نکته مهم درباره بازاریابی دیجیتال این است که چنین ابزاری فرصتهای زیادی برای رشد کسب و کار به شما ارائه میدهد. با این حال، کشف مسیر درست سخت بوده و نیاز به راهنمایی دارد.
فعالیت در فضای آنلاین برای هر برندی در دنیای امروز ضروری است زیرا مشتریان برای تحقیق، جستجو و در نهایت خرید به اینترنت مراجعه میکنند. در سال 2021، حجم فروش تجارت الکترونیک در بخش خرده فروشی به 4.9 تریلیون دلار در سرتاسر جهان رسید. طبق آمار و ارقام دریافتی از شرکت آلمانی «Statista»، این رقم تا سال 2025 تقریبا دو برابر خواهد شد و به رقم 7.4 تریلیون دلار خواهد رسید.
تبلیغات
در حوزه تبلیغات می توان از چهار کانال دیجیتال کلیدی کمک گرفت که عبارتند از:
بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا راهی عالی و تمام عیار برای آگاه ساختن مردم از کسب و کار شما و ایجاد تعادل به شمار میرود. با توجه به انواع مختلف محتوا، باید تصمیم بگیرید که چه چیزی در برقراری ارتباط با مخاطب یار و یاور شما بوده و چه زمانی امکان دسترسی به آن برای شما وجود خواهد داشت.
وبلاگها نه تنها در زمینه آگاه سازی مخاطبان بلکه در هدایت آنها به سوی وبسایت شما واقعا خوب و موثر عمل میکنند. به جای سرمایه گذاری بر روی مقالات 2000 کلمه ای، دست به امتحان وبلاگهایی بزنید که راهنمایی و اطلاع رسانی میکنند. در ادامه به ابزارهایی اشاره میشود که به شما در رابطه با تولید و بارگذاری پستهای موفق در وبلاگ کمک خواهند کرد.
از کتابهای الکترونیکی میتوانید به عنوان فایلهای قابل دانلود رایگان برای افراد در ازای دریافت اطلاعات شخصی آنها بهره ببرید. در نتیجه میتوانید اسامی و اطلاعات شخصی کاربران را به لیست تماسهای ایمیل خود اضافه کنید.
ویدئوها نیز یکی از موثر ترین و محبوب ترین انواع محتوا در فضای آنلاین به حساب میآیند. در سال 2021 میلادی 86 درصد از بازاریابان از ویدئو به عنوان یک ابزار بازاریابی مفید در مسیر نیل به اهداف خود کمک گرفته اند. با مراجعه به ابزارهای عالی موجود در شرایط فعلی، بدون استخدام یک متخصص حرفه ای، شما میتوانید طیف گسترده ای از ویدئوهای مختلف از نحوه کار یا آموزش گرفته تا معرفی محصول و مصاحبه جذاب و مفید را تولید و با دیگران به اشتراک بگذارید.
وبینارها یا پادکستها ممکن است زمان بر تر از بقیه به نظر برسند اما ترافیک بالایی ایجاد کرده و باعث جذب مخاطب به سوی وبلاگ شما خواهند شد. از طریق آشنایی با علایق مخاطبان خود، میتوانید محتوای ارزشمندی را ارائه دهید. به این ترتیب افراد نسبت به ثبت نام در وبینار شما تمایل پیدا کرده و در صدد آن هستند تا زمانی را صرف تماشا یا گوش دادن به محتوای تولیدی شما کنند.
بهینه سازی موتورهای جستجوگر (SEO)
برای بسیاری از کسب و کارها و تیمهای بازاریابی کوچکی که محدودیت زمانی دارند، بهینه سازی موتورهای جستجوگر (SEO) میتواند کار مهمی به نظر برسد. با این حال، تاکتیک فوق به احتمال زیاد نتیجه داده و میتواند موجب گردد تا تا برند و محتوای شما توسط افراد مناسب دیده شود.
برای شروع کار با سئو باید بر روی دو چیز تمرکز کنید: کلمات کلیدی و محتوا. به هر حال، اگر برای آن دسته از کلمات کلیدی که متخص کسب و کار یا محصول شماست، رتبه بندی نکنید، یافتن آن در گوگل بسیار سخت خواهد بود.
