پاییز 1401 برای برندهای فعال در بازار ایران از اهمیت فوق العادهای برخوردار است. بازه زمانی که بسیاری از برندها سعی در بازنگری روند تبلیغات خود داشتند. شرکت پژوهش بازار رسانه امروز (emrc) در گزارشی به بررسی روند تبلیغات تلویزیونی پاییز 1401 داشته و آن را با تبلیغات 1400 مقایسه کرده کرده است که در ادامه میخوانید.
بررسی اطلاعات به دست آمده از پایش تبلیغات تلویزیونی در بازه زمانی پاییز 1400 و 1401 نشان میدهد تعداد تبلیغات در پاییز 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل 4% افزایش یافته است اما متوسط مدت زمان هر آگهی 6 ثانیه کاهش پیدا کرده است. روند ماهیانه تبلیغات در دو بازه مورد بررسی، کاملا متفاوت بوده بهطوریکه در پاییز 1400 روندی کاملا صعودی را در سه ماه طی نموده در صورتیکه در پاییز 1401 برخلاف انتظار با وجود رویداد جام جهانی تبلیغات روند نزولی داشته است.
همچنین در پاییز 1401 ده برند برتر (فروشگاه بیس، مهد فرش، کفش پاما، کفش سوگند، سرای ایرانی، با سلام، بیمکث، شهر لوازم خانگی، فرش بهشتی تبریز، شهر فرش) 45% از کل فعالیت تبلیغات تلویزیونی را به خود اختصاص داده اند که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته (33% ) به میزان 11 واحد درصد رشد داشته است. ترکیب حضور برندها در این دو دوره متفاوت بوده است .در پاییز 1401، برندهای مواد غذایی و نوشیدنی در بین ده برند برتر حضور ندارند. در حالی که فروشگاههای فرش، مبلمان، لوازم خانگی و الکترونیک 5 جایگاه را در بین برندهای پر تبلیغ داشتهاند. در هر دو دوره، بزرگترین سهم از فعالیت در بین برندهای پرتبلیغ به کمپین های معرفی محصول اختصاص داشته است. با این حال در پاییز 1401 این برندها تمرکز بیشتری بر کمپینهای جشنواره و فروش ویژه داشته اند.