ام بی ای نیوز: بیست وهفتم اردیبهشت از سال1389 به عنوان روز ملی ارتباطات وروابط عمومی درتقویم کشور ثبت شده است این روز در سایر کشورهابا عنوان روز جهانی فناوری ارتباطات شناخته شده و یک هفته برای گرامیداشت این روز در ایران در نظر گرفته شده است، با توجه اهمیت فعالیتهایی که بخش روابط عمومی و تبلیغات برای حفظ و توسعه ی سازمان انجام میدهند رابطه و نقش این دو بخش در کنار هم در سازمان از اهمیت بسزایی برخوردار است، به همین بهانه گفتگویی با برخی از مدیران روابط عمومی و تبلیغات در حوزههای مختلف انجام دادیم وآنچه در ادامه میخوانید حاصل آن است:
ایمان خرمی نژاد، مدیر ارتباطات بازاریابیگروه کشاورزی صنعتی سحرخیز:
روابط عمومی در کنار بخش هایی نظیر دیجیتال مارکتینگ و ارتباط با مشتری و تبلیغات تکمیل کنندهی یک فرآیند ارتباطی هستند که همگی یک هدف مشترک را پیگیری میکنند تا در نهایت صدایی که از سازمان به بیرون انتقال مییابد بیانگر برندینگ آن سازمان باشد.
برای توضیح این موضوع به عنوان نمونه در مجموعهی سحرخیز نیز وقتی قرار استمطلبی منعکس شود با نگاه تبلیغات فقط نقاط قوت و مثبت انتقال داده میشود تا برای مخاطب جذابیت ایجاد کرده و مخاطب یا مصرف کننده نسبت به برند ما دیدگاه خوب داشته و جذب شود.
اما با رویکرد فعالیت روابط عمومی هدف ایجاد ارتباط با مشتری برای بیان و شرح واقعیتهایی برند است که میتواند در برگیرندهی موفقیتها و پیشرفت یا چالشهایی درمسیر باشد.
در واقع نوع فعالیت روابط عمومی به شکلی بی طرفانه است که در نهایت اعتماد و اطمینان مشتری را نسبت به برند جلب میکند، اما مارکتینگ بر مبنای استراتژی کلی سازمان در سطح کلان طرح ریزی اجرایی میشود.
زمانی که روابط عمومی کمپینی برگزار میکندبا نگاه بی طرفانه و بیان واقعیتهای موجود در یک مجموعه حس تعامل و اطمینان بین برند و مشتری پررنگ تر میشود و ضمن برشمردن مزیتها، چالشها و محدودیتهای سازمان نیز گوشزد میشود که در نهایت نزد مشتری جذابیت همراه اعتماد ایجاد میشود.
رضا لیاقت ورز مدیر روابط عمومی و تبلیغات بانک گردشگری :
همهیاقداماتی که در این دو حوزه روابط عمومی و مارکتینگ انجام میشود باید به شکلی باشد که به ارتقای برند سازمان کمک کند، از سویی در برخی سازمانها نظیر بانکها فعالیتهای مرتبط با حوزهی اطلاع رسانی به شکل 24 ساعته در جریان استو تعطیلی معنایی ندارد.
در واقع روابط عمومی در کنار سایر بخشها نظیر بازاریابی و مارکتینگ و تبلیغات در برنامه ریزی استراتژیک سازمان برای شناسایی و رفع چالشها پیش از آنکه تبدیل به بحران شوند وارد عمل شده و با پیش بینی بحرانها به توسعه و بقای سازمان کمک میکند.
استاد حکیمیان پیشکسوت روابط عمومی در حوزهی بانک:
به طور کلی سازمانها در حوزهی روابط عمومی در سه بخش بازاریابی، روابط عمومی و تبلیغات در راستای اهداف سازمان و ارتباط با زینفعان سرویس دهی میکنند.
آنچه در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است، گذشته از اقدامات استراتژیک هر یک از این بخشها، انسجام و هماهنگی است که لازمهی فعالیتهای مارکتینگ در کنار روابط عمومی و تبلیغات استتا بتوانند محتوای یکپارچهای از سازمان به عنوان شمای کلی در اختیار مخاطبان قرار دهد.
در کنار برپایی کمپینهای تبلیغاتی و اجرای برنامههای استراتژیک کلان سازمان روابط عمومی در هسته مرکزی که با مخاطبان در ارتباط و تعامل است میتواند با اقداماتی که در حوزهی PR پوشش میدهد کارایی اقدامات مهم صورت گرفته در دو بخش مذکور را پشتیبانی و حمایت کرده و با دریافت بازخوردها نسبتبه توسعه مستمر سازمان واکنش مناسب داشته باشد. بدین منظور که با دریافت بازخورد آنچه در بخش تبیلغات ارائه شده و انتقال آن به بخش های برناه ریزی کلان، مسیر راه سازمان را در ادامه یا توقف برنامه ها مشخص نماید.