ام بی ای نیوز: علیبابا در روز 11 مهر 1400 طی یک برنامه زنده از فونت اختصاصی خود رونمایی کرد.
در این برنامه که از صفحه اینستاگرام علیبابا و صفحه اینستاگرام، یوتیوب و توییت مدرسه اینورس هم پخش شد، رامین پهلوانحسینی (مدیر هنری علیبابا)، فرزان بالکانی (مدیر طراحی محصول علیبابا)، رضا بختیاریفرد (طراح فونت) و علیرضا اردوبادی (مدیر مدرسه اینورس) حضور داشتند.
رامین پهلوانحسینی در نشست رونمایی فونت اختصاصی علیبابا گفت: «ارزش طراحی فونت اختصاصی برای بعضی از برندهای ایرانی هنوز ناشناخته است. اگر ارزش این موضوع برای برندها، بهخصوص توسط کسانی که چنین پروژههایی را در داخل سازمان تعریف میکنند روشن شود، حتماً این برندها نسبت به طراحی فونت اختصاصی اقدام خواهند کرد.»
پهلوانحسینی در ادامه اضافه کرد: «برای طراحی بریف فونت، قبل از هر چیز مشخصات و هویت برند را به دقت بررسی کردیم. اولین چالشی که برای طراحی فونت جدید با آن مواجه شدیم، طراحی بریفی شفاف و انتقال دقیق آن به طراح بود. چالش دوم، متناسبسازی نیازهای بخش محصول و بازاریابی بود. نیازهای این دو بخش، در بعضی از موارد متناقض بود. برای بخش محصول، خوانایی فونت و برای بخش بازاریابی، جلب توجه اولویت بیشتری داشت. حلکردن این تناقض و طراحی فونتی که منحصربهفرد و خوانا باشد و جلب توجه کند، کار دشواری بود که به نظرم توانستیم خروجی قابل قبولی ارائه کنیم.»
فرزان بالکانی در نشست رونمایی گفت: «ما در علیبابا چندین سال از فونت ایرانسنس استفاده میکردیم. فونتی که عمومی شده و بسیاری از برندها از آن استفاده میکنند. چنین فونتی دیگر نمیتوانست پاسخگوی نیازهای واحد بازاریابی علیبابا باشد. برای شروع کار، نیاز واحدهای محصول و بازاریابی را به دقت بررسی کردیم تا بتوانیم فونتی طراحی کنیم که نیاز تمام بخشها را تأمین کند. در واقع میتوان گفت طراحی فونت جدید براساس نیازی که از طرف این دو واحد وجود داشت پیش رفت. شناخت خوب از مشتریان به ما کمک کرد تا خط تعادل را در طراحی فونت، راحتتر پیدا کنیم.»
بالکانی در تکمیل این موضوع ادامه داد: «ما در علیبابا به عنوان رتبه یک صنعت گردشگری، در هفتمین سال تاسیس این مسائل را احساس کردیم و به این فکر افتادیم که یک فونت اختصاصی برای علیبابا طراحی کنیم تا علاو بر پیادهسازی هویت برند در نقاط تماس، تجربه کاربری را بهبود دهیم و برای برند، در ذهن مخاطب تمایز ایجاد کنیم.»
رضا بختیاریفرد، طراح فونت علیبابا، گفت: «احساس نیاز به طراحی فونت جدید باعث شروع این پروژه شد. این اتفاق که برندی مانند علیبابا در زمان رشد خود نسبت به این موضوع مهم اقدام کرده است، قوت قلبی برای ما بود. قبل از شروع پروژه با مهدی ارشادی سراغ تحقیقات رفتیم. در این مرحله، هویت برند علیبابا و نمونهفونتهایی که برندهای جهانی همحوزه علیبابا استفاده میکنند را به دقت بررسی کردیم. پس از این مرحله، فونتهای داخلی را مورد بررسی قرار دادیم و از هرکدام درسی گرفتیم. درسی که میتوانستیم آن را در طراحی فونت اختصاصی علیبابا بگنجانیم. شایان ذکر است که برای طراحی فونت جدید از خوشنویسی هم کمک گرفتیم. پس از طی این مراحل، وارد مرحله ایدهپردازی شدیم. در ایدهپردازی، کاراکتر علیبابا، حس و حال سفر و... را به دقت در نظر گرفتیم. برای اجرا زمان زیادی صرف کردیم و نزدیک به پنجاه بار تست گرفتیم که مشکلی وجود نداشته باشد.»
طراحی و پیادهسازی فونت اختصاصی، بهگونهای که همراستا با نیازهای برند و هویت مرکزی آن باشد، قطعا اتفاق خوشایندی است. امیدواریم که رونمایی رسمی علیبابا از فونت اختصاصیش، نقطه شروع مسیری جدید در صنعت بازاریابی و دیزاین کشور باشد و شاهد طراحی فونتهای تندوخت و اثربخش بیشتری در فضای ارتباطات بازاریابی باشیم.