ام بی ای نیوز: ارزش پیشنهادی کارکنان به مزایایی گفته میشود که بهخاطر عملکردشان در محیط کار دریافت میکنند و در جذب و حفظ آنها اهمیت زیادی دارد.
این ارزش مانند ارزش پیشنهادی برند باید منحصربهفرد، مرتبط با زندگی و کار افراد و همچنین راضیکننده باشد. این روزها مردم فقط به دنبال کار نمیکردند؛ آنها دنبال محیطی میگردند که بتواند نیازهای روحی و آرامششان را نیز تامین کند. آنها به احترام فکر میکنند و در بعضی شغلها به راحتی از محل کارشان بیرون میآیند تا به شرکتی بروند که به بهترین شکل پاسخگوی نیازهایشان است.
ارزش پیشنهادی کارکنان نیازمند ارزیابی جوهرهی برند شرکت است -چه چیز شرکت و سازمان را منحصربهفرد میسازد و بر چه پایههایی استوار است. این مفهوم باید به این پرسش پاسخ دهد که چرا کارکنان باید به شرکت و کار در آن افتخار کنند -مثلا محیط کار سرگرمکنندهای که وسایل ورزشی-تفریحی مختلفی را درنظر گرفته تا افراد در ساعتهای مشخصی به سراغشان بروند.
این ارزش شاخههای مختلفی را در بر میگیرد:
مسائل مالی:
رضایت کارکنان از حقوقی که دریافت میکنند تقریبا همیشه حرف اول را میزند. مزایای دیگر مالی هم در دادن انگیزه به آنها اهمیت زیادی دارد.
بیمه و سایر مزایا
دادن پول روزهای تعطیل و بیماری، بیمههای حوادث، دندانپزشکی و هزینههای آموزشی نیز از مهمترین مواردی هستند که کارکنان یک سازمان را به بودن در آن ترغیب میکنند.
ارتقای شغلی
بودن در فضایی که افراد بتوانند در آن خود را در جایگاههای بهتر ببینند به آنها امید و انگیزهی بیشتری برای کار میدهد؛ آنها به نوعی خود را صاحب آن کار میبینند.
و بالاخره محیط کار
محیط کار میتواند یک نفر را تشویق کند که صبح زودتر از خواب بیدار شود و با علاقه به سرکار برود. طراحی اتاق یا فضای کار در این دسته قرار میگیرد.
فرهنگ شرکت چیزیست که باید همسان با ارزشهای بیرونی شرکت نوشته شود و در آن شکل روابط کارکنان با یکدیگر و همچنین با مدیران مشخص شده باشد. حس اعتماد، همکاری، روحیهی کار تیمی و دقت چیزهایی نیستند که خودبهخود به وجود بیایند. به عنوان مثال اگر فرهنگ یک شرکت براساس خبرچینی شکل گرفته باشد تمام افراد ناخوادآگاه خود را به آن نزدیک میکنند و کسانی که با این فرهنگ مشکل دارند به مرور ناامید و حذف میشوند.
مراحل تعیین ارزش پیشنهادی کارکنان
قبل از هرچیز نیاز است ویژگیها و مهارتهای کاندیدای ایدهآل استخدام مشخص شود.
سپس با پرسیدن سوالهایی مشخص میکنیم که چه عواملی از نظر کاندیدای مورد نظر ما ارزش محسوب میشوند. پرسیدن سوالهایی مانند «چه بستهی مالیای این فرد را برای من حفظ میکند؟ او به دنبال چه نوع پیشرفت شغلیایست؟ او در چه محیط کاریای رشد میکند؟ آیا محیط کاری فعلی ما برای عملکرد این فرد مناسب است؟»
بررسی وضعیت کنونی کارکنان نیز اهمیت زیادی دارد. برند باید بداند در حال حاضر چه ارزشی به کارکنانش ارائه میکند و آیا آنها از وضعیت موجود راضیاند و اگر راضی نیستند چه تغییراتی آنها را راضی نگه میدارد.
مترجم: نازنین کینژاد