ام بی ی نیوز: بازار محصولات حالت دهندهی مو با کاهش ۱۱ درصدی حجم فروش روبرو است. بررسی دادههای تحقیقاتی در دورهی زمانی یکسال گذشته منتهی به شهریور ۹۸ و مقایسه ی این دوره با دورهی مشابه آن در سال قبل چنین کاهشی را نشان میدهد. شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز emrc بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از ۲۴ شهر اصلی ایران در صنعت خرده فروشی، گزارشی را از وضعیت بازار محصولات حالت دهندهی مو ارائه کرده است که در ادامه میخوانید.
سهم بالای فروش اسپری حالت دهنده ی مو
بازار حالت دهندهی مو شامل محصولات مختلفی میشود که هر کدام سهمی از بازار را از آن خود کردهاند. سهمی که به نظر شرایط اقتصادی حال حاضر بر آن نیز تاثیرگذاشته است. تقسیم بندی بازار محصولات حالت دهندهی مو و سهمی که هر کدام به خود اختصاص دادهاند به قرار ذیل است:
- اسپری حالت دهنده ی مو (Spray): ۶۳%
- ژل مو (Gel): ۲۸%
- چسب مو (Glue): ۴%
- واکس مو (Wax): ۲%
- واکس ژلی (Gel Wax): ۱%
- موس (Mouse): ۱%
- کرم مو (Cream): ۱%
- سایر حالت دهنده های مو هم سهم فروش کمتر از ۰,۲% بازار را شامل شدهاند.
تغییرات فروش محصول حالت دهنده مو
شرایط اقتصادی حال حاضر نگاه مصرف کنندگان را نسبت به محصولات تغییر داده و آنها در این شرایط با دقت بیشتری محصولات سبد مصرفی خود را انتخاب میکنند. چنین عملکردی باعث شده که برخی از محصولات از سبد مصرفی مصرف کنندگان حذف و کالاهای اساسی تری جایگزین آنها شوند. تحقیقات نشان میدهد که بازار محصولات حالت دهندهی مو نیز در برابر این تغییرات توان مقابله نداشته و شامل کاهش ۱۱ درصدی حجم فروش حالت دهنده مو در دورهی اعلامی شده است. در این میان اسپری حالت دهندهی مو که بالاترین سهم فروش را در این گروه از آن خود کرده بود نیز با کاهش ۴ درصدی مواجه شده است. کاهش فروش محصول ژل مو نیز در این تغییرات قابل توجه است و این محصول با کاهش ۲۴ درصدی فروش روبرو بوده است. موس مو (Mousse) از محصولات دیگری است که با تغییر ۲۶ درصدی فروش در بازار مواجه شده است. این تغییرات شامل همه محصولات این حوزه بوده و هیچ محصولی نتوانسته نسبت به این تغییرات مقابله کند.
تغییرات بازار ریالی محصول حالت دهنده مو
با وجود کاهش حجم فروش، شاهد افزایش ۷۶ درصدی بازار ریالی حالت دهنده مو هستیم و این نشان دهندهی افزایش قیمت این دسته از محصولات در بازهی زمانی تحقیقاتی است. در این میان اسپری مو رکورددار بازار تغییرات بازار ریالی محصولات حالت دهنده مو است. ۹۳ درصد افزایش بازار ریالی اسپری، پرفروش ترین نوع حالت دهنده مو که به دلیل سهم بالا تاثیر زیادی در افزایش قیمت بازار این محصول داشته است. همچنین بازار شاهد ۴۵ درصد افزایش فروش ریالی ژل مو و ۸۲ درصد افزایش فروش ریالی چسب مو بوده است.
در مجموع بررسی دقیق تغییرات بازار به کسب وکارها برای تدوین استراتژی و برنامههای آتی کمک بسزایی میکند. شرکت emrc که به عنوان مشاور تحقیقاتی با برندهای بزرگی در این حوزه همکاری میکند، با ارائه گزارشاتی مانند گزارش تغییرات بازار محصولات حالت دهندهی مو به کسب وکارهای این حوزه برای رسیدن به هدف کمک خواهد کرد.
mbanews.ir- نرگس فرجی