ام بی ای نیوز: آژانس دیما با حضور مدیران و متخصصان ارشد بازاریابی رویدادی را در کلاب هاوس با موضوع « بازاریابی دیجیتال در صنایع FMCG» برگزار کرد.
شادی هاشمی مدیر رسانههای دیجیتال آژانس خانه مدیا (media-sources) یکی از حاضران در این رویداد با تشریح نگاه برندهای ایرانی به بازاریابی دیجیتال گفت: آنچه این روزها بیش از گذشته اهمیت دارد، توجه ویژهی برندها به بازاریابی دیجیتال است. نگاه برندهای ایرانی نسبت به این موضوع تغییر کرده و آنها در حال حاضر مشتاقانه برای بازاریابی دیجیتال هزینه میکنند. پیش از این برندها بخصوص آنهایی که قدمت بالایی دارند، کمتر نسبت به اجرای برنامههای تبلیغاتی در دیجیتال اقبال نشان میدادند و تغییر نگاه آنها یک دستاورد مهم است. البته کرونا نیز در رشد صنعت دیجیتال در ایران بیتاثیر نبوده و درست است که همگی از این ویروس و گسترش آن در جامعه عصبانی هستیم اما همین ویروس کمک بزرگی به رشد صنعت دیجیتال در کشورمان کرد. کرونا به مخاطبان یاد داد که چه بخواهند و چه نخواهند باید به سمت زندگی دیجیتال سوق پیدا کنند. آمار ارائه شده توسط اتحادیه کسب وکارهای مجازی ایران نیز نشان داد که ذائقه خرید مخاطبان تغییر کرده و خرید اینترنتی دسته موادخوراکی و غذایی در شش ماه نخست سال 99، 136 درصد رشد داشته است.
بنابراین کرونا با تمام بدیهایی که داشت به ما کمک کرد کمی جلوتر را ببینیم. کرونا باعث شد که با دقت بیشتری رفتار خرید اینترنتی مخاطبان را مورد سنجش قرار دهیم و چالشهای پیش آمده را به فرصت تبدیل کنیم و نیازهای مخاطبان را در اسرع وقت برطرف کنیم. برندها برای رسیدن به نتایج درخشانباید تصمیمهای درست را در لحظه درست بگیرند. دیجیتال تبدیل به اهرم کمکی برای برندها شده است. اهرمی که باعث شده برندها در فضای مشخص پیامشان را برای گروه مخاطبان مشخصی ارسال کنند.
به نظرم تفاوتهای اساسی میان بازاریابی سنتی و دیجیتال وجود دارد که باید به دقت مورد بررسی قرار دهیم. بازاریابی دیجیتال تهدیدهای بازاریابی سنتی را تبدیل به فرصت کرده است. ما در فضای دیجیتال اگر کمپین مسیر درستی را طی نکند، فرصت این را داریم که آن را متوقف و استراتژی را بازنگری کنیم. در دیجیتال بطور مرتب میتوان کمپین را آنالیز و بهینه سازی کرد.
شادی هاشمی در ادامه به اهمیت اطلاعات در بازاریابی دیجیتال اشاره کرد و گفت: اطلاعات در دنیای دیجیتال بسیار است اما آنچه مهم است، تحلیل دادهها و استفاده درست از آنهاست. اینکه چگونه بتوانیم از اطلاعات به نفع برند استفاده کنیم و براساس آنها نیازهای مخاطبان را برطرف کنیم، موضوع مهمیست که هنوز در ایران جای کار بسیار دارد. برخی از برندهای ایرانی هنوز در حوزه دیجیتال دست به عصا حرکت میکنند. چنین برندهایی برای ورود به برخی رسانههای جدید احتیاط میکنند و گاهی بطور کل از رسانههای جدید استفاده نمیکنند. برای مثال: صحبت از سمپلینگ هوشمند شد به یاد دارم هفت سال پیش ما استفاده از این روش را در دیجی کالا برای یک برند خارجی شروع کردیم. پس از آن بارها استفاده از این روش را به برندهای داخلی پیشنهاد کردیم اما آنها رد کردند. در دیجیتال برندها باید برای رسیدن به نتیجه مستمر از روشهای مختلف استفاده کنند. اتفاقی که معمولا در ایران نمیافتد و برندها تمایل دارند سریعا به نتیجه برسند و پرونده روش مورد استفاده را ببندند. ما به پیشقدمی برخی از برندهای بزرگ برای اجرای روشهای جدید دیجیتال نیاز داریم. وقتی برندهای بزرگ از روشهای جدید استفاده و مخاطبان اثربخشی آنها را مشاهده کنند، مابقی رقبای بازار نیز خود به خود به سمت استفاده از روشهای جدید سوق پیدا میکنند. اینکه برندهای ایرانی رسانهی اصلی خود را در دیجیتال اینستاگرام در نظر گرفتهاند، چالش بسیار بزرگی است. اکثر برندهای ایرانی بر اطلاعات بدست آمده از اینستاگرام تکیه کرده و به آنها استناد میکنند. چنین استنادی اصلا اشتباه نیست اما به نظرم ما میتوانیم اطلاعات را از روشها و رسانههای دیگر نیز بدست بیاوریم.
برای رسیدن به چنین هدفی برندها باید به آژانسهای متخصص دیجیتال اعتماد کنند و فکر نکنند که آژانس فقط دغدغهی درآمدزایی دارند. موفقیت برند برای آژانس مهم است، چون چنین موفقیتی باعث ادامه همکاری طرفین خواهد شد.