با افزایش قیمت مواد اولیه، بسیاری از تولیدکنندگان با بحران تازهای روبهرو شدهاند، بحرانی که مدیریت آن بسیار پیچیده و چالشبرانگیز است. با پوپک کاویانی، مدیرکل حوزۀ ریاست صنایع غذایی درنا، به گفتوگو نشستهایم تا دربارۀ این روزهای درنا بیشتر بدانیم.
این روزهای برند درنا چگونه میگذرد؟
پس از تعطیلات نوروز، هر روز با خبر شوکآوری روبهرو میشویم. افزایش قیمت مواد اولیه و نبود آنها یکی از معضلاتی بود که با آن روبهرو بودیم؛ اما به هر روشی که امکان داشت، برای اینکه خط تولید دچار مشکل نشود، مواد اولیه را تهیه کردیم. در حال حاضر، خطوط تولید برای تأمین بازار در روزهای تعطیل و آخر هفته نیز فعال هستند. ما در تلاش هستیم کمبود بازار و خلأ ایجادشده به دلیل عدم تولید برخی از فعالان بازار را تأمین کنیم. بههرحال، شکرگزار هستیم که این روزها همکارانمان در خط تولید، با وجود شرایط بحرانی، همچنان حضور دارند و توانستهایم تولید را حفظ کنیم.
دربارۀ خبرهای تازۀ برند درنا برایمان بگویید؟
از سال گذشته، بهطور جدی پیگیر بحث صادرات هستیم و بهتازگی در نمایشگاهی در منطقۀ آذربایجان که کشورهای حوزه اوراسیا در آن حضور دارند، شرکت کردهایم. ما به دلیل پیشبرد اهداف صادراتی، در این نمایشگاه حضور فعالی خواهیم داشت. درنا در تولید محصولات جدید، بهخصوص انواع کیکها همیشه در بازار پیشتاز بوده است. امسال نیز در نمایشگاه شیرینی و شکلات که شهریور برگزار خواهد شد، از چندین محصول جدید رونمایی خواهیم کرد.
آیا با افزایش قیمتها منتظر کاهش مشتریان هستید؟
قطعاً با توجه به شرایط و افزایش قیمتها ریزش مشتری خواهیم داشت. بههرحال، با توجه به افزایش قیمتها، عادات غذایی مصرفکنندگان و اولویتهای سبد خرید آنها نیز تحتتأثیر قرار خواهد گرفت و مشتریان بهجای تهیۀ تنقلات، بهسمت تأمین مایحتاج اولیه تمایل پیدا خواهند کرد. از طرفی، به دلیل هزینههای بالای تولید، برخی از تولیدکنندگان کوچک از بازار کنار خواهند رفت و باید خلأ موجود را تولیدکنندگان بزرگ تأمین کنند. همین موضوع برای تولیدکنندگان چالشبرانگیز خواهد بود. البته مشکلات بهزودی گریبان تولیدکنندگان بزرگ را نیز خواهد گرفت. ما برای مدیریت شرایط سعی میکنیم با کمترین هزینه و سود تولید داشته باشیم، تا با توجه به شرایط، کمترین افزایش قیمت مصرفکننده را داشته باشیم.
چنین عملکردی آسیبهایی به همراه خواهد داشت؟
افزایش حقوق کارگری، تأمین مواد اولیه با قیمت بالا، تبادلات مالی و تأمین ارز جهت صادرات، بخشی از مشکلاتی است که با آن روبهرو هستیم و باید به تولیدکنندگانی که همچنان در تلاش برای حفظ خط تولید خود هستند، دستمریزاد بگوییم. گاهی تولید بهصرفه نیست و برخی از شرکتها برای حفظ برند و نامشان تولید میکنند.وقتی صحبت از افزایش قیمت میشود، همۀ بازار تحتتأثیر قرار میگیرد و نمیشود قیمت تخممرغ، روغن، آرد، هزینۀ سوخت و توزیع افزایش یابد، ولی تولیدکنندگان دیگر که قیمت مواد اولیهشان افزایش داشته، قیمت محصول را بالا نبرند. امیدوارم کسانی که تصمیمگیرنده هستند، با نگاه عمیقتری به شرایط و با مطالعات بیشتری تصمیم بگیرند.
البته تولیدکنندگان قبل از افزایش قیمتها با چالش درج قیمت تولیدکننده روی محصولات نیز مواجه شدند، موضوعی که بسیاری از مصرفکنندگان را دچار مشکل کرده بود. پس از مشاهدۀ مشکلات، اعلام کردند که علاوه بر قیمت تولیدکننده، قیمت مصرفکننده را نیز درج کنید. حال مشتریان حین خرید با دو قیمت روبهرو شدهاند. عدم اطلاعرسانی نسبت به این موضوع، تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده و بسیاری از مصرفکنندگان، بدون آگاهی از موضوع با ما تماس گرفته و توضیح میخواهند. درمجموع، تولیدکنندگان فقط مجبور به اجرای برنامههایی شدهاند که از عواقب آنها و بازخوردهای منفی آنها بهخوبی مطلع هستند.