ام بی ای نیوز: ۹۸، سال پرهیاهوی برای تبلیغات تلویزیونی بود و هر روز آمارها و اطلاعات بدست آمده از آن تغییر میکرد. در این سال بیشترین سهم از تعداد و زمان تبلیغات به ترتیب با سهم %۲۷ و ۲۶% از تبلیغات کل مربوط به فصل تابستان و بالاترین ارزش تعرفهای متعلق به زمستان با سهم ۴۳% بوده است. همچنین فصل بهار با ۲۸% بیشترین سهم از زمان تبلیغات را به خود اختصاص داده است. حال که وارد سال ۹۹ شدهایم، بررسی کل وضعیت تبلیغات تلویزیونی در سال ۹۸ از اهمیت فوق العادهای برخوردار است. شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (emrc) بررسی جامعی از وضعیت تبلیغات تلویزیونی در سال ۹۸ انجام داده که در ادامه اطلاعات کاملی از آن را میخوانید.
مواد غذایی و نوشیدنی پرتبلیغ ترین صنعت در سال ۹۸
برندهای فعال حوزه مواد غذایی و نوشیدنی رتبه یک تبلیغات تلویزیونی را در سال ۹۸ به نام خود ثبت کردهاند. برندهای مواد غذایی و نوشیدنی در هر چهار فصل سال ۹۸، بیشترین سهم از تبلیغات را در میان تبلیغات تلویزیونی داشته اند. اطلاعات نشان میدهد، در هر فصل بیش از ۶۰% سهم از تعداد تبلیغات متعلق به سه صنعت پر تبلیغ در آن فصل است.
همچنین اطلاعات نشان میدهد، تبلیغات تلویزیونی مواد غذایی و نوشیدنی در پاییز سال گذشته به اوج خود رسید و نزدیک به ۶۰ درصد تبلیغات را به خود اختصاص داده است.
سه گروه محصول پرتبلیغ در هر فصل سال کدامند؟
گروه محصولی شیرینی و تنقلات از تیر تا پایان اسفند ماه ۹۸ بیشترین سهم از تعداد تبلیغات را از آن خود کرده است. در ادامه به بررسی سه گروه محصول پرتبلیغ در هر فصل سال گذشته میپردازیم.
- بیشترین سهم تبلیغات در فصل بهار: گروه محصولی نوشیدنیها ۱۲%، لبنیات ۱۰% و محصولات مراقبتی و بهداشتی ۸%
- بیشترین سهم تبلیغات در فصل تابستان: گروه محصولی شیرینیها و تنقلات ۱۳%، چاشنیها و ادویهها ۹% و نوشیدنیها ۷%
- بیشترین سهم تبلیغات در فصل پاییز: گروه محصولی شیرینیها و تنقلات ۲۰%، غذاهای آماده و نیمه آماده ۸% و چاشنیها و ادویهها ۷%
- بیشترین سهم تبلیغات در فصل زمستان: گروه محصولی شیرینیها و تنقلات ۱۴%، غذاهای آماده و نیمه آماده ۷% و چاشنیها و ادویهها ۷%
افزایش۱.۴ برابری فعالیت تبلیغاتی درشبکه های تلویزیونی
با توجه به قراردادهای منعقد شده توسط سازمان صدا و سیما با برندها، افزایش فعالیت تبلیغات در شبکههای تلویزیونی قابل پیش بینی بود. در همین راستا شاهد افزایش ۱.۴ برابری تعداد تبلیغات تلویزیونی درسال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ و افزایش تعداد تبلیغات در تمامی شبکهها هستیم. لازم به ذکر است، بالاترین افزایش تعداد تبلیغات در شبکه نمایش با رشد ۱.۷ برابری و شبکههای پنج و آی فیلم با رشد ۱.۶ برابری همراه بوده است.
زمان تبلیغات نیز با تغییراتی مواجه شده است. زمان تبلیغات سال ۹۸، ۱.۵ برابر سال ۹۷ بوده است، بالاترین افزایش زمان تبلیغات در شبکه پنج با رشد ۲ برابری و شبکههای نمایش و آی فیلم به ترتیب با رشد ۱.۸ برابری همراه بوده است.
افزایش ۲ برابری ارزش تعرفهای تبلیغات تلویزیونی
بالاترین افزایش ارزش تعرفهای تبلیغات تلویزیونی در سال گذشته، در شبکه نمایش با رشد ۵.۸ برابری و شبکههای ۵ و آی فیلم به ترتیب با رشد ۳.۵ و ۲.۹ برابری همراه بوده است.
همچنین ، بیشترین پخش تعداد آگهی در هر ساعت در تمامی فصول، متعلق به بازه زمانی ۲۱:۴۵ الی ۲۳:۴۵ بوده است. رکوردار تعداد پخش در این ساعات فصل تابستان ، با ۱۲۳ پخش در هر ساعت است.
در مجموع با توجه به روند افزایشی تبلیغات تلویزیونی در سال ۹۸ به نظر میرسد، سال ۹۹ نیز این روند صعودی همچنان ادامه داشته باشد.