ام بی ای نیوز: سیدوک، سامانه ای ست که با ارائه ی خدمات آنلاین حقوقی با هدف فراهم آوردن شرایط زندگی قانونمند و در نهایت مشورت پذیر کردن مخاطبان خود در فضای مجازی فعالیت میکند.
"محمد محمدپور" مدیرعامل "سیدوک" در گفتگو با "ام بی ای نیوز" ضمن بیان این مطلب افرود: در موضوع توسعه ی پایدار هفده اصل مطرح شده که برای تحقق مدلهای مختلفی شکل گرفته است. یکی از نمادهای توسعه ی پایدار "شهر هوشمند" است که شامل سه موضوع مردمان هوشمند، حاکمیت و زندگی هوشمند میباشد و البته مفهوم هوش امروز با فردا و صدسال آینده تفاوت هایی دارد که این تفاوت ها ناشی از مسیری است که توسط مردم طی شده و روابط اجتماعی به قانون تبدیل شده است.
در واقع زندگی مردم جامعه وقتی هوشمند است که قانونمدار باشد، و باید فضایی ایجاد شود تا مردم قانونمدار و هوشمند شوند و این هدف در بستر مشورت پذیری مخاطبان قابل تحقق است.
وی در رابطه با هدف شکل گیری سبدوک افزود: مخاطبان قبل از تشکیل پرونده های حقوقی که برخی از آنها نیازی به چنین روالی ندارند، میتوانند تنها با دریافت خدمات مشاوره
حقوقی، اطلاعات مناسبی در حوزهی دعاوی و موضوعات قابل بحث خود کسب نمایند. در جامعه ی ما مردم فرهنگ مشاوره در امور حقوقی ندارند و گاهی زمان و هزینه های گزافی برای تشکیل پرونده هایی هدر میرود که اصولا نیازی برای آن وجود نداشته و با یک مشاوره امکان رفع و حل مشکل میسر بوده است.
برهمین مبنا اپلیکیشن سیدوک قابل نصب روی گوشی های تلفن همراه امکان تماس با وکلای این مجموعه را به شکل آنلاین و تلفنی فراهم کرده است.
در این سیستم وکلایی که همگی عضو کانون وکلا هستند و از وکلای پایه یک دادگستری انتخاب شده اند در مصاحبه های تخصصی میزان تخصص و اسناد و مدارک آنها ممیزی شده و براساس دانش و تجربه و آیتم های مدنظر مجموعه سعی بر انتخاب بهترینها در این فرایند است، انتخاب و در نهایت وکلا در موضوعات تخصصی به ارائه ی خدمت میپردازند.
دراین سامانه، وکلا بر دو بخش مشورتی و وکالتی تقسیم بندی شده اند که مخاطبان در ابتدا برای کسب اطلاعات و طرح موضوع خود با وکلای مشورتی ارتباط برقرار میکنند و اگر لازم به تشکیل پرونده و یا دریافت خدمات وکالت بود به شکل تخصصی با وکلای مورد نظر کار حقوقیشان را ادامه میدهند.
وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که این فرایند کاری باعث صرفه جویی در وقت و هزینه مخاطبان میشود تصریح کرد: هزینه ی مشاوره راهبردی برای راهنمایی در امور حقوقی برای بیست دقیقه حدود بیست هزار تومان است و مبلغ مشاوره ی حضوری برای یکساعت و نیم حدود 250 هزار تومان است و در نهایت اگر دراین دو فرایند منتج به تشکیل پرونده و شکایت و... شد کار وکالت شروع میشود؛ در غیر اینصورت ممکن است نیازی به شکایت و پرونده سازی های بی نتیجه نباشد، که این روش سرآغاز مناسبی برای مشورت پذیر کردن مردم در امور مختلف از جمله مسائل قانونی و حقوقی است.
وی در ادامه گفت: ایده ی وکالت آنلاین از سال 97 استارت زده شده و اپلیکیشن تخصصی آن ایجاد شده و از سال 98 تا حدودی در این مسیر پیشرفت هایی حاصل شده و در حال حاضر سه ماه است که به شکل عمومی قابلیت جذب مخاطب و پاسخگویی به آنها میسر شده است.
وی در مورد بازخوردهایی که تا کنون نسبت به این موضوع دریافت شده، تاکید کرد، بیشتر مخاطبانی که از این نرم افزار استقبال کرده اند در بین گروه سنی 40 تا 44 سال هستند و خدماتی که در این سطح به شکل آنلاین ارائه میشود به لحاط تخصصی بودن چندان با سایر موارد آنلاین نظیر تاکسی اینترنتی و... قابل مقایسه نیست و مخاطبان خاص خود را دارد، به همین لحاظ ارزیابی بازخوردهای آن چندان ساده نیست.
مدیرعامل سیدوک در مورد شکل اطلاع رسانی این مجموعه گفت: کار تبلیغاتی ما بیشتر در حوزه ی فرهنگ سازی تعریف میشود و رویکرد تبلیغات محیطی بر این پایه بوده که چنین خدمتی را به مخاطبان معرفی کنیم و بگوییم چنین فضایی شکل گرفته است.
در حوزه ی فرهنگ سازی نیز لایه هایی قابل اجرا وجود دارد که شامل بخش های تخصصی میشود، نظیر: آموزش، خدمات حمایتی نظیر مشورت وکلا با همکاران خود در موضوعات مختلف حقوقی، گرایش به آموزش نسل آینده با نگاه اکوسیستی متنوع درهم تنیده و همچنین ارائه خدمات آنلاین به ایرانیان مقیم خارج از کشور یا خارجی هایی که مقیم ایران هستند و حمایت مالی از طریق پس انداز به شکل بیمه عمر و ایجاد سرمایه مالی در نرم افزار برای مواقعی که به خدمات حقوقی نیاز باشد.
-mbanews.irمریم غضنفری