طبق بررسیهای صورت گرفته در ماههای پایانی تابستان 1400، بیش از 80 درصد از فروش حجمی محصولات شیر در بازار مربوط به شیرهای ساده ومابقی آن مربوط به شیرهای طعم دار بوده است. این در حالی است که شیرهای ساده بیش از 60 درصد و شیرهای طعم دار بیش از 30 درصد از قفسهی مغازههای بررسی شده را تشکیل دادهاند. در این بررسی که توسط شرکت پژوهش بازار رسانه امروز (emrc) انجام شده دورهی گردش محاسبه شده برای شیرهای ساده حدود 3 روز و برای شیرهای طعم دار حدود 6 روز است.
شیر کاکائو رتبه یک بازار
این تحقیقات نشان میدهد مصرف کنندگان در دوره مورد بررسی شیرهای ساده را بر شیرهای طعمدار ترجیح دادهاند. در بین شیرهای طعمدار، طعم های کاکائو، شکلات و موز به ترتیب بیشترین فروش حجمی محصولات شیر طعم دار را دارا بوده اند. در همین راستا از سایر طعمهایی که درصد قابل قبولی از فروش حجمی شیرهای طعمدار را به خود اختصاص دادهاند به ترتیب میتوان به طعم های نارگیل، توت فرنگی، قهوه، طالبی و عسل اشاره کرد.
در این دوره طبق بررسیهای انجام شده در خصوص شیرهای طعم دار ، حدود دو سوم از فروش حجمی مربوط به شیرهای مدتدار و تقریبا یک سوم از فروش حجمی مربوط به شیرهای پاستوریزه است. همچنین در بین شیرهای طعمدار از لحاظ درصد چربی، شیرهای نیم چرب با حدود نیمی از فروش حجمی در رتبهی اول و شیرهای کم چرب با نزدیک به یک سوم فروش حجمی در رتبهی دوم و پس از آن شیرهایی که بالاتر از 5/2درصد چربی دارند در رتبهی سوم قرار دارند.
پرفروشترین بسته بندی بازار شیر در ایران
در بازه زمانی مورد نظر، بررسیهای انجام شده در خصوص شیرهای طعم دار نشان داد، پرفروش ترین بسته بندی از لحاظ حجمی، بطری پلاستیکی است و بعد از آن بسته بندی تتراپک قرار دارد. شیرهای طعم دار با سایز 2/0 تا 3/0 لیتر و بعد از آن سایز 1 لیتری پر فروشترین سایزهای بازار بودهاند.
لازم به ذکر است: در این دوره حضور شش محصول جدید شیر طعم دار ثبت شده است که این محصولات از برندهای کاله، دامداران، دومینو و پرسوکا هستند. علاوه براین، محصولات شیر در دوره ی ذکر شده در حدود 96 درصد از مغازه های پنل emrc حضور داشته اند. شیر های طعمدار و ساده نیز در این دوره به ترتیب در حدود 95 درصد و 94 درصد از مغازههای این پنل دیده شدهاند که میتوان نتیجه گرفت پنل به خوبی این طبقه بندی و زیر مجموعه های آن را پوشش میدهد.
اطلاعات ارائه شده بخشی از گزارش شرکت پژوهش بازار رسانه امروز (emrc) از بازار شیر است که از مطالعه دورهای بازار محصولات در خرده فروشیها به دست آمده است. این مطالعه به طور مستمر در ۲۴ شهر در حال اجرا است و دادههای گروههای محصولی را در صنایع مختلف جمعآوری میکند. هدف این مطالعه کمک به تصمیم گیری تیمها و مدیران بازاریابی و فروش در صنایع مختلف، با ارائه نتایج به دست آمده از رصد مستمر تغییرات بازار خرده فروشان است. علاقه مندان میتوانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با emrc در ارتباط باشند.