ام بی ای نیوز: با اعمال برخی تحریمهای سختگیرانه بر علیه برند چینی هواوی در اروپا و ایالات متحده آمریکا، شاید در وهله نخست این فکر به ذهنمان برسد که برندهای چینی از جایگاه و موضوع خود عقب نشینی میکنند اما عکس این موضوع صادق است و انگیزه تسلط بر یک سری شاخههای خاص، باعث شده تا برندهای چینی با اتخاذ رویکردی هدفمند و مشتری مدار، در عرصه نوآوری و توسعه برند پیشرو باشند.
هواوی به سرعت در مسیر توسعه سیستم عامل مخصوص به خود و افزایش تمرکز بر روی یک بازار داخلی بزرگ گام بر میدارد. در عین حال، یک برند چینی تولید کننده لوازم خانگی به نام «هایر» نیز اخیرا به عنوان یکی از برندهای فعال در انگلستان با بالا ترین سرعت رشد مطرح گردیده است. به تازگی نتایج یک تحقیق (توسط شرکت خدمات حرفه ای «گرانت تورنتون» با همکاری اتاق بازرگان چین در انگلستان) نشان داد که شرکتهای چینی همچنان سهم قابل توجهی در اقتصاد انگلیس دارند.
علی رغم تحریمها و جنجالهای موجود، این شرکتها با رویکردی منحصر به فرد و متفاوت با گذشته، همچنان قدرت خود را به رخ دیگران میکشند. احتمالا پنج دلیل اصلی وجود دارد که موجب شده تا برندهای چینی بتوانند در یک محیط چالش برانگیز به موفقیت دست یابند:
آنها تعلل نمیکنند
سرعت واکنش برندهای چینی به وقایع و وضعیت بازارها کاملا حیرت انگیز است. هواوی هم از نظر بازاریابی، هم ایجاد زیرساختها و حتی افتتاح شعبههای خرده فروشی فیزیکی برای به دست آوردن سهمی از بازار دست به سرمایه گزاری زد. با این حال قرار گرفتن در موقعیتی برتر و داشتن بیشترین شانس برای گسترش و ساخت شبکه 5G جدید، باعث شد تا ارزش ثروت و داراییهای آن به طرز چشمگیری کاهش یابد. لزوم برچیده شدن کیتهای 5G و گوشیهای هوشمند هواوی که با وجود فروش در خارج از کشور امکان اتصال به جی ام اس گوگل (سرویس موبایل گوگل) را ندارند، به شکلی جدی بر روی میزان فروش خارجی تلفنهای هوشمند برند تاثیر گذاشته است. به این ترتیب میزان فروش در منطقه آسیا-اقیانوسیه (خارج از چین) در سال گذشته میلادی 8.7%، در خاورمیانه و آفریقا (EMEA) 12.2% و در قاره آمریکا تا 24.5% افت داشت.
این اتفاق برای بسیاری از برندها به منزله یک ضربه بزرگ خواهد بود با این حال، میزان فروش این برند چینی در سال 2020 نسبت به سال گذشته 15.4 درصد افزایش یافته است. خبر خوب برای هواوی این است که 66 درصد از فروش آن در کشور چین اتفاق افتاده است. این برند با درک سریع شرایط و محیط جدید، در واکنشی مناسب سرویس موبایل هواوی (اچ ام اس) را راه اندازی کرد. با سرعت بالا، هواوی یک سیستم عامل مخصوص به خود را طراحی و ایجاد کرد تا وابستگی اش به گوگل را از بین ببرد. دلیل این امر آن است که شرکت متوجه شده نمیتواند به شرکتهای دیگر اعتماد کند. این برند با تمرکز بر روی عرصههای دیگر قابل کنترل، در کمال خونسردی واکنشی سریع و عقلانی از خود نشان داد. این یک درس خوب برای همه برندهایی است که سیاستهای بین المللی آنها را مجبور میکنند تا به شرایط جدید واکنش نشان دهند.
صرف نظر از بزرگی بازارهای اروپا و ایالات متحده آمریکا، این برند در سوگ عدم دسترسی به آنها ننشست. هواوی در تلاش برای خلق یک پدیده بزرگ و خارق العاده از مشتریان وفادار به برندهای موجود حمایت کرده و خواستار تبلور حس میهن پرستی در کشور خود شده است. این حرکت در حالی شکل گرفت که عرضه یک سیستم عامل جدید نیز قشر تازه ای از مخاطبان را به سوی خود جدب میکند.
تمرکز بی امان بر روی تجربه مشتری
به زبان ساده، برندهای چینی مهارت بسیار زیادی در کسب اطلاعات درباره نحوه استفاده از خواستههای مردم و در ادامه ارائه یک تجربه عالی به مشتری دارند. ابتدا آنها از علایق مردم یادداشت بر میدارند. بخشی از دلیل موفقیت آنها در این خلاصه میشود که هنگام ورود به بازار به این موضوع فکر نمیکنند که محصول جدیدشان چه واکنشی در پی خواهد داشت. مهارت واقعی آنها در حقیقت همان صبر و انتظار برای عرضه محصول مورد نظر از سوی دیگران و سپس تلفیق آموزهها با عکس العملهای مشتریان نسبت به آن محصول جدید میباشد.
به عنوان مثال، به محض رونمایی از محصول جدید سامسونگ، برندهای آسیایی به خصوص چینی اغلب اوقات با تقلید از آن و حتی احتمالا رفع نواقص، واکنش نشان میدهند. یقینا در جامعه اختلاف نظرهایی درباره این میزان کپی برداری، نقض قانون کپی رایت یا حق ثبت اختراع وجود دارد. از نظر برخی افراد این برندها شاید اقدامی بی شرمانه اما در عین حال موثر را انجام داده باشند.
فلسفه وجودی اقدام فوق آن است که اگر یک برند فناوری مورد نیاز برای تولید محصولی خاص را در اختیار داشته باشد، این بازی منصفانه ای است. در قالب نمونه ای کلاسیک، لپ تاپ «MateBook X Pro» هواوی بدون شک تحت تاثیر لپ تاپ «Macbook Pro» اپل ساخته شده است. تمرکز بر روی خواستههای مشتری موجب گردیده تا ضمن تکرار بهترین ویژگیهای برند اپل، به تجارب و همچنین علایق مشتری نیز ترتیب اثر داده شود. برای مثال لپ تاپ MateBook X Pro هواوی در مقایسه با لپ تاپ «MacBook Pro» اپل، وب کم، تاچ پد (صفحه لمسی) و اتصال با اینترنت بهتر و قوی تری دارد. این توانایی در تقلید و پیاده سازی سریع یک نکته مثبت برای برندهای رقیب در دنیایی به شمار میرود که در آن خواستههای مصرف کننده به سرعت در حال تغییر هستند.