بررسیها نشان میدهد، بازار دسر و ژله یکی از بازارهای با ثبات است و تغییرات زیادی در بازار این محصولات دیده نمیشود. این بازار عموما با تغییرات خیلی ناچیز در هر دوره یا رشد کوچک یا اندکی کاهش فروش دیده میشود. شرکت پژوهش بازار رسانه امروز (emrc) نگاه دقیقتری به بازار ژله و دسر داشته که در ادامه میخوانید.
طبق بررسیهای به عمل آمده توسط emrc، در آذر و دی ماه 1400، 48 درصد از فروش حجمی بازار دسر و پودر ژله مربوط به دسرهای آماده،45 درصد مربوط به پودر ژله، و مابقی مربوط به ژله های آماده و پودر دسر بوده است. طبق استانداردهای مشخص شده، محصولات دسر و پودر ژله در 17 سایز مختلف در بازار حضور دارند، که پرفروشترین سایزبندیهای این محصولات سایزهای 100 تا 200 گرمی می باشند که بیش از 90 درصد سهم سایزهای مختلف را از لحاظ فروش به خود اختصاص داده اند. همچنین بیشترین فروش نوع بسته بندی محصولات دسر و ژله، مربوط به بسته بندیهای لیوانی و بسته بندیهای کارتونی است.
در مجموع محصولات دسر و ژله در بیش از 80 درصد از مغازههایی که در پوشش جغرافیایی emrc هستند حضور داشتهاند. که در میان برندهای این بازار در اغلب مغازهها، بیشترین میزانِ در اختیار داشتن قفسه فروشگاهها توسط یک برند 100درصد بوده است و این بدین معنی است که در مغازهای که یک برند حضور داشته است، به غیر از این برند، برند دیگری در قفسه این مغازه وجود نداشته است. علاوه بر موارد ذکر شده: نتایج بررسیهای انجام شده طی چند دوره در بازار این محصولات مشخص کرد که دورهی گردش محاسبه شده برای این محصولات دسر و ژله به طور میانگین 14 روز بودهاست و این عدد نشان دهنده این است که محصولات دسر و ژله به طور میانگین 14 روز یک بار نیاز به شارژ مجدد در بازار دارند.
اطلاعات ارائه شده بخشی از گزارش شرکت پژوهش بازار رسانه امروز (emrc) از بازار دسر و ژله است که از مطالعه دورهای بازار محصولات در خرده فروشیها به دست آمده است. این مطالعه به طور مستمر در ۲۴ شهر در حال اجرا است و دادههای گروههای محصولی را در صنایع مختلف جمعآوری میکند. هدف این مطالعه کمک به تصمیم گیری تیمها و مدیران بازاریابی و فروش در صنایع مختلف، با ارائه نتایج به دست آمده از رصد مستمر تغییرات بازار خرده فروشان است. علاقه مندان میتوانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با emrc در ارتباط باشند.