ام بی ای نیوز: اندازه بازار آبمیوه در نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد ۹۹ به نسبت دوره گذشته (نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت)، در ۲۴ شهر اصلی ، ۱۵ درصد افزایش داشته است این افزایش در پایتخت (تهران) ۱۹ درصدی بوده است. روزهای گرم سال بازار آبمیوه با تغییر و تحولات اساسی روبرو میشود. فعالان این حوزه از بازار علاوه بر تبلیغات گسترده درصدد سهم خواهی و افزایش اندازه حوزه فعالیت خود هستند. شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (emrc) اطلاعات جدیدی را از بازار آبمیوه منتشر کرده است. اطلاعات بدست آمده از پایش خرده فروشی ۲۴ شهر کشور بدست آمده است که در ادامه میخوانید.
وضعیت بازار با توجه به میزان آبمیوه طبیعی موجود در محصول
بازار آبمیوه در ایران به دسته بندیهای مختلفی تقسیم بندی میشوند. آبمیوههای بازار از لحاظ درصد آبمیوه طبیعی موجود در محصول به ۳ دسته نوشیدنی (تا سقف۲۵ درصد آبمیوه طبیعی)، نکتار(بین ۲۵ تا ۹۹ درصد آبمیوه طبیعی) و آبمیوه خالص (۱۰۰ درصد آبمیوه طبیعی)تقسیم میشوند.
سهم بازار حجمی هر کدام در بازار آبمیوه در پوشش جغرافیاییemrcبه ترتیب، ۴۲ ، ۵۰ و ۸ درصد است. در مقایسه فروش این دوره (نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد) نسبت به دوره مشابه در سال قبل، سهم دسته بندی نوشیدنی ۵ درصد کمتر شده است و نکتار و آبمیوه خالص به ترتیب ۴ و ۱ درصد، سهم گرفته اند. به عبارت دیگر، طی یک سال گذشته، مصرف کنندگان تمایل بیشتری به آبمیوههای طبیعی نشان داده اند.
وضعیت بازار تک نفره و چند نفره بودن آبمیوه
طبق اطلاعات بدست آمده توسط emrc، آبمیوه به لحاظ اندازه محصول، به دو نوع تک نفره (کمتر از نیم لیتر)و چندنفره (بالای نیم لیتر)، تقسیم میشود که به لحاظ حجمی، سهم بازار هم کدام در ۲۴ شهر اصلیبه ترتیب ۵۸ و ۴۲ درصد است.
وضعیت بازار با توجه به طعم محصول
گزارش تحقیقاتی ارائه شده محبوب ترین آبمیوه را نیز میان ایرانیان مشخص کرده است. طبق اطلاعات بدست آمده به لحاظ طعم آبمیوه، پرتقال محبوب ترین طعم بین آبمیوه است؛ به طوریکه ۲۸ درصد از فروش حجمی بازار را در پوشش جغرافیایemrcدر اختیار دارد. این طعم محبوب در بعضی از شهرها سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است؛ چنانکه در اهواز و کرمانشاه، سهم پرتقال ۳۴ درصد از فروش حجمی بازار است.
شایان ذکر است که در یک سال اخیر، طعمهای ترکیبی جدیدی مثل آلوئورا و آلبالو ترش، گوجه فلفلی و لیمو، آلوئورا و عسل و … وارد بازار آبمیوه شدهاند؛ هر چند که تاکنون در مقایسه با طعمهای همیشه محبوب مثل پرتقال، هلو، آناناس و انبه، سهم فروش چندانی به خود اختصاص ندادهاند.
mbanews.ir- نرگس فرجی