پس از 19 سال فعالیت نوآور در شبکۀ پرداخت الکترونیک کشور و با توجه به آغاز دورۀ تازۀ فعالیت سپ، از هویت جدید این برند فعال رونمایی شد تا در جهان پرشتاب امروز، مأموریت و چشمانداز این شرکت را بر بستر تکنولوژیهای روز دنیا برای مخاطبان نسل Z به تصور بکشد. آژانس 1001 برندینگ، در این بازآفرینی بهعنوان مشاور و مجری در کنار سپ حضور داشته است.
حسین واعظ قمصری، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش، در مراسم رونمایی، با اشاره به تاریخچۀ شرکت پرداخت الکترونیک سامان گفت: «در اوایل دهۀ نود، ستاره 724 (۷۲۴*) برای اولین بار از ظرفیتهای ussd در صنعت پرداخت استفاده کرد. براساس استراتژی تعریفشده در سازمان، با همدلی و همکاری مستمر به رتبۀ یک کشور در حوزۀ فعالیت خود رسیدیم و در حال حاضر نیز فاصلۀ شرکت با دیگر رقبای فعال در حوزۀ PSPقابل توجه است و حفظ این فاصله، جزئی از برنامههای ما خواهد بود. برای من بهعنوان مدیرعامل شرکت، مایۀ خوشحالی و افتخار است که در آستانۀ ورود به دهۀ سوم فعالیت شرکت و با سپریکردن دو دهۀ سرشار از موفقیت و چالشها و دستاوردهای ارزشمند بتوانیم با انجام موفقیتآمیز پروژۀ بازآفرینی هویت بصری، شرکت خود را برای آینده آماده کنیم. بازآفرینی هویت بصری ما را آماده خواهد کرد که با توجه به تغییر نسل، تحولات بازار و شرایط رقابتی، بیش از گذشته آماده باشیم؛ چراکه المانها و امکاناتی که هویت بصری قبلی در اختیار ما قرار داده بود، برای رویکردهای استراتژی آیندۀ شرکت محدودیتهای فراوانی ایجاد میکرد. ما در این مسیر تلاش کردیم تا با بهرهبرداری از یک شرکت مشاور و متخصص در حوزۀ برندسازی به نام 1001 برندینگ، مقدمات و زمینۀ کار را فراهم کنیم و امروز به لطف خدا و همکاری این شرکت و تلاش متخصصان داخلی در واحد ارتباطات، مفتخر هستیم تا بهصورت رسمی از هویت بصری جدید شرکت رونمایی کنیم. ازاینرو تصمیم گرفتیم از این پس تمامی درگاهها، ابزارها و خدمات اعم از اپلیکیشن، پایگاههای فروشگاهی و... را تحت یک نام و ظاهر، بهصورت منسجم و یکپارچه به مخاطبان عرضه کنیم تا از ارسال پیامهای چندگانه به جامعۀ مخاطبان خودداری کرده باشیم.»
با فرایند ریبرندینگ سپ، نسل z بهعنوان مخاطبان جدید شناخته خواهند شد؛ نسلی که در همین هزاره متولد شده و تکنولوژی استفاده از تلفن همراه، جزء اجتنابناپذیر زندگیشان است. این نسل با بازآفرینی سپ بیش از مابقی نسلها از خدمات ما بهرهمند خواهند شد.
نمادی بر پایه چهار عنصر
سیدمحمدرضا هدایتی، مدیر ارتباطات سپ، دربارۀ بازآفرینی گفت: «با بازآفرینی برند سپ، پیادهسازی سبک نوین پرداختهای دیجیتال در ایران اتفاق خواهد افتاد تا حس سرعت و امنیت را به کاربران ایرانی انتقال دهیم.»
هدایتی افزود: «نشان (لوگو) جدید، نمادی برپایۀ چهار عنصر "سازمان نوآور، رشد سرمایۀ انسانی، درستی و اعتماد و چابکی و پیشروی" است.» رنگ آبی این نشان، برگرفته از رنگ آبی نشان بانک سامان است تا یادآور این خانوادهای بزرگ باشد. اوافزود: «همچنین ما در این ریبرندینگ جدید شعار سپ را "برای پرداختن به زندگی..." انتخاب کردیم تا همیشه به خودمان و مخاطبانمان یادآوری کنیم که ما هستیم تا مردم و مشتریان راحتتر زندگی کنند و فرصت و زمان بیشتری را برای پرداختن به زندگی داشته باشند.»
هدایتی در پایان اعلام کرد: «ما باور داریم که همکاران ما، قلب تپندۀ این برند هستند و با این بازآفرینی بیش از پیش تلاش میکنیم تا سازمانی جذاب و دوستداشتنی برای نقشآفرینان صنعت پرداخت بسازیم. همکاران سپ آنچه را میدانند به نسلهای آیندۀ خود انتقال خواهند داد و مکانی را برای رشد انسانهای حرفهای خواهند ساخت.»
بهترین زمان بازآفرینی کدام است؟
در این مراسم، ناصر پاشاپور نیکو، مدیرگروه dnaunion، با اشاره به اینکه سازمانها چه زمانی به بازآفرینی نیاز دارند، گفت: «همکاری گروه dnaunion با گروه سامان به 12 سال پیش بازمیگردد، زمانی که گروه ما فرصت پیدا کرد تا در طراحی برند سامان، در کنار نیروهای داخلی سازمان قرار بگیرد. این همکاری باعث شد که دانش برندینگ در کشور ارتقا یافته و اندوخته شود. حال، امروز در کنار هم بازآفرینی برند سپ از خانوادۀ گروه سامان را جشن میگیریم.» او در ادامه افزود: «مخاطبان برند فقط مشتریان نیستند و آنها را میتوان به پنج دسته تقسیمبندی کرد. در این تقسیمبندی مشتریان رتبۀ اول را دارند و کارکنان سازمان، سرمایهگذاران، صنعت و جامعه در جایگاههای بعدی قرار میگیرند. در بازار امروز برندها نیاز دارند که وارد بورس شده و سرمایهگذار بورسی را بهسمت خود جذب کنند؛ بنابراین برندِ سهامداری را به برند کارفرمایی اضافه میکنیم. هر پنج دستهای که از آنها یاد کردیم، در زمان مناسب باید بازآفرینی شوند. تمایز از رقبا، سازماندهی مجدد سازمان و حذف زیربرندها، تغییر در رهبری استراتژی، ادغام یا خرید شرکت جدید، تغییر در مخاطبان برند، تغییر در سبد خدمات، قدیمیشدن برند، اصلاح درک مخاطب از برند و تغییر جغرافیایی بازار هدف، مواردی است که یک سازمان را مجبور به بازآفرینی میکند.»