در آغاز ماه فوریه 2022، شرکت Coinbase فضای مجازی را با یک تبلیغ 14 میلیون دلاری تحت تاثیر قرار داد. این تبلیغ تلویزیونی که در میانه بازی Super Bowl پخش شد، یک کد QR را به مدت 60 ثانیه بر روی صفحه تلویزیون نشان میداد. این تبلیغ آنچنان موفق و پر سر وصدا بود که حالا دعوایی بین شرکتهای مختلف برای مالکیت این ایده شکل گرفته است. آیا این تبلیغ تلویزیونی افقهای جدیدی را به روی شرکتهای تبلیغاتی گشوده است؟
بر اساس آمار منتشرشده توسط شرکت Sharethrouh، 79 درصد از بینندگان این مسابقه مهم و پرطرفدار در آمریکا، در هنگام پخش تبلیغات از گوشیهای همراه خود استفاده میکنند و از سوی دیگر 76 درصد از بینندگان علاقهای به پیگیری تبلیغات تلویزیونی ندارند. با ترکیب این آمارها میتوان موقعیت بینظیری را کشف کرد که تبلیغات به کمک QR کدها در اختیار ما قرار میدهد. بینندگانی که گرم استفاده از گوشیهای هوشمند خود هستند،برای اسکن این بارکدها تمایل بیشتری از خود نشان خواهند داد. استفاده از ظرفیت گوشیهای همراه توسط صفحه نمایش تلویزیون، شاید همان چیزی است که مدتها به دنبالش بودهایم.
شرکت خردهفروشی Boot در انگلیس اعلام کرده است که استفاده از این کدها افزایش درصد تعامل در تبلیغات را سبب شده است. بر اساس آمارهای منتشر شده توسط شرکت Boot، تبلیغات به کمک QR کدها در کمپین کریسمس 2021، افزایش فروش محصولات با خود به ارمغان آورده است. گفتههای مدیر مارکتینگ این شرکت، پیتر مارکی، نشان میدهد که تبلیغات به کمک این کدهای قابل اسکن، مراجعه به صفحه خرید به میزان 52 درصدی افزایش داده است. او اضافه میکند که به نظر میرسد مردم این شیوه تبلیغات را بیشتر میپسندند. او باور دارد که این ایده جدید لزوما برای فروش نخواهد بود و میتواند در زمینههای دیگری همچون آموزش، ساخت برند یا معرفی محصولات مورد استفاده قرار گیرد. بر این اساس به نظر میرسد ابزار جدیدی در آینده در دسترس بازاریابها خواهد بود.
تاد کوهن، معاون شرکت تبلیغات تلویزیونی Undertone باور دارد که ازین پس شرکتهایی که تبلیغات تلویزیونی را با QR کدها آمیخته میکنند، با اقبال کمتری روبرو خواهند شد اما این شیوه تا مدتها کنجکاوی مردم را برخواهد انگیخت. او اضافه میکند که مهمترین ویژگی این تبلیغات تازهبودن این ایده است و نه مراجعه سریع به صفحه خرید. به نظر کوهن، اگر شرکتCoinbase موفق شده است 20 میلیون بیننده را به صفحه خود بکشاند فقط به این خاطر است که آنها قالب همیشگی تبلیغات تلویزیونی را شکستهاند و حالا انتظار میرود که تعداد این چنین تبلیغاتی روز به روز افزایش پیدا کند و طبیعتا تاثیر اولیه خود را از دست خواهد داد.
تبلیغات تلویزیونی که از QR کدها استفاده میکنند باید محتوای ارزشمندی را به بیننگان خود معرفی کنند. همچنین کد ارائه شده در تبلیغ تلویزیونی باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند نظر بینندگان را به خود جلب کند. اگر مدیر بازیابی یک شرکت بزرگ هستید یا سازنده تبلیغات تلویزیونی، شاید وقت آن رسیده که استفاده از این کدها را در کمپینهای خود گسترش دهید.
منبع:thedrum.com