04/20
1397
ام بی ای نیوز: استفاده از لوگو در تبلیغات و موضوع اثرگذاری تبلیغ با درج لوگو یا آرم سازمانی یا بدون آن موضوعی است که توجه صاحبان تبلیغ را به خود معطوف داشته است.
لوگو به عنوان شناسنامه و هویت برندها مطرح است. تا جایی که حتی قوانین متعددی در رابطه با استفاد یا عدم استفاده از لوگو و همچنین ممنوعیت ها دراین رابطه از سوی برخی نهادهای بین المللی نیز وضع شده است.
اما در دنیای تبلیغات لوگوها یکی نقش آفرین ترین ابزارهایی هستند که در موقعیت های مختلف به کارگرفته می شوند، میان برخی از صاحب نظران و دست اندرکارن صنعت تبلیغات در مورد به کارگیری لوگو در طرح های تبلیغاتی و کمپین ها اختلاف نظرهایی وجود دارد، برخی معتقدند عدم کاربرد آرم یا لوگوی سازمانها در برخی موارد همراهی و مشارکت ببیشتر مخاطبان را درپی داشته و به دلیل خودجوش بودن این نوع کمپین ها که اغلب در حوزه های اجتماعی و اقتصادی هستند تاثیر آن بر گروه های مخاطبان بیشتر بوده چرا که ازسوی پیام گیران مقاومت خاصی در مقابل این شکل از پیام ایجاد نمی شود.
به اعتقاد این گروه پیام هایی که در رابطه با صرفه جویی در مصرف انرژی و یا حفاظت از محیط زیست و... باشند بدون درج لوگو اثرگذاری بیشتری دارند.
اما در مقابل دیدگاه دیگری وجود دارد که براساس آن لازمه ی تاثیرگذاری بیشتر پیام های تبلیغاتی که جنبه ی هشداری و حتی آموزشی دارند درج و ذکر منبع و یا همان لوگوی سازمان یا برند یا نهادی است که فرستنده ی پیام تبلیغاتی است.
خراسانی مدیر روابط عمومی شرکت برق منطقه ای تهران در این رابطه به ام بی ای نیوز گفت: این شرکت نیز مدتهاست برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطبانش کمپین هایی با مشارکت سازمان های غیردولتی برپا می کند و به شکل غیرمستقیم پیام هایش را به مخاطبان ارسال می کند، نظیر جشنواره ی عکس مینیمال که توسط گروه هایی از عکاسان برگزار شد و حاوی پیام هایی درحوزه ی مدیریت مصرف برق بود.
او با اشاره به اینکه در پذیرش هر پیامی موضوع اعتماد مخاطب به فرستنده و پیام مهمترین ویژگی است گفت: متاسفانه در شرایط فعلی اعتماد مخاطبان به فرستنده های پیام که بخشی از آن سازمانهایی نظیر آب و برق و محیط زیست و شهرداری و... ست ازدست رفته است. مخاطبان وقتی می بینند سازمان متولی ارسال پیام خود عامل آن نیست و به آن عمل نمی کند در اعتمادشان خلل وارد می شود.
به عبارتی هر برند، سازمان و مجموعه ای بر پایه ی اعتماد مخاطبان می تواند ارتباطات خود را حفظ و احیاء کند و در شرایط فعلی اعتماد سازی برای حفظ ارزش برخی برندها بسیار واجب است.
وی افزود: شرکت برق منطقه ای تهران ترجیح می دهد پیامهایش را بدون درج لوگو و بطور غیرمستقیم ارائه کند چون از این طریق میزان اثرگذاری در گروه های مخاطبان به شدت افزایش می یابد و هزینه هایی که صرف امورتبلیغاتی می شود فایده مندتر خواهند بود.
هر پیام شامل فرستنده، گیرنده، کانالی که از آن طریق ارسال می شود و محیطی که پیام در آن مخابره شده می باشد و اگر هرکدام ازا ین موارد به هرعلتی با مشکلی مواجه باشد در تاثیر پیام خلل به وجود می آید، به عنوان نمونه وقتی فرستنده پیام به گفته ی خود عمل نکند نزد افکارعمومی که همان گیرندگان پیام هستند فاقد مشروعیت و مقبولیت می شود و به علت عدم اعتماد مخاطبان پیام تاثیرگذار نیست و گاهی هم نتیجه معکوس یا همان ضد تبلیغ را به همراه دارد.
