04/9
1397
ام بی ای نیوز: شکل عجیبی از زندگی در جنگل در جریان است که تنها زمانی که میایستید و به آن دقت میکنید، حسش میکنید. اشتباه نکنید؛ از حیوانات جنگل حرف نمیزنیم، منظورمان درختها هستند که حتی میتوانند از طریق شبکهای از قارچها با هم ارتباط برقرار کنند.
اما بیشتر ما دور از طبیعت زندگی میکنیم و چندان به فکر تاثیرمان روی محیط زیست نیستیم. چه برسد به این که فکر کنیم آنها چه چیزهایی پشت سرِ ما میگویند و باور کنید همین یک دلیل کافی است تا جلوی قطع درختان را بگیرد.
برای محافظت از جنگل بیالوویزا، آخرین جنگل باقیمانده از جنگالهای باستانی اروپا، که در فهرست میراث جهانی UNESCO قرار دارد، آژانس اوگیلیوی به کمک موسسهی Greenpeace لهستان آمد تا کاری عجیب و غریب و به یاد ماندنی انجام دهند. تصاویر زیادی از طریق ماهواره و نقشههای کاغذی از این جنگل تهیه شد (چیزی بیش از ۷۰۰ کیلومتر مربع)، این تصاویر به مدلهای توپوگرافی ۳ بعدی تبدیل و سپس در بازی ویدیویی Minecraft جاسازی شدند.
نقشه چیزی بیش از ۷ میلیون درخت داشت تا بتواند سرسبزی این جنگل و گونههای گیاهی و جانوری متنوع آنرا نشان دهد و با وجود آن که حجمش چیزی بیش از ۱۹ گیگابایت بود، بین بازیکنان این بازی سر و صدای زیادی کرد. خیلی از سلبریتیهای این بازی و اینفلوئنسرهای دیگر، از بازیشان ویدیو منتشر کردند.
و این جا بود که کمپین واقعا شروع شد. وقتی جنگل بیالوویزای Minecraft مشهور شد، موسسهی Greenpeace نقشه را با نسخهی دیگری جایگزین کرد که در آن تمام این ۷ میلیون درخت (به جز یکی) قطع شده بودند. برای تاثیرگذاری بیشتر، از یکی از بازیکنان مشهور بازیهای آنلاین لهستان به اسم گیمپر، در شبکهی آنلاین Twitch، خواسته شد تا آن آخرین درخت ایستاده را پیدا کند.
بعد از موفق شدن گیمپر، جنگل دوباره پر شد و به زندگی برگشت.
براساس نوشتههای آژانس اوگیلوی ظاهرا بعد از این کمپین، قطع درختان در این جنگل متوقف شده است و وزیر محیط زیست لهستان هم از کار برکنار شد؛ شاید به این دلیل که کار زیادی برای حفظ این جنگل نکرده بود.
همهی این کارها را یک نقشه انجام داد؛ آن هم با کمک بازیکنان یک بازی. حالا اگر یک نفر بپرسد آیا میشود با بازی کار مثبتی انجام داد، باید گفت میشود خیلی کارها کرد. میشود آخرین درختِ ایستاده را نجات داد.
این کمپین در بخش اینفلوئنسرها و شبکههای اجتماعی، شیر برنزی را از آن خود کرد.
مترجم: نازنین کینژاد
www.adweek.com