در دوران همهگیری، برنامههای مهارتافزایی به یک ابزار جایگزین برای زنده نگاه داشتن و استمرار استراتژیهای توسعه سازمان تبدیل شدهاند. پیادهسازی این برنامهها، افزایش عملکرد کارکنان را در پی داشته است و از همین رو توسعه آنها در برنامه کاری بسیاری از سازمانها قرار گرفته است. اما شرکتهایی که به دنبال حفظ و ارتقاء کارمندان خود هستند، دیگر نمیتوانند به برنامههای کوتاهمدت و موقتی مهارتافزایی تکیه کنند. در صورتی که این دسته از برنامهها به صورت هدفمند به کارمندان پیشنهاد شوند، میتوان مشارکت آنها را افزایش داده و سرمایههای انسانی سازمان را حفظ کرد.
در دوره جدید کارمندان بیش از هر زمانی به آینده کاری، موقعیتهای پیشرو و بازاریابی اولویتهایشان فکر میکنند و اگر مدیران نتوانند پاسخ روشنی ارائه دهند، باید به فکر جایگزینی برای استعدادهای درخشان خود باشند. پرسشی که مدیران باید به فکر پاسخی برای آن باشند، راه درست پیادهسازی برنامههای مهارتافزایی و توسعه تواناییهاست.
به کارمندان خود برای گسترش مهارتهایشان اعتماد کنید
شاید یکی از هوشمندانهترین استراتژیها در استخدام نیروهای جدید، به کار گرفتن افرادی است که تنها برای یک عنوان کاری ساخته نشدهاند، بلکه میتوانند بر اساس نیاز سازمان به تغییرات، مهارتهای جدید را بیاموزند. این دسته از افراد میدانند برای پیشرفت سازمان چه چیزی نیاز است و تنها باید ابزار را برای آنها فراهم کنید.
شرکت Cengage با بیش از 4000 کارمند در کشورهای مختلف، روش جالبی را در برخورد با کارمندان خود در پیش گرفته است. در این شرکت، مسیر پیشرفت شغلی به کارمندان واگذار شده و توسط مدیران و سازمان حمایت میشود. این شیوه جدید به منظور اتصال علائق فردی و اهداف عملیاتی سازمان در پیش گرفته شده است تا بهترین برنامههای مهارتافزایی برای هر فردی به صورت خاص تعیین شود. تمام این فرآیند با خودمراقبتی نفرات سازمان آغاز میشود. از همین رو، مدیران در Cengage آموزش دیدهاند تا هر هفته یک جلسه فردی با نفرات گروه خود داشته باشند. در این جلسات افراد علائق و اهداف شخصی خود را بیان میکنند تا حمایت مدیر مستقیم خود را به دست آورند؛ برای مثال حضور در پروژههای مورد علاقه یا دورههای مدنظر. اگر دورههای مرتبط برای فرد در تیررس نباشند، منایع انسانی دورههای جایگزین را به کارمندان پیشنهاد میکنند.
شاید نفرات شما به روشنی عنوان دورههای مدنظرشان را ندانند، اما به خوبی میدانند چه چیزی میخواهند یا از انجام دادن چه کاری لذت میبرند. توانمندسازی افرادی که امروز کارمندان معمولی هستند، ظرفیتی برای پرورش مدیران آینده سازمان و برنامههای مهارتافزایی هسته مرکزی این برنامه است.
ایدهها را جدی بگیرید
شما نمیتوانید از کارمندان خود برای ترک سازمان گله کنید اگر ایدههای آنها را به راحتی نادیده میگیرید. اگر از کارمندان خود در مورد دورههای مهارتافزایی مورد علاقه پرسوجو می کنید، حتما به آنها نشان دهید که این پاسخها در تصمیمگیریهای شما تاثیرگذار است.
شرکت Medicus، یک شرکت 200 میلیون دلاری با 215 کارمند است. میتوان تصور کرد که هر کدام از این نفرات چه نقش مهمی را در سازمان بازی میکنند. وقتی مدیران شرکت متوجه رشد محسوس ترک شرکت توسط کارمندان خود شدند، به فکر بررسی بازخوردها و نظرات کارمندان افتادند و مهمتر آن که از این نتایج برای اقدامات عملی بهره گرفتند. آنها با اپراتورها به صورت مستقیم ارتباط گرفتند تا بتوانند به کمک برنامههای مهارتافزایی در برهههای حساس از زندگی کاری هر فرد، آنها را به ماندن در سازمان ترغیب کنند. برنامه نهایی، یک فرآیند پلهای 4 هفتهای بود که در نهایت میزان حفظ نفرات را 50 درصد بهبود بخشید.
هماهنگی بین اهداف فردی و برنامههای آموزش و توسعه سازمان، یک سرمایهگزاری مطمئن است. این هماهنگی در شرکت Cengage سبب شده است تا کارمندان برای کار در سازمان احساس غرور کنند و نرخ حفظ و مشارکت آنها نسبت به دوره مشابه در سال قبل افزایش پیدا کند.
نقشه راه داشته باشید
به کمک برنامههای مهارتافزایی سازمانها میتوانند نفراتی با قابلیتهای گوناگون داشته باشند که بسته به تغییرات در سازمان، مسئولیتهای متفاوتی را بر عهده خواهند گرفت. اما کارمندان از دورههای بیپایان و بیهدف در طولانی مدت استقبال نخواهند کرد. اگر این دورهها تاثیر چندانی در روند پیشرفت آنها نداشته باشند، یعنی پاداشی برای مهارتافزایی در کار نخواهد بود.
یک ویژگی مهم هر برنامه مهارتافزایی بررسی عملکرد افراد در قبال شرکت در دورهها و ارتقا به تناسب پیشرفت است؛ به عبارت دیگر یک مسیر روشن برای آموزش و پیشرفت. این نقشه راه به افراد اجازه میدهد تا فرآیند را از آغاز تا انتها ببینند و در فرآیند پیشرفت خود تاثیرگذار باشند.
در شرکتMedicus افراد میتوانند عملکرد خود را به کمک سه رنگ قرمز، زرد و سبز ارزیابی کنند. از سوی دیگر عملکرد آنها توسط مدیران و اساتید بررسی و ارزیابی خواهد شد تا پیشرفت آنها تعیین شود. به کمک این معیارها کارمندان میتوانند پیشرفت خود را به روشنی اندازه بگیرند و مسیر خود را در صورت نیاز اصلاح کنند. همچنین کارفرمایان چهارچوبی برای بررسی تاثیر دورههای مهارتافزایی در اختیار خواهند داشت، چهارچوبی که معیاری برای آموزش و توسعه، حفظ کارمندان، پیشرفت و دیگر استراتژیهای بلند مدت سازمان فراهم میکند.
اگر به دنبال مهارتافزایی نفرات خود هستید، توانمندسازی، مشارکت و برنامهریزی را فراموش نکنید و برای دیدگاه نفرات خود ارزش قائل شوید.
منبع:hbr.org