دکتر سید محسنی مدرس دانشگاه و عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی دراین زمینه معتقد است، پیام های تبلیغاتی که جنبه ی آموزشی و هشدار دارند حتماً باید با درج آرم و لوگوی سازمان اعتماد مخاطب را جلب کرده و سپس به تاثیرگذاری بپردازند، اکثر مخاطبان با دیدن و توجه نسبت به اینکه پیامی از سوی سازمان یا مرجعی است که متولی مدیریت و اداره ی موضوعات مورد تبلیغ است واکنش مثبت و قابل قبولتری نشان می دهد.
اسکویی مدیر روابط عمومی مدیریت منابع آب نیز در این رابطه گفت: با توجه به فصل گرما و موضوع مصرف آب و مشکلاتی که مردم برخی استانها در این رابطه دارند پیام های تبلیغاتی هشدار دهنده در خصوص مدیریت مصرف آب و صرفه جویی بیشتر شهروندان طراحی شده است اما چالش اصلی در این رابطه تاثیر گذاری این پیام های تبلیغاتی است که بتوانند گروه های مخاطبان را بیشتر درگیر کرده و به نوعی فقط یک آگهی تبلیغاتی قلمداد نشوند بلکه دغدغه ی ذهن مخاطبان در هنگام مصرف و اصلاح الگوی مصرفشان باشد.
وی افزود بر اساس این هدف نظرسنجی هایی انجام شده تا به میزان اثربخشی پیام های تبلیغاتی با لوگو یا بدون لوگوی سازمان های مربوطه پی برده شود و درخصوص موضوع مهم و حیاتی مدیریت مصرف آب مشارکت و همراهی بیشتر مخاطبان را داشته باشیم.
چنانچه در مورد برنامه های آموزشی و تبلیغاتی سازمان ترافیک که درحوزه ی آموزش و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در ساعات پیک مصرف موفقیت هایی از همین طریق ایجاد شد و همراهی مخاطبان گسترده باعث پیشبرد اهداف سازمانهای مربوطه شده بود.
به هرحال با لوگو یا بدون لوگو آنچه مهم است، تاثیری است که حاصل اعتماد مخاطب به رسانه، پیام و فرستنده آن است.
mbanews.ir- مریم غضنفری
لوگو به عنوان شناسنامه و هویت برندها مطرح است. تا جایی که حتی قوانین متعددی در رابطه با استفاد یا عدم استفاده از لوگو و همچنین ممنوعیت ها دراین رابطه از سوی برخی نهادهای بین المللی نیز وضع شده است.
اما در دنیای تبلیغات لوگوها یکی نقش آفرین ترین ابزارهایی هستند که در موقعیت های مختلف به کارگرفته می شوند، میان برخی از صاحب نظران و دست اندرکارن صنعت تبلیغات در مورد به کارگیری لوگو در طرح های تبلیغاتی و کمپین ها اختلاف نظرهایی وجود دارد، برخی معتقدند عدم کاربرد آرم یا لوگوی سازمانها در برخی موارد همراهی و مشارکت ببیشتر مخاطبان را درپی داشته و به دلیل خودجوش بودن این نوع کمپین ها که اغلب در حوزه های اجتماعی و اقتصادی هستند تاثیر آن بر گروه های مخاطبان بیشتر بوده چرا که ازسوی پیام گیران مقاومت خاصی در مقابل این شکل از پیام ایجاد نمی شود.
به اعتقاد این گروه پیام هایی که در رابطه با صرفه جویی در مصرف انرژی و یا حفاظت از محیط زیست و... باشند بدون درج لوگو اثرگذاری بیشتری دارند.
اما در مقابل دیدگاه دیگری وجود دارد که براساس آن لازمه ی تاثیرگذاری بیشتر پیام های تبلیغاتی که جنبه ی هشداری و حتی آموزشی دارند درج و ذکر منبع و یا همان لوگوی سازمان یا برند یا نهادی است که فرستنده ی پیام تبلیغاتی است.
خراسانی مدیر روابط عمومی شرکت برق منطقه ای تهران در این رابطه به ام بی ای نیوز گفت: این شرکت نیز مدتهاست برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطبانش کمپین هایی با مشارکت سازمان های غیردولتی برپا می کند و به شکل غیرمستقیم پیام هایش را به مخاطبان ارسال می کند، نظیر جشنواره ی عکس مینیمال که توسط گروه هایی از عکاسان برگزار شد و حاوی پیام هایی درحوزه ی مدیریت مصرف برق بود.
