کنید، نتیجه کار هم بهتر از آب در خواهد آمد. هیچ وقت برای ایده پردازی و برنامه ریزی برای ماه مبارک رمضان زود نیست. نه تنها محتوا و هدف، بلکه یک استراتژی بصری خاص را برای برند خود در نظر بگیرید. با رصد دائمی رسانههای اجتماعی از دنیا عقب نخواهید ماند. نتایج بررسیهای وبسایت «Crowd Analyzer»، متخصص در بررسی رسانه
های اجتماعی نشان داد که کاربران در خاورمیانه در 10 روز اول ماه مبارک رمضان وقت بیشتری را به تماشای فیلمها و تبلیغات آنلاین اختصاص میدهند.
نظارت، تجزیه و تحلیل، بهینه سازی
برنامه ریزی برای تولید یک محتوای مفید و موثر باید مبتنی بر بنیادی متناسب با برند و مخاطبان هدف شما باشد. با گوش دادن به نقطه نظرات مشتریان خود، میتوانید از این دادههای اطلاعاتی برای تدوین یک استراتژی بازاریابی خوب و مناسب استفاده کنید. مردم در ماه مبارک رمضان بیش از هر زمان دیگری در سال به تعامل با برندها میپردازند از این رو مهم است که به عنوان یک برند آینده نگر به یک لحن محاوره ای در محتوای خود روی آورید.