05/16
1397
ام بی ای نیوز: تشکیل انجمن اسباب بازی ایران گامی در جهت تولید و عرضه ی اسباب بازی هایی متناسب با فرهنگ ایرانی قلمداد می شود و کار برندسازی در این حوزه طی سال های اخیر بر مبنای این اصل شکل گرفته است.
اسباب بازی ها کارکردهای مختلفی دارند که شامل کارکرد آموزشی، فکری، فرهنگی و تفریحی و تربیتی است و ابعاد آن درحوزه های روان شناسی و جامعه شناسی قابل بررسی است. همه خانواده ها نسبت به تهیه ی اسباب بازی ها برای کودکانشان دغدغه هایی دارند و موضوع بازی بخش مهم و تاثیرگذار زندگی همه انسانها در دوران کودکی محسوب می شود.
لذا اهمیت وسایل و ابزاری که در بخش مهم و حساس زندگی کودکان تاثیر زیادی در شکل دهی به شخصیت فردی و اجتماعی آنها دارد باعث شد تا گفتگویی با مسولان این حوزه و دست اندرکاران تولید و عرضه ی این محصولات داشته باشیم.
خانم لطفی نژاد مسول روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این رابطه می گوید: با توجه به اینکه در اکثر کشورها مفاهیم مهم و متعددی از طریق اسباب بازی ها به کودکان انتقال می یابد، در این مجموعه تلاش های موثری برای تدوین و شکل گیری برنامه جامعی جهت ساماندهی و شکل دهی به تولید اسباب بازی های داخلی انجام شده و در دستورکار قرار گرفته و به عنوان نمونه پیشنهاد ایجاد طراحی رشته ی اسباب بازی در دانشگاه به وزارت علوم داده شده تا با توجه به اهمیت این موضوع نسبت به کار پژوهشی و علمی در ساخت این وسایل اقدام شود.
همچنین همایش ها و نمایشگاه هایی در مهر و آبان در تهران برگزار خواهد شد که هدف آنها آموزش و توانمندسازی تولید کنندگان داخلی است که در بخش های محتوایی و اسباب بازی های فکری و آموزشی مطرح است.
وی افزود مهمترین چالش موضوع اسباب بازی در کنار موضوعات واردات قاچاق و... موضوع نبود دانش، هم در بخش مصرف و هم در بخش تولید به شمار می رود.
او درادامه به نام برندهای مطرحی که در داخل طی سال های گذشته شکل گرفته اند نظیر بازیتا، فکرآذین و فکرانه و... اشاره کرده و افزود: خانواده ها به دلیل عدم اطلاعات و دانش کاقی اقدام به تهیه اسباب بازی هایی غیرمتناسب برای فرزندان می کنند که مثلا تبلت یکی از آنهاست که گاهی امکان نظارت بر محتوای برخی بازی ها نیز مقدور نیست و هیچگونه سودی برای رشد ذهن و جسم کودکان نداشته، در حالی که با کمی مطالعه و تحقیق امکان تهیه ی چندین نوع اسباب بازی ساخت داخل و متناسب با شرایط کودکاشان و حتی قیمت مناسب تر فراهم است.
او با تاکید به اینکه طی سال های متمادی صنعت اسباب بازی حتی اتحادیه هم نداشته گفت: کشورهایی مثل ژاپن روی آموزش و پرورش و کودکان در سن آموزش سرمایه گذاری می کنند و نتیجه آن را هم می بینند. اما متاسفانه خانواده های ایرانی به دلایل متعددی که برخی از آن ها ذکر شد گاهی مجبور هستند هزینه های هنگفتی بابت وسایل سرگرم کننده کودکان بپردازند و البته بهایی که جامعه در بلندمدت برای عدم پرداختن به موضوعات پرورشی در این حوزه می پردازد بیشتر خواهد بود.
او افزود: موضوع اسباب بازی وارداتی یا قاچاق تنها چالش این بخش نیست بلکه موضوع مهم نظم دهی و قانون بخشی به این حوزه است. همه ی اسباب بازی های وارداتی لزوماً نامناسب نیستند و مشکل اصلی ما عدم وجود متولی و مجرایی نظیر اتحادیه صنفی و... است.
لطفی نژاد در ادامه تشکیل انجمن اسباب بازی ایران را گامی در جهت رشد اعتلای این صنعت و حمایت بیشتر از تولید کنندگان داخلی عنوان کرد و گفت: برندهایی که طی سالها با تلاش و پشتکار خود در این عرصه فعالیت کردند امروز برای بقای خود نیازمند حمایت های بیشتری هستند تا بتوانند در شرایط خاص امروز فعالیت داشه باشند.
او همچنین با اشاره به فعالیت شورای نظارت بر فعالیت تولید و پخش اسباب بازی در کشور گفت: درحال حاضر اقدامات مثبت و سازنده ای با تشکیل انجمن و ساز و کارهای اجرایی در این زمینه درحال انجام است.
mbanews.ir - مريم غضنفري