12/28
1396
ام بی ای نیوز:آگهی تلویزیونی فرش بزرگمهر به سبکی متفاوت ساخته شده است و به شکلی که تداعی خاطرات زندگی افراد درلحظه های مختلف به تصویر کشیده شده و مخاطب را با سبک روایت گونه خود همراه می کندکه البته فرش در این آگهی نقش پررنگتری یافته است.
موضوع قدمت فرش ایرانی و اینکه هنر قالی بافی میان اقوان ایرانی از هزاران سال قبل رواج داشته و اینکه در همه نقاط کشور، ایرانی ها از این کالای نفیس در منازل خود استفاده می کنند، موضوع اصلی شکل گیری آگهی است که حس نوستالژی و تداعی خاطرات مخاطب را رقم میزند.
روابط عموی شرکت بادکوبه در مورد شکل گیری ایده این کار و مراحل مختلف آن گفت: ایده از آنجا شکل گرفت که ما تصمیم گرفتیم به فرش، شخصیت بدهیم.، شخصیتی فراتر از یک شی یا یک کالای مصرفی چون فرش در فرهنگ ایران جایگاه خاصی دارد و با تار و پود تاریخ و رسم و رسوم و چارچوب فرهنگی ما تنیده شده است لذا این موضوع با این دغدغه که باورپذیر و جذاب باشد و البته اهداف ما را هم بتواند انتقال دهد برایمان اهمیت یافت.
از سویی هنگامی خلق شخصیت برای فرش جذاب شد که به این نتیجه رسیدیم آدمها با فرش ارتباط عاطفی دارند چون در خاطرات و زندگی روزمرهشان، حضور و وجود دارد. اینجا بود که تصمیم گرفتیم به فرش خصوصیات و ویژگیهایی اضافه کنیم. ویژگیهایی مانند اصالت، صمیمیت، زیبایی و امثالهم. ویژگیهایی که میتوان به آدمها و مکانها هم نسبت داد.
در مورد فازهای مختلف اجرای کار گفته شد: با توجه به اینکه میخواستیم کار را در دو فاز اکران کنیم و بدین ترتیب کمی ایهام به کار ببخشیم. برای ما مهم بود که ایدهی ارائه شده قابلیت دو فاز تیزینگ و اپنینگ را داشته باشد و در نهایت نتیجه جلسههای ایدهپردازی متعدد، رسیدن به چند ویژگی خاص بود که در فضای مورد نظر ما قرار میگرفتند، نظیر: «خوشخواب»، «پاخورش خوبه» و «ریشه داره» ما توانستیم برای این ویژگیهای فرش، در فضای انسانی و جغرافیایی هم مشابهاتی ببابیم که ریشه در اصالت فرش بزرگمهر دارد. همچنین در فضای تولید فرش ریشه داشتن میتواند تداعی کیفیت کالا باشد.
موقع نوشتن سناریو تصمیم گرفتیم با ویژگیهای منتخب دیگر بازی کلامی بیشتری کنیم و «ریشه داره» به اصالت اشاره دارد که هم یک واژه آشنا برای مردم است و هم اشاره به قومیتها و لهجهها دارد و علاوه بر معرفی فرش، بخش کلامی فرهنگ خودمان را هم مورد توجه قرار دادیم.
این ایدهپردازی به ما این فضا را داد که کمی طنز چاشنی ماجرا کنیم و تلاش کنیم میزان جذابیت آگهی را برای عموم مردم بالا ببریم. بهطور مثال یک شیرازی میگوید «خوشخوابه»، یک اصفهانی میگوید «پاخورش خوبه» یا یک یزدی میگوید «شیرینه مثل باقلوا».
برای مشتری هم جلب نظر و توجه جمع بزرگتر و مخاطب بیشتر در سرتاسر کشور حائز اهمیت بود که این ایدهپردازی و آگهی، پاسخ خوبی برای آن بود.
این اگهی به شکلی خاصی مخاطب را با اتفاقهای روایت گونه و داستان گونه ی طنز آمیز خود درگیر می کند و به هین دلایل مورد توجه طیف مخاطبان زیادی قرار گرفت.
mbanews.ir - مريم غضنفري