به علت رسواییهای متعدد در پی استفاده ناجوانمردانه از کارگران مهاجر و فشار آوردن به آنها حین انجام کار، برندها و شرکتهای مختلف خارجی دست به تحریم جام جهانی 2022 قطر زدند که در ادامه به ذکر آنها میپردازیم:
گروه مالی و خدمات بانکی «ING» که اسپانسر تیمهای ملی هلند و بلژیک است تصمیم گرفته تا از جام جهانی پا پس کشیده و چشم بر منافع حضور در آن ببندد.
شرکت خدمات پستی «GLS» نیز اعلام کرده که به دلیل مسائل مربوط به حقوق بشر با وجود اسپانسری تیم ملی بلژیک در هیچ کدام از کمپینهای تبلیغاتی جام جهانی قطر حضور نخواهد یافت.
فدراسیون فوتبال دانمارک نیز به تازگی خبر داده که هیچ کدام از اسپانسرهای تیم در هیچ کدام از فعالیتهای تبلیغاتی در قطر شرکت نخواهند کرد.
برند پوشاک ورزشی دانمارکی «Hummel» در کنار عرضه لباس تیم ملی دانمارک به رنگهای همیشگی قرمز یا سفید ساده، یک پیراهن مشکی اضافی را نیز در کیت تیم ملی جای داد که نشان از عزاداری برای کارگرانی دارد که حین ساخت استادیومها در قطر جان باختند.
شرکت «Global data» فعال در عرصه تخقیقات بازار، خاطرنشان کرده که درآمد حاصل از همکاری اسپانسرهای جام جهانی با فیفا نسبت به جام جهانی 2014 برزیل 16 درصد کاهش یافته و از 1 میلیارد و 350 میلیون دلار در آن سال به 1 میلیارد و 100 میلیون دلار در سال جاری میلادی رسیده است.
در ادامه به دلیل کنار رفتن اسپانسرهای اروپایی و آمریکایی مانند سونی و جانسون از کورس حمایت مالی جام جهانی، شرکتهای چینی و عربی مانند «Qatar Airways» جای آنها را گرفته اند.
10 سال پیش، جهان در صدد بود تا با اهدای میزبانی به قطر در سال 2022 به این کشور کوچک فرصتی برای درخشش داده شود، غافل از آن که قوانین تبعیض آمیز در خصوص زنان و دیگر مسائل حقوق بشری در جامعه قطر افراد و برندها را وادار به انجام واکنش منفی نسبت به برگزاری جام جهانی در این کشور کرده و باعث شده تا بسیاری از برندها و سلبریتیها دست به تحریم آن بزنند.
www.news.yahoo.com