خوشبختانه ابزارهای تحقیقاتی رایگان و درجه یکی برای سئو وجود دارند. این ابزارها به شما در زمینه شناسایی کلمات کلیدی ظاهرا کم ارزشی کمک میکنند که میتوانند رتبه و ترافیک وبسایت شما را سریع تر از آنچه انتظار دارید تغییر دهند.
به محض شناسایی کلمات کلیدی، بهتر است آنها را در محتوای خود ادغام کنید. این ادغام باید شامل وبسایتها، پستهای وبلاگ و رسانههای اجتماعی شوند. در چنین شرایطی این اتفاق افزایش حجم رافیک را به دنبال داشته و مخاطب را مستقیم هدف قرار خواهد داد.
رسانههای اجتماعی
حالا دیگر رسانههای اجتماعی در همه جای دنیا محبوبیت پیدا کرده و به ابزاری با نفوذ بین مردم جهان تبدیل شده اند.
با این وضعیت، ضرورت شناخت مخاطبان و تمرکز بر روی کانالهایی که کسب و کارتان را از دیگران متمایز میکنند، احساس میشود.
به عنوان مثال، فیسبوک یکی از بزرگ ترین کانالهای اجتماعی از نظر تعداد کاربران فعال در جهان به شمار میرود، بنابراین چنین محبوبیت فراوانی ارزش سرمایه گذاری بر روی آن را دارد. در مقایسه با ان، تیک تاک بر روی محتوای ویدئویی جوان پسند متمرکز بوده و ممکن است در برخی مواقع به کارتان نیاید. پیش از هر چیز در مورد رسانه اجتماعی و محتوای منتخبتان خوب دقت کنید.
در نهایت گزینه تبلیغات پولی در رسانههای اجتماعی نیز وجود دارد. شما میتوانید بودجه تبلیغاتی خود در رسانههای اجتماعی را به شکل روزانه تنظیم کنید تا مبلغ هزینهها کاهش یابد.
بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی روشی موثر برای افزایش تعداد مشتریان به حساب میآید. از آنجا که مردم اطلاعات شخصی خود را قبلا با کمال میل ارائه داده اند، احتمال بیشتری دارد که جذب پستها شده و بر روی آنها کلیک کنند.
با ایمیل، میتوانید فهرستی بخش بندی شده را تهیه نموده و از این طریق مطمئن شوید که محتوای مرتبط را چه کسانی دریافت میکنند. چند نوع ایمیل وجود دارد که بهتر است پیش از هر کار با انواع مختلف آن اشنا شوید:
خوش آمدگویی- به محض ثبت نام یک شخص در پایگاه دادههایتان، ایمیل خوش آمدگویی برای او ارسال میشود. این کار خود به خود انجام شده اما راهی برای افزایش آگاهی و میزان مشارکت برند خواهد بود.
تخفیف/پیشنهاد- در ادامه میتوانید در قالب یک طرح پیشنهادی به مخاطب توصیه کنید تا به عضویت وبلاگ یا وبسایت شما درآمده و به این ترتیب دسترسی انحصاری به محصولات یا خدماتتان پیدا کند. در نتیجه بر ترافیک و درآمد وبسایت شما افزوده خواهد شد.
تبلیغات- با مراجعه به پایگاه کاربران خود دست به معرفی کوتاه و مختصر محصولاتتان زده یا مخاطبان را از پیشرفتی تازه مطلع کنید.
نظرسنجی/بازخورد- انجام نظرسنجی و تقاضای بازخورد راهی برای برقراری تعامل با مشتریانتان فراهم کرده و موجب میشود تا ضمن دریافت نظرات کاربران، طرفدارانی جدید برای برند خود پیدا کنید.
مشارکت مجدد- به سراغ افراد غیر فعال در لیست تماسهایتان رفته و در ادامه از آنها جویا شوید که چطور میتوانید دوباره علاقهاشان را به سوی خود جلب کنید.
در نهایت بهترین راه برای رشد کسب و کارتان اطلاع از فرصتهایی است که میتوان با استفاده از تکنیکها و استراتژیهای بازاریابی دیجیتال به طور آنلاین دست به خلق آنها زد.
www.ama.org