ازکی که یک سامانه خرید بیمه است در سال ۱۴۰۰ رشد قابل توجهی داشته و با تبلیغات گسترده در رسانههای مختلف خصوصا تلویزیون نام خود را به سر زبانها انداخته است. با مهدی فروغی مدیر مارکتینگ این سامانه خرید آنلاین بیمه گفتوگو کردیم و از مسیری که این کسبوکار در یکسال گذشته طی کرده است گپ زدیم.
وضعیت صنعت آنلاین بیمه در سال ۱۴۰۰ را چگونه ارزیابی میکنید؟
صنعت آنلاین بیمه در سال ۱۴۰۰ مانند سالهای قبل توانست بزرگ و بزرگتر شود و علیرغم همه موانع و مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد، هم مشکلاتی که در سطح اقتصاد کلان کشور میشود به آن اشاره کرد مانند تحریم، تورم، کاهش قدرت خرید مردم و هم مشکلات خاص صنعت بیمه، رشد قابل توجهی را شاهد بودیم. آنلاین شدن صنعت بیمه از سالهای گذشته روند صعودی داشته است و خوشبختانه در همین راستا در سال ۱۴۰۰ شاهد نرخ رشد بیشتری در زمینه آنلاین شدن صنعت بیمه بودیم.
استارتاپهای بیمهای هم مانند سالهای گذشته پیشرفت داشتهاند و این پیشرفت در سال ۱۴۰۰ بیشتر از سالهای پیش بوده است. بهطور مشخص درباره بحث فرهنگسازی و افزایش دانش کاربر در زمینه بیمه کارهای بسیار خوبی انجام شده است.
ما سالی را از سر گذراندیم که به گفته رئیس کل بیمه مرکزی در همایش روز بیمه که ۱۴ آذر ۱۴۰۰ برگزار شد، تبلیغات «ازکی» باعث شد که استفاده از کلمه بیمه از میزان ۷/۰ به ۸/۲ برسد و به همین علت میتوانم بگویم که عملکرد ما بسیار خاص و بینظیر بود و ما به آن خیلی افتخار میکنیم و امیدواریم که در سالهای آینده هم بتوانیم آن را ادامه دهیم.
پیشبینی شما از سال ۱۴۰۱ در صنعت آنلاین بیمه به چه صورت است؟
در ابتدا آرزوی قلبی من مانند خیلی دیگر از فعالان استارتاپی این است که مذاکرات سیاسی با ۴+۱ بهخوبی پیش برود و خیلی زود به نتیجه مطلوب برسد. امیدواریم که این اتفاق نهایی بشود تا اقتصاد ایران بتواند دوباره یک نفس تازه بکشد و هرچه بحث اقتصاد کلان بهتر بشود اقبال سرمایهگذاران به حوزه استارتاپها و خصوصا صنعت آنلاین بیمه بیشتر خواهد شد. از طرف دیگر هر چه شرایط اقتصادی بهتر شود رفتار مصرفکننده یا مردم هم صرفا به بیمههایی که از جنس بیمههای اجباری هستند محدود نمیشود و در این صورت میتوانیم شاهد بازار جذابتری باشیم.
علاوهبر آن ما تلاش میکنیم که چه وضعیت اقتصاد کلان بهتر شود و چه نشود خودمان را در راستای آنلاین کردن بیشتر صنعت بیمه و افزایش سهمی که بخش آنلاین بیمه از این بازار دارد قویتر کنیم سهم بیشتری از کیک اقتصاد صنعت بیمه را نصیب بخش آنلاین کنیم. همچنین در کنار توجه به معیارهایی مانند میزان فروش، میزان جذب کاربر و... که در بیزینسپلنها به آن توجه میشود علاقه داریم که مانند یک دوست آگاه و دانا و معتمد در کنار مردم باشیم و آنها بتوانند از طریق ما بهترین انتخاب را در صنعت بیمه انجام دهند.
از سمت دیگر خوشبختانه من در فضای مارکتینگ کشور میبینم که طی سالهای گذشته دانش عمومی و اقبال فعالان کشور به سمت دیجیتال مارکتینگ بیشتر و بهتر شده و باید آرزوی قلبی بکنیم و البته امیدوار باشیم که طرحهای مایوسکنندهای مانند طرح صیانت تصویب نشود تا ما بتوانیم شاهد رشد اکوسیستم استارتاپی ایران و فضای دیجیتال مارکتینگ کشور باشیم نه اینکه روند کنونی متوقف شود و اوضاع از الان هم بدتر شود.
چه پیشنهادی به همکاران حوزه فعالیت تان برای بهبود شرایط دارید؟
اگر بخواهم برای همکاران مختلف در اکوسیستم مارکتینگ پیشنهادی داشته باشم این است که من فکر میکنم ما خیلی جا داریم که یک رابطه قویتر و مستحکمتر و یک جریان اطلاعاتی قویتر و غنیتری بین بخش بازاریابی دیجیتال و غیر دیجیتالی یا همان سنتی که در کشور حکمفرما بوده برقرار کنیم.
فعالان حوزه بازاریابی کشور را از یک نظر میشود به دو دسته کلی تقسیم کرد. یک دسته عزیزانی هستند که از سالهای پیش در حوزه مارکتینگ فعال بودند و دسته دیگری که بهواسطه داشتن پیشزمینه در حوزه مهندسی و یا گذراندن دورهای مانند mba وارد حوزه مارکتینگ شدند. اصولا دسته دوم در فضای دیجیتال مارکتینگ خیلی دستبهآچارتر هستند ولی دسته اول به فضای بازاریابی سنتی بیشتر اعتقاد دارند.
چیزی که این وسط از دست میرود این است که خیلی اوقات نبودن جریان اطلاعاتی قوی بین این دو بخش باعث میشود که از بسیاری از ظرفیتها استفاده نشود و اتفاقات خوبی که میتواند در فضای مارکتینگ شکل بگیرد شکل نگیرد و از بین برود. من فکر میکنم اگر ما متعلق به هر کدام از این دستهها باشیم لازم است نسبت به گروه دیگر اطلاعات خودمان را زیاد کنیم، گفتوگوهای مختلفی را شکل بدهیم و سعی کنیم از دغدغهها، متریکها، نحوه سنجشها، مطالعهها و از نحوه استراتژي چیدن همدیگر آگاه بشویم چرا که هر دو این فضاها هرچند ظاهر و رویکرد متفاوتی در امروز کشور ما دارند ولی همه آنها در راستای یک هدف هستند و آن هم ارتقای سطح مارکتینگ کشور است و نه چیز دیگری. بنابراین نقطهای که امروز در آن هستیم و بهنظرم نقطه عجیبی است بهدلیل رویکرد ما فعالان صنعتهای مختلف به مارکتیگ است نه بهخاطر ذات مارکتینگ دیجیتال یا مارکتینگ سنتی.