ام بی ای نیوز: در دنیایی که تورم بالا در روند قیمت گذاری گجتها به شکل ملموسی احساس میشود، برندهای چالش برانگیز محصولاتی بسیار جذاب با قیمتهای مناسب را عرضه میکنند. به عنوان مثال، برندهای «اوپو» و «شیائومی» محصولات جذابی را ارائه میدهند که با وجود قیمت پایین میتوانند کنار گوشی هوشمند گلکسی سامسونگ قرار بگیرند. به این ترتیب با نصف هزینه یک گوشی مشابه با قابلیتهای یکسان در اختیار مصرف کننده قرار میگیرد. در واقع شما به ازای مبلغی کمتر، از یک نمونه فناوری مدرن تر لذت میبرید. پاسخ به تقاضای افراد با قیمتی واقعی، یقینا جذابیت خاصی دارد که توجه افراد زیادی را به سوی خود جلب خواهد کرد.
همزمان با خروج تدریجی از یک همه گیری جهانی آسیب رسان، تاثیر منفی این اتفاق بر روی وضعیت اقتصادی افراد، یک عامل اصلی برای تمایل مصرف کنندگان به سوی برندهای جایگزین به شمار میرود. به عنوان یک مصرف کننده احتمالا ترجیح میدهید که به جای 1200 دلار، مبلغ 500 دلار برای خرید محصولی با برند شیائومی بپردازید.
به عنوان مصرف کننده ما دوست داریم هزینه کمتری برای محصولات مورد نیاز خود بپردازیم اما این جا در مورد شیوه تولید گجتها، سوالاتی اخلاقی به ذهن خطور میکنند. حتما این نوع تقاضا را در میان جوانان، میانسالان و کهنسالان مشاهده میکنید. به طور خاص، آنها خواستار دستیابی به درک بهتری از اخلاقیات مربوط به روش ساخت گجتها بوده و کاهش حجم بسته بندی تا حد امکان و بازیافت زبالهها برایشان یک اولویت هنگام خرید به حساب میآید.
بر روی مشارکتها تمرکز میکنند
رویکرد هوشمندانه ای که توسط بسیاری از برندها در دهههای گذشته اتخاذ گردید، مشارکت با برندهای معتبر و دوست داشتنی در راستای گسترش دامنه مخاطبان جدید بوده است. این یک روش عالی و تمام عیار برای ایجاد اعتبار و توسعه قدرت به شمار میرود. پس از خرید سهام شرکتهای لوازم خانگی «Hoover Candy»، «Whirlpool» و «GE Appliances»، نام «هایر» در دوازده سال گذشته به برند شماره یک لوازم خانگی در جهان تبدیل شده است. اکنون این گروه به عنوان یکی از عمده شرکتهای تولید کننده لوازم خانگی در اروپا و ایالات متحده آمریکا در نظر گرفته میشود و نامش تداعی گر میراثی ارزشمند و در کنار آن نوآوری است. هایر پس از خریدهای هوشمندانه خود شاهد رشدی تصاعدی بود و مورد توجه گروه جدیدی از مخاطبان قرار گرفت.
اما علاوه بر این، برندهای چینی در زمینه شناسایی برندهای مناسب به منظور مشارکت با آنها و در نتیجه جذب تعداد بیشتری از مخاطبان داخلی از مهارت کافی برخوردارند. برای مثال، بازی موبایل اصلی غول فناوری چینی یعنی «Tencent» اخیرا از همکاری با Burberry خبر داد. این بازی «Honor of Kings» نام دارد. در قالب این مشارکت بازیکنان میتوانند با لباسهای Burberry در صحنه بازی حضور پیدا کنند. با توجه به این که بازیهای رایانه ای در طول روز ما را سرگرم میکنند، این روش به منزله راهی هوشمندانه برای دستیابی برندها به مخاطبان و درگیر کردن آنها به حساب میآید.
به جنگ با مشکلات برو
جایی که دیگران از قدم گذاشتن در راه میترسند، برندهای جنگجو اغلب با جسارت و شجاعت فراوان وارد جاده میشوند. سال گذشته، در حالی که دیگران از اجرای پلان خرده فروشی فیزیکی پا پس کشیدند، هواوی دست به افتتاح هشت فروشگاه بزرگ در شهرهای مهمی مثل لندن، پاریس و میلان زد و در کنار آن با تاسیس 42 منطقه تجربه (experience zone) امکان کسب یک تجربه «بی نظیر» توسط کاربر را به وجود آورد. مدیران هواوی موفق به درک این موضوع شدند که برای دستیابی به آمار فروش بالا، کسب سهم قابل توجهی از بازار و جذب هوادار نیاز به آن دارند تا در فضایی مشخص برای خرید، مشتریان را تشویق به مشارکت کنند. به همین ترتیب، دامنه همکاریهای میان Burberry با Tencent شامل راه اندازی یک فروشگاه انتزاعی لوکس با استفاده از تعاملات در رسانههای اجتماعی و تلفیقی هوشمندانه از دنیای آنلاین و آفلاین میشد. اولین «فروشگاه خرده فروشی اجتماعی» در شهر «شنزن»، قطب فناوری چین، راه اندازی گردید. برندهای چینی قدرت خرده فروشی فیزیکی را درک میکنند.
دنیا از لحاظ ژئوپولیتیکی در وضعیت روان و سیالی قرار دارد و دولتهای غربی همچنان قدرت آن را دارند که در روند حرکت و پویایی این برندها تغییر ایجاد کنند. در حالی که در گذشته در خصوص کپی برداری و تقلید برندهای چینی از برندهای غربی بحثها فراوانی سر میگرفت، برندهای چینی اکنون دیگر نام خود را در بازار حک کرده و پهلو به پهلوی دیگر برندها مینشینند. به هر حال، به احتمال زیاد کاربران زیر بیست سال پس از این، هواوی، شیائومی، هایر و اوپو را به جای موتورلا، نوکیا، Blackberry یا اریکسون به رسمیت میشناسند. این برندها که روزگاری بزرگ و قدرتمند به شمار میرفتند، حالا دیگر جذابیت و سهم کمتری از بازار دارند. در برابر محدودیتهای اعمال شده، برندهایی با منشا چینی واکنش چشمگیر و قابل توجهی از خود نشان داده اند که از انعطاف پذیری و سازگاری خاصی برخوردار است. شاید ما هم بتوانیماز این رویداد درس بگیریم.