او با اشاره به اینکه در پذیرش هر پیامی موضوع اعتماد مخاطب به فرستنده و پیام مهمترین ویژگی است گفت: متاسفانه در شرایط فعلی اعتماد مخاطبان به فرستنده های پیام که بخشی از آن سازمانهایی نظیر آب و برق و محیط زیست و شهرداری و... ست ازدست رفته است. مخاطبان وقتی می بینند سازمان متولی ارسال پیام خود عامل آن نیست و به آن عمل نمی کند در اعتمادشان خلل وارد می شود.
به عبارتی هر برند، سازمان و مجموعه ای بر پایه ی اعتماد مخاطبان می تواند ارتباطات خود را حفظ و احیاء کند و در شرایط فعلی اعتماد سازی برای حفظ ارزش برخی برندها بسیار واجب است.
وی افزود: شرکت برق منطقه ای تهران ترجیح می دهد پیامهایش را بدون درج لوگو و بطور غیرمستقیم ارائه کند چون از این طریق میزان اثرگذاری در گروه های مخاطبان به شدت افزایش می یابد و هزینه هایی که صرف امورتبلیغاتی می شود فایده مندتر خواهند بود.
هر پیام شامل فرستنده، گیرنده، کانالی که از آن طریق ارسال می شود و محیطی که پیام در آن مخابره شده می باشد و اگر هرکدام ازا ین موارد به هرعلتی با مشکلی مواجه باشد در تاثیر پیام خلل به وجود می آید، به عنوان نمونه وقتی فرستنده پیام به گفته ی خود عمل نکند نزد افکارعمومی که همان گیرندگان پیام هستند فاقد مشروعیت و مقبولیت می شود و به علت عدم اعتماد مخاطبان پیام تاثیرگذار نیست و گاهی هم نتیجه معکوس یا همان ضد تبلیغ را به همراه دارد.
دکتر سید محسنی مدرس دانشگاه و عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی دراین زمینه معتقد است، پیام های تبلیغاتی که جنبه ی آموزشی و هشدار دارند حتماً باید با درج آرم و لوگوی سازمان اعتماد مخاطب را جلب کرده و سپس به تاثیرگذاری بپردازند، اکثر مخاطبان با دیدن و توجه نسبت به اینکه پیامی از سوی سازمان یا مرجعی است که متولی مدیریت و اداره ی موضوعات مورد تبلیغ است واکنش مثبت و قابل قبولتری نشان می دهد.
اسکویی مدیر روابط عمومی مدیریت منابع آب نیز در این رابطه گفت: با توجه به فصل گرما و موضوع مصرف آب و مشکلاتی که مردم برخی استانها در این رابطه دارند پیام های تبلیغاتی هشدار دهنده در خصوص مدیریت مصرف آب و صرفه جویی بیشتر شهروندان طراحی شده است اما چالش اصلی در این رابطه تاثیر گذاری این پیام های تبلیغاتی است که بتوانند گروه های مخاطبان را بیشتر درگیر کرده و به نوعی فقط یک آگهی تبلیغاتی قلمداد نشوند بلکه دغدغه ی ذهن مخاطبان در هنگام مصرف و اصلاح الگوی مصرفشان باشد.
وی افزود بر اساس این هدف نظرسنجی هایی انجام شده تا به میزان اثربخشی پیام های تبلیغاتی با لوگو یا بدون لوگوی سازمان های مربوطه پی برده شود و درخصوص موضوع مهم و حیاتی مدیریت مصرف آب مشارکت و همراهی بیشتر مخاطبان را داشته باشیم.
چنانچه در مورد برنامه های آموزشی و تبلیغاتی سازمان ترافیک که درحوزه ی آموزش و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در ساعات پیک مصرف موفقیت هایی از همین طریق ایجاد شد و همراهی مخاطبان گسترده باعث پیشبرد اهداف سازمانهای مربوطه شده بود.
به هرحال با لوگو یا بدون لوگو آنچه مهم است، تاثیری است که حاصل اعتماد مخاطب به رسانه، پیام و فرستنده آن است.
mbanews.ir- مریم غضنفری