ام بی ای نیوز: بیانیهی جایگاه، برخلاف تصور برخی از صاحبان برند تنها چند جملهی تزئینی در کتابچهی برند نیست و نمیتوان و نباید سرسری از آن گذشت.
این چند جمله نقش بزرگی در تولید و انتقال پیام، شناخت کانالهای بازاریابی و تولید محصولات بهینه را دارند.
عملکردن براساس یک بیانیهی جایگاه نامناسب مسیریست که در درازمدت بیتردید به شکست خواهد رسید؛ زیرا برمبنای پیشفرضهای نادرست و خیالی و بدون درنظرگرفتن نیازهای مخاطب و توانمندیهای برند شکل گرفته است. مهمترین نکتهی بیانیهی جایگاه این است که بتواند به درستی بیان کند که چرا مخاطبان برند، آن را به برندهای رقیب ترجیح میدهند که بدون شناخت درست آنها، رقبا و تواناییهای برند به دست نمیآید.
تا به حال به این مساله فکر کردهاید که مخاطب هنگام استفاده از محصول یا خدمت شما چه نقشی بازی میکند؟ چیزی به جز مصرفکننده -مثلا وقتی فردی از ترلو استفاده میکند ما به او نقش مدیر پروژه یا مدیر محصول را واگذار کردهایم. بیانیهی جایگاه باید پاسخ مناسبی برای این نقش باشد. فهرستکردن فعالیتهایی که این نقش دربرمیگیرد کمک بزرگیست؛ به عنوان مثال نقش توریست باید بتواند تجربه کند، برای دیدن نقاط مختلف دنیا یا کشورش علاقهمند باشد، باید با خطرات سفرهای مختلف آشنا باشد، بتواند برای مقاصد مختلف نوع سفرش را تعیین کند و...
حال با داشتن فهرست فعالیتهای مخاطب باید مشخص کنید کدام محصول یا خدمت است که سریعتر یا ارزانتر و بهتر او را در مسیر انجام آن یاری میکند.
به عنوان مثال مدیر پروژه یا مدیر برند برای اینکه بتواند جریان کار را دنبال کند به کاغذیادداشت، وایتبورد، گوگلشیت، ترلو یا نرمافزارهای مشابه نیاز دارد.
باید از خود بپرسید که مخاطبان بدون محصول یا خدمت شما چهطور فعالیتهای مرتبط با این نقش را انجام میدهند؟ اگر اصلا آن را انجام ندهند چه اتفاقی میافتد یا به عبارت دیگر این فعالیت چهقدربرای آنها حیاتیست؟ حتی دانستن این مسئله هم اهمیت دارد که این فعالیت مستقل است یا در ترکیب با کار دیگری صورت میگیرد؟
حال باید کار سختی را بکنید؛ میبایست با توجه به فهرستهایی که تا به حال درست کردهاید، محصول یا خدمت مناسب را به دستههای مختلف مخاطبانتان پیشنهاد کنید. به نظرتان مشتریان شما کدام محصول یا خدمت را به دیگران پیشنهاد میکنند؟ این پاسخها را از مصاحبه و پرسشنامه به دست میآورید و چیزی نیست که خودتان به تنهایی به آن برسید.
این نکته را باید درنظر داشته باشید که هرکسی که این فعالیت را انجام میدهد مخاطب هدف شما نیست. با نوشتن مراحل بالا شما درنهایت به مخاطب هدف ایدهآل خود دست پیدا میکنید. کسانی که به محصول یا خدمت شما نیاز دارند و نیازشان نیازی عمومی نیست که با هر وسیلهی دیگری پوشش داده شود.
mbanews.ir- نازنین کینژاد