معاون بازاریابی گروه اسنپ معتقد است افزایش قیمت رسانههای تبلیغات آفلاین مشکلاتی جدی برای کسبوکارها ایجاد خواهد کرد و به نرخ بازدهی تبلیغات آنها لطمه میزند. ملاشریفی همچنین فیلترینگ و مشکلات پرداخت برای استفاده از سرویسهای بینالمللی را از دیگر مشکلات کسبوکارها در حوزه مارکتینگ بیان کرد. گفتوگوی امبیای نیوز با میثم ملاشریفی، معاون بازاریابی گروه اسنپ را در ادامه میخوانید.
بهنظر شما کسبوکارهای داخلی در سال ۱۴۰۰ به لحاظ مارکتینگی چه مسیری را پشت سر گذاشتند؟ یا به نوعی، ارزیابی شما از سال ۱۴۰۰ چیست؟
سال ۱۴۰۰ سال خداحافظیهای بیشمار با همکارانی بود که مهاجرت کردند. چالش منابع انسانی گریبان مارکتینگ را هم گرفته است و کمبود نیروی متخصص در این بخش احساس میشود.
دومین موضوع اتفاقاتی است که در فضای دیجیتال آن را به «طرح صیانت» منتسب میکنند. از کُندی اینترنت تا حتی اختلالات اینستاگرام، از موارد اثرگذار بر فعالیت بازاریابی -به خصوص دیجیتال مارکتینگ- هستند.
مضاف بر آن جهش قیمت در یکسری از مدیاها مثل مدیاهای تبلیغات آفلاین مسیر را برای مارکترها به خصوص در زمینه حفظ نرخ بازدهی (ROI) بسیار سخت میکند.
موضوع دیگری که در دو سال اخیر در مارکتینگ با آن مواجه بودیم متاثر از شرایط پاندمی کروناست و در هر پیک بیماری ناچاریم به اقتضای شرایط عمل کنیم و نیاز به انعطافپذیری بالایی در برنامهریزیها و اجرا داریم.
بهنظر شما برندهای کوچک و بزرگ داخلی در سال ۱۴۰۱ باید به چه مسائلی توجه داشته باشند که بتوانند رشد حداکثری را تجربه کنند؟
از آنجایی که مارکتینگ رفتار مشتری را دنبال میکند، طبیعتا در چند سال اخیر به سمت دیجیتالایزه شدن پیش رفتهایم و این ترند در مارکتینگ نمود ویژهای داشته است. این روند قطعا در سال آینده نیز ادامهدار خواهد بود.
همچنین در ایران با توجه به افزایش قیمت رسانه بحث هدفمند کردن کمپینها و فعالیتهای مارکتینگ به شدت مطرح است و باید به آن توجه داشت.
مهمترین مشکلاتی که پیش روی بازاریابی و مارکتینگ کسبوکارهای داخلی وجود دارد کدامند؟ خصوصا مشکلاتی که سالهاست پابرجا ماندهاند و حل نشدهاند.
در سالهای اخیر بحث تحریمها همواره به فعالیت مارکترها به خصوص در دسترسی به ابزارهای مورد نیازشان آسیب وارد کرده است.
موضوع فیلترینگ و مشکلات پرداخت برای استفاده از سرویسهای بینالمللی از دیگر مسائلی است که با آن دست به گریبان هستیم.
بر اساس یک باور گفته میشود محدودیت خلاقیت میآورد. اما حقیقت این است که ممیزی محتواها که به صورت سنتی در تلویزیون و بیلبوردها وجود داشت در حال حاضر در فضای مجازی هم بروز پیدا کرده و خلاقیت را تحتالشعاع قرار داده و دست و بال تیمهای خلاقه را بسته است.
کمبود شفافیت در بازار به خصوص در بازار آفلاین از جمله بیلبورد از دیگر مشکلات ماست. متاسفانه در این حوزه واسطه زیاد است و به سبب دست به دست شدن رسانهها گاه با افزایش قیمتهای غیرمنطقی روبهرو میشویم.