03/30
1397
ام بی ای نیوز: IKEA ممکن است مجموعه ای عظیم از اسباب و اثاثیه و مبلمان را در بر گیرد اما واقعیت این است که ذهن خریداران فقط می تواند تعداد محدود و انگشت شماری از محصولات شرکت را شناسایی کند. این به معنای عبور غول سوئدی از مرز تعریف شده تعداد محصولات نیست بلکه به معنای پاسخ به تقاضای تک تک مشتریان است. هدف از انجام این کار برقراری ارتباط آن ها با وسایلی است که با خانه اشان تناسب بیشتری دارد.
به یکی از شرکای تبلیغاتی IKEA، Åkestam Holst، اغلب اوقات این وظیفه سپرده می شود. تاکنون، این آژانس تبلیغاتی دست به طراحی و اجرای برخی پروژه های خلاقانه برای برند زده است که موفق به کسب جایزه برای برند نیز شده اند. از آن جمله می توان به یک نمونه آگهی تبلیغاتی معروف با کاربردی دو گانه به عنوان یک کیت حاملگی اشاره کرد که کمکی در راستای فروش کالا هایی با محبوبیت کمتر به شمار می رود.
Åkestam Holst چگونه از پس این کار بر می آید؟ در رویداد رسانه های و بازاریابی Mumbrella360 Australia، مدیر اجرایی خلاقیت آژانس، مگنوس جاکوبسون، شیوه رفتار استودیو در راستای تشویق مردم به لذت بردن از محصولاتی را با دیگران به اشتراک گذاشت که دوست داشتنی نیستند:
"IKEA یک جفت کفش یا عطر نیست که برای یک روز به شما حس پادشاه یا ملکه را بدهد. آن می تواند کمی بیشتر یا کمتر از یک عدد چنگال، یک صندلی 20 دلاری یا یک لامپ باشد. لذت خرید محصولات برند باید افزایش یابد بنابراین استراتژی خلاقانه ما ارزش گذاری عاطفی برای همه این چیز ها بود. چیزی را برای علاقمندان آن محصول پیوست کنید. این محصولات دوست نداشتنی را برگزینید و در صدد آن برآیید تا علاقه مردم را به سوی آن ها جلب کنید.
در آگهی تبلیغاتی IKEA با تکیه بر آزمایش بارداری، Åkestam Holst با یک آگهی چاپی بی همتا و انعطاف پذیر به تبلیغ یک عدد گهواره کودک می پردازد. پس از بازبینی دقیق آگهی، خواننده متوجه می شود که باید برای کشف بیشتر، بر روی آن ادرار کند. در صورت مثبت بودن جواب تست حاملگی، آگهی تبلیغاتی قیمت همراه با تخفیف را نشان می دهد که انتظار پرداخت آن از سوی یکی از اعضای خانواده IKEA وجود دارد. در ادامه این آگهی تبلیغاتی بیشتر بر روی مزایای عضویت در خانواده برند تاکید می کند.
جاکوبسون کلید موفقیت در این زمینه را نه جلوه دادن به قیمت ها بلکه دلیل جلب تمایل مردم به سوی محصولاتی می داند که به ندرت درباره آن ها می اندیشند. سپس باید یک نوع ارتباط احساسی را میان مردم و محصولات فوق خلق کرد.
مترجم: مرضیه فروتن
www.designtaxi.com