03/12
1397
ام بی ای نیوز: تحلیل بازار هدف، به برندها کمک میکند تا مسیر درستی را برای رسیدن به اهدافشان دنبال کنند. تحلیلی که تغییر ذائقه مصرف کنندگان و درصد حضور رقبا را برای برندها نشان میدهد. بازار فعالان حوزه شوینده در سال گذشته دادههای مختلفی را از خود به جای گذاشته است.
طبق بررسیهای شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (emrc) گروه محصولی پودر لباسشویی در بازار حوزه شوینده و نرم کننده به مانند گذشته همچنان یکه تاز بازار است. این گروه محصولی ۵۳ درصد سهم بازار را از آن خود کرده است. بعد از آن، گروه محصولاتی به مانند پودر دستی، مایع لباسشویی و نرم کنندهها قرار دارند. این رتبه بندی مخصوص بازار ایران است و مطمئنا با توجه به ذائقه مصرف کنندگان در کشورهای دیگر متفاوت خواهد بود.
در این میان، دادههای آماری نشان از یکنواختی نمودار میزان سهم فروش در برخی از محصولات حوزه شوینده به مانند پودر لباسشویی دارد. البته این نمودار در محصولات دیگر یکنواخت نبوده و گاهی افزایش و گاهی کاهش سهم را نشان میدهد. برای مثال میزان سهم گروه محصولی پودر دستی در انتهای سال یک درصد افزایش و میزان سهم گروه محصولی نرم کننده و مایع لباسشویی یک درصد کاهش داشته است.
ده برند برتر حوزه شوینده و نرم کننده
پرسیل، سافتلن، اکتیو، هوم کر، دریا، سپید، تاژ، شوما، برف و هاله،ده برند برتر حوزه شوینده شناخته میشوند. ده برندی که هر کدام سهی از بازار و گروهی از مخاطبان را از آن کردهاند. اما در ادامه؛ بررسیها برندهای پرچمدار گروه محصولات مختلف به مانند پودر لباسشویی، مایع لباسشویی و پودر دستی را مشخص کردند. برای مثال پودر لباسشویی ۵۰۰ گرمی پرسیل با اکتساب ۳۸ درصد سهم، رتبه اول را در این حوزه از آن خود کرده است. پودر ۵۰۰ گرمی دریا نیز در حوزه پودرهای دستی بالاترین سهم را بدست آورده است. همچنین در طبقه محصول مایع لباسشویی ۱۰۰۰ گرمی، مایع لباسشویی برای لباسهای مشکی تاژ با سهم ۳۹ درصدی رتبه اول و مایع لباسشویی یک لیتری، پرسیل و اکتیو با سهم ۲۱ درصد مقام اول را از آن خود کرده اند.
تغییرات چشمگیر در بازار شوینده
سال گذشته، بازار پرهیاهو شوینده با تغییرات قابل توجهای مواجه بود. در این بازار نرم کنندهی ورنل که کمپینهای مختلفی را نیز به منظور معرفی خود اجرایی کرد با رشد سریع در بازار، توانست ۶ درصد سهم خود را افزایش دهد. برند امو، محصولی از شرکت یونیلیور نیز در این بازار خودنمایی کرده و به عنوان تازه وارد این حوزه به خوبی خود را نشان داد. این برند با فعالیتهای گسترده در حوزه تبلیغات و مارکتینگ به رقبا نشان داد که میتواند به عنوان رهبری قدرتمند در این گروه محصول شناخته و در آینده رقباتی تنگاتنگ با برندهای قدیمی بازار داشته باشد. بنابراین با توجه به دادههای سال گذشته، مشخص است که بازار همیشه ناشناخته بوده و اگر برندها با دقت گام برندارند، به زودی رقیبی قدرتمند جای آنها را خواهد گرفت.
mbanews.ir-نرگس فرجي
طبق بررسیهای شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (emrc) گروه محصولی پودر لباسشویی در بازار حوزه شوینده و نرم کننده به مانند گذشته همچنان یکه تاز بازار است. این گروه محصولی ۵۳ درصد سهم بازار را از آن خود کرده است. بعد از آن، گروه محصولاتی به مانند پودر دستی، مایع لباسشویی و نرم کنندهها قرار دارند. این رتبه بندی مخصوص بازار ایران است و مطمئنا با توجه به ذائقه مصرف کنندگان در کشورهای دیگر متفاوت خواهد بود.
در این میان، دادههای آماری نشان از یکنواختی نمودار میزان سهم فروش در برخی از محصولات حوزه شوینده به مانند پودر لباسشویی دارد. البته این نمودار در محصولات دیگر یکنواخت نبوده و گاهی افزایش و گاهی کاهش سهم را نشان میدهد. برای مثال میزان سهم گروه محصولی پودر دستی در انتهای سال یک درصد افزایش و میزان سهم گروه محصولی نرم کننده و مایع لباسشویی یک درصد کاهش داشته است.
ده برند برتر حوزه شوینده و نرم کننده
پرسیل، سافتلن، اکتیو، هوم کر، دریا، سپید، تاژ، شوما، برف و هاله،ده برند برتر حوزه شوینده شناخته میشوند. ده برندی که هر کدام سهی از بازار و گروهی از مخاطبان را از آن کردهاند. اما در ادامه؛ بررسیها برندهای پرچمدار گروه محصولات مختلف به مانند پودر لباسشویی، مایع لباسشویی و پودر دستی را مشخص کردند. برای مثال پودر لباسشویی ۵۰۰ گرمی پرسیل با اکتساب ۳۸ درصد سهم، رتبه اول را در این حوزه از آن خود کرده است. پودر ۵۰۰ گرمی دریا نیز در حوزه پودرهای دستی بالاترین سهم را بدست آورده است. همچنین در طبقه محصول مایع لباسشویی ۱۰۰۰ گرمی، مایع لباسشویی برای لباسهای مشکی تاژ با سهم ۳۹ درصدی رتبه اول و مایع لباسشویی یک لیتری، پرسیل و اکتیو با سهم ۲۱ درصد مقام اول را از آن خود کرده اند.
تغییرات چشمگیر در بازار شوینده
سال گذشته، بازار پرهیاهو شوینده با تغییرات قابل توجهای مواجه بود. در این بازار نرم کنندهی ورنل که کمپینهای مختلفی را نیز به منظور معرفی خود اجرایی کرد با رشد سریع در بازار، توانست ۶ درصد سهم خود را افزایش دهد. برند امو، محصولی از شرکت یونیلیور نیز در این