اگر میخواهید یک مدیر ارشد خوب و موفق باشید، اگر انسان بلندپروازی هستید، وقت آن رسیده که ارائهها و سخنرانیها را موقف کنید و اندکی برای بهبود مهارتهای شنیداری خود برنامهریزی کنید.
شرکتهای بزرگ و شناخته شده حالا بیش از هر زمانی به دنبال مدیران ارشد با تواناییهای اجتماعی هستند؛ مدیرانی که مشتاقانه گوش میدهند، پذیرای ایدههای جدید هستند و میتوانند تیمشان را برای رسیدن به هدف متحد کنند. این شیوه از مدیریت درست در مقابل شیوهای قرار میگیرد که در گذشته و شاید همین حالا بسیار محبوب است: مدیرانی کاریزماتیک که به آهستگی اما قاطع با شما سخن میگویند و وقت شنیدن ندارند! این نتایج که حاصل مطالعات یک تیم از دانشگاه هاروارد به سرپرستی پروفسور Raffaella Sadun و Joseph Fuller است دیدگاه سنتی مدیریتی را به چالش میکشد. در این بررسی هزاران آگهی کار برای استخدام مدیران ارشد و شرایط مربوطه در طی بازه زمانی 4622 آگهی کار برای مدیران ارشد 3794 شرکت در فاصله زمانی 17 ساله (2000-2017) مورد تحلیل قرار گرفتهاند؛ 43% عضویت در هیئت مدیره، 36% مدیران مالی و باقی دیگر مدیریتهای ارشد سازمان . تقاضا برای مهارتهای اجتماعی در هر زمینه کسب و کار در حال افزایش است. آگهیهای شغلی دیگر مانند گذشته تنها به دنبال سخرانان خوب برای پر کردن جایگاه مدیریت نیستند. مهمترین شرایط ذکرشده در بسیاری از آگهیها عبارتند از:
- شنونده فعال
- قابلیت ابراز همدلی با تجارب سخت کاری
- قابلیت اقناع نفرات برای حرکت در مسیری واحد
- قابلیت انتقال پیام و استراتژی به صورت شفاف
مدیرانی که از این قابلیتها برخوردار هستند، شانس بیشتری برای به دست آوردن موقعیت شغلی مناسب در شرکتهای معتبر و چندملیتی خواهند داشت. برای سرمایهگذاران امروزی، مهارتهای نرم اهمیت بیشتری نسبت به مهارتهای سخت دارد؛ هدایت گروههای مختلف در یک محیط کاری ترکیبی (حضوری و مجازی) در شرایط تکنولوژیک امروز، نیازمند مهارتهای جدیدی است.
همه به مهارتهای نرم احتیاج دارند، حتی شما
با استفاده از هوش مصنوعی، مهارتهای درخواست شده در آگهیها به 6 خوشه مهارتی مجزا تفکیک شدهاند: سازمانی، مدیریت منابع مالی و فیزیکی، مدیریت منابع انسانی، مهارتهای مربوط به داده، مانیتوریگ عملکرد و مهارتهای اجتماعی. در این تحقیق مهارتهای اجتماعی عبارتند از توانایی ارتباط، شنیدن، اقناع و همدردی با دیگران. تمام تحلیلها حاکی از آن است که تقاضا برای مهارتهای اجتماعی به طور پیوسته در تمام این سالها رو به افزایش بوده است اما در این میان شرایط مدنظر برای کاندیداهای هیئتمدیره بیشتر از دیگر گروهها تکرار شده است.
شرایط کاری پیچیده
بررسیها نشان میدهد که تقاضا برای مهارتهای نرم، به اندازه شرکت، تنوع قومیتی و اقلیتی در نیروهای کار و تمایل شرکت برای همکاری یا شراکت با سازمانهای وابسته است. به طوری که شرکتهای بزرگ و بینالمللی با تنوع نژادی بالا تمایل بیشتری برای استخدام مدیرانی با مهارتهای اجتماعی بالا از نشان میدهند. همچنین شرکتهایی که به دنبال شراکت و همکاری با دیگر شرکتها هستند، مدیران اجتماعیتری نیاز دارند.
یکی از جذابترین نتایج این بررسی، به شرکتهای نرم افزاری و IT مربوط است. بر اساس دادههای به دست آمده شرکتهایی که تعداد بالایی نیروهای IT دارند، 5.2 تا 6.3 درصد تقاصای بیشتری برای مهارتهای نرم داشتهاند. دلیل این تقاضا، محیط کار پیچیده و دشواری مدیریت واحدهای دانشمحور در این سازمانهاست.
آیا مهارتهای اجتماعی را میتوان آموخت؟
پاسخ به این پرسش هنوز به خوبی روشن نشده است. تحقیقات بیشتری نیاز است تا بتوانیم با قاطعیت بگوییم که این مهارتها ذاتی افراد هستند، میتوانند با آموزش اکتساب شوند یا ترکیبی از هر دو. اما میتوانید به جای منتظر ماندن برای این تحقیقات، تلاش کنید تا بعضی از این مهارتها را در خود بهبود ببخشید، خصوصا Listening Skills.
منبع: www.hbs.edu