09/12
1397
ام بی ای نیوز: تحریمها و بحران ناشی از آن که رد پایش را میتوان در صنعت خودروی ایران دید، بازار کشور را به مقصد مناسبی برای خودروسازیهای چینی تبدیل کرده است.
صنعت خودروسازی ایران دومین صنعت بزرگ کشور است که هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی در آن نقش دارند و در عین حال باید حدود ۱۲۰۰ کسبوکار وابسته به این صعنت را هم حساب کنیم. با وجود حضور شرکتهای متعدد در این صحنه باید گفت ایرانخودرو و سایپا -با در دستداشتن تقریبا ۹۰ درصد تولیدات و فروش- سهم عمدهی صنعت و بازار را در اختیار دارند.
اما نبود مواد و تجهیزات اولیه تمام صنعت خودرو و حتی این دو غول بزرگ را تحتتاثیر قرار میدهد.
به تازگی ایرانخودرو –بزرگترین سازندهی خودرو در کشور- در یادداشتی به نمایندگانش در سراسر کشور از آنها درخواست کرد خودروی چینی H30 را به عنوان جایگزین رنو تندر فرانسوی به مشتریانشان معرفی کنند. این اقدام احتمالا در پاسخ به تصمیم رنو برای متوقف کردن همکاری با خودروسازان ایرانی بوده است. اتفاقات مشابه با دیگر خودروسازان غربی در ماههای گذشته آغاز تعامل بیشتر با صنایع خودروسازی چینی را نوید میدهد. به عبارت دیگر این رویدادها ممکن است چین را به بازیگر اصلی خودرو در بازار ایران تبدیل کند.
صنایع خودروسازی چین در حال شکوفایی است و تقریبا توانستهاند در بازارهای مختلف خودی نشان بدهند. خیلیها وضعیت این بخش از صنعت چین را با شرایط ژاپن در دههی ۷۰ و کرهی جنوبی در دههی ۸۰ مقایسه میکنند.
در دههی گذشته همزمان با شکوفایی صنعت خودروسازی در چین، حضورشان در بازار ایران هم چشمگیر بوده است و برخی از سازندگان چینی خودرو در حال حاضر در ایران حضور دارند.
بریلیانس چین مانند دیگر مدلهایی که توسط سایپا سر هم میشود و به فروش میرسد، بین ۱۰ خودروی مشهور و برتر ایران قرار دارد.
آمار نشان میدهد خودروسازان چینی در سال ۹۶ هشتادهزار خودرو را تحویل ایران دادهاند.
شرکتهای خصوصی خودروسازی در ایران که آنها هم خودروهای چینی را سرهم و وارد میکنند اوایل سال ۹۶، ۱/۱۴درصد افزایش تولید داشتهاند. این افزایش واردات در مقایسه با همین بازهی زمانی در سال قبلش در نظر گرفته شده است. مدیران خودرو با ۶/۱۴ درصد بیشترین سهم را در اسمبل خودروهای چینی داشته است.
این انتظار میرود که حضور خودروهای چینی در بازار ایران از حاشیهنشینی دربیاید و به بدنهی اصلی بازار تبدیل شود. شرکتهایی که در حال حاضر خودروی چینی وارد میکنند سهم بازاری ۸ تا ۱۰ درصدی دارند که در مقایسه با سهم بازار ۳۸درصدی خودروهای فرانسوی –در زمان همکاری با ایران- عدد ناچیزی به نظر میرسد، اما این رقم در حال افزایش است.
مترجم: نازنين کي نژاد
www.al-monitor.com