07/4
1397
گردشگري درحال حاضر چرخ اقتصاد بسياري از كشورهاي دنيا را بهگردش درآورده و رتبه نخست صنعت بسياري از كشورها را از آن خود كرده است. نگاهي به آمار گردشگران ايراني در كشورهاي ديگر نشاندهنده عادت ايرانيها به سفر و گردشگري است، پتانسيلي كه متاسفانه چندين دهه ناديده گرفته شد و موجب رونق اقتصاد كشورهاي ديگر شده است. كشورهاي همسايه ايران در سالهايي كه صنعت گردشگري كشور ما با بيمهري مسئولان مواجه بود، درحال برنامهريزي، توسعه و شكوفايي گردشگري در كشورشان بودند.
به گزارش شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (EMRC ) ۱۶ درصد ایرانیان در ۱۲ ماه گذشته سفر هوایی را تجربه کردهاند. سفری که این روزها هزینه آن گران شده و همین موضوع باعث شده مسافران کشورمان کمتر سراغ این سفرهای هوایی بروند. اما رکورددار سفر با هواپیما کشوری جز استرالیا نیست. در این کشور ۸۹ درصد افراد با هواپیما سفر میکنند. بعد از این کشور، ویتنام، سوئد و سنگاپور قرار دارند. در این جدول تایلند با يك درصد کمترین میزان تجربه سفر هوایی را داشته است.
برنامههای مسافرتی، تفریحی و اوقات فراغت بسیاری از ایرانیان همیشه تحت تاثیر نوسانات ارزی و اقتصادی کشور بوده است اما چنین نوساناتی بر عقیده ایرانیان و علاقهمندی آنها برای سفر به خارج از کشور یا سپری کردن اوقات فراغت دلخواه چه تاثیری گذاشته است؟ در گزارشی که در ادامه میخوانید با ارائه دادههای آماری به این موضوع مهم پرداختهایم. اطلاعات و دادههای ارائه شده در این گزارش دقیق و برگرفته از گزارشات جهانی ساکنان مناطق شهری بالای15سال ۴۷ کشور بوده است. بخش ایران این گزارش توسط شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (EMRC ) جمعآوری و مورد تحلیل قرار گرفته است.
۵۲ درصد ایرانیان با ایده سفر به خارج از کشور موافقند
در آیین ایرانیان، سفر کردن همیشه از موضوعات مهم است. در سفر سبک های رفتاری متفاوتی دیده میشود و عوامل مختلفی مثل ماجراجویی، تجربه جدید، لذت بردن از طبیعت و ... در انتخاب این سبک ها موثر هستند. در این بررسی میزان علاقهمندی ایرانیان به سبک های مختلف سفر و تفاوت دیدگاه آنان با سایر کشورها ارائه شده است. ۵۲ درصد ایرانیان با ایده سفر به خارج از کشور موافقند. این درحالی است که ساکنان اکوادور با ۶۴ درصد بالاترین میزان و ساکنان کرواسی با ۴ درصد کمترین میزان علاقهمندی را به خود اختصاص دادهاند.
به گزارش شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (EMRC)، ساکنان کشورهای دیگری مانند اسلوونی، پرو، آلمان، سریلانکا، آمریکا و... نیز درصد قابل توجهی از این علاقه مندی را به خود اختصاص دادهاند.
در سبکهای رفتاری سفر گروهی از مردم دنیا ترجیح میدهند به منطقهای سفر کنند که دور از مردم باشند. این شیوه سفر در ۳۵ درصد ایرانیان محبوبیت داشته است. میزان محبوبیت این سبک سفر در کشورمان نزدیک به کشورهای سریلانکا و ترکیه بوده و ایران را در جدول رتبهبندی میان این دو کشور قرار داده است. بالاترین میزان علاقهمندی به این نوع سفر با 55درصد در بین روسها بوده که آن را در صدر جدول قرار داده است.
اما نگاه ساکنان کشورهای مختلف نسبت به سفر کردن متفاوت است و درصدی از آنها علاقهمندند حین سفر از مناطق تازه دیدن و ماجراجویی را تجربه کنند. ۵۹ درصد ایرانیان سعی میکنند تعطیلات خود را در جاهای مختلفی سپری و ۵۱ درصد آنها از ماجراجویی حین سفر لذت میبرند.
ساکنان روسیه، اسپانیا و صربستان در ميان علاقهمندان سبک سفر به مناطق مختلف و ساکنان کشورهایی مانند اکوادور، ایالات متحده آمریکا، هندوستان و پرو در میان ماجراجویان در صدر جداول خودنمایی میکنند.
ایرانیها ماجراجویی و تجربه های جدید را دوست دارند
شیوه سفر؛ چه به مناطق مختلف یا دور دست باشد، چه با هدف اکتشافی و ماجراجویانه؛ بخشی جدایی ناپذیر از تجربه سفر است. ۱۶ درصد ایرانیان در ۱۲ ماه گذشته سفر هوایی را تجربه کردهاند؛ سفری که این روزها هزینه آن گران شده و همین موضوع باعث شده مسافران کشورمان کمتر سراغ این سفرهای هوایی بروند اما رکورددار سفر با هواپیما کشوری جز استرالیا نیست. در این کشور ۸۹ درصد افراد با هواپیما سفر میکنند. بعد از این کشور، ویتنام، سوئد و سنگاپور قرار دارند. در این جدول تایلند با يك درصد کمترین میزان تجربه سفر هوایی را داشته است.
۴۱ درصد ایرانیان برنامه ورزشی مرتب دارند
بسیاری از افراد اوقات فراغت خود را با ورزش کردن سپری میکنند؛ ورزشی که آنها از لحاظ جسمی و روحی برای رویارویی با مشکلات و چالشهای پیش آمده آماده میکند اما برنامهریزی ورزشی افراد با یکدیگر متفاوت است. دستهای از افراد برنامههای ورزشی هفتگی و مرتب دارند. ۴۱ درصد ایرانیان ساکن مناطق شهری بالای 15 سال جزو این دسته از افراد هستند. ایرانیان در این باره رتبه خوبی را کسب کردهاند و کشورهای مختلفی مانند ایتالیا، ترکیه، کرواسی، چین و... در ردههای پایینتر قرار دارند. البته در این میان فرانسه، آلمان و انگلستان در شرایط بهتری از ایران قرار داشته و درصدهای ۵۳ و۵۰ را به خود اختصاص دادهاند.
ورزش فقط به باشگاه رفتن و انجام حرکات مشخص محدود نمیشود. دستهای از افراد پیادهروی تند و منظم را جزو برنامههای ورزشی خود میدانند. ۳۷ درصد ایرانیان جزو این دسته از افراد هستند. نکته جالب این است که ایرانیان در این شیوه ورزش کردن، از ساکنان کشورهایی مانند آلمان، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و... پیشی گرفتهاند اما ساکنان کشور نوروژ با ۴۱ درصد از ایرانیان جلوتر هستند. ساکنان آفریقای جنوبی نیز با يك درصد پایین ترين رتبه را در این شیوه ورزشی به خود اختصاص دادهاند. نکته جالب توجه اینكه پیادهروی فعالیتي است که مورد علاقه ۲۹ درصد ایرانیان است و آن را جزو فعالیتهای مورد علاقه خود برای اوقات فراغت می دانند. علاقهمندی که درصدشان در نوروژ به عدد ۸۰ و در آفریقای جنوبی به عدد دو میرسد.
حضور ۱۳ درصدی ایرانیان در کافی شاپها
این روزها بسیاری از ساکنان شهرهای بزرگ دنیا به دلیل مشغلههای کاری و روزمره، اوقات مختلفی را در کافیشاپها و فست فودها میگذرانند.
با وجود اینکه این روزها کافی شاپ رفتن میان جوانان ایرانی پرطرفدار شده اما فقط ۱۳ درصد از ایرانی ها زمانی را در چنین مکانهای تفریحی میگذرانند. در مقایسه با ایران، کشورهایی مانند نروژ ( ۸۹ درصد) ، کرواسی ( ۸۰ درصد) ،ویتنام ( ۷۴ درصد) و...درصدهای قابل توجهی را به خود اختصاص دادهاند. البته طرز نگاه به حضور در کافی شاپ نیز در این درصد گیری تاثیر میگذارد. برخی از ساکنان کشورهای مختلف برای انجام امور کاری خود نیز به کافی شاپ میروند. این درحالی است که ایرانیان کمتر به این موضوع توجه میکنند.
۲۵ درصد ایرانیان در ۱۲ ماه گذشته برای صرف غذا به فستفودها رفتهاند
ایرانیان نیز در مقایسه با سایر کشورها این روزها زمانی را در فست فودها صرف میکنند. ۲۵ درصد ایرانیان در ۱۲ ماه گذشته برای صرف غذا به فستفودها رفتهاند. این درصد در کشوری مانند فیلیپین قابل توجه است. ۹۷ درصد ساکنان شهرهای این کشور در ۱۲ماه گذشته زمانی را در فست فودها گذرانندهاند. ژاپن، کلمبیا، امارات متحده عربی، ایالات متحده آمریکا و... در رتبههای بعدی قرار دارند. به نظرمي رسد ساکنان مناطق شهری یونان توجه بیشتری به شیوه استفاده از غذاهای سالم دارند. در این کشور فقط ۱۵ درصد افراد در زمان مشخص شده سری به فست فودها زده اند.
نکته جالب این است که حتی بسیاری از افرادی که به فست فود رفته اند، اعتقاد دارند که غذاهای فست فودی همگی مضر هستند. درصد افرادی که این اعتقاد را دارند در کشوری مانند اسلوونی به ۷۴ درصد و در کشور فنلاند به ۷درصد میرسند.
نکته آخر اینکه بررسی تحلیل رفتاری ساکنان کشورهای مختلف امکان برنامه ریزی دقیق را برای مسئولان و کسب وکارهای مختلف فراهم میکند. برنامهریزی که براساس آن میتوان نسبت به اجرای برنامههای فرهنگسازی و ... اقدام کرد. در این میان توجه به آمارهای عنوان شده توسط شرکتهای تحقیقاتی خصوصی نیز امکان مقایسه با آمارهای ارگانهای دولتی را ایجاد میکنند. آمارهایی که اگر از چند کانال مختلف ارائه شوند به نتیجه گیری بهتر کمک بسزایی خواهند کرد.
mbanews.ir-نرگس فرجي
چهارشنبه 4 مهر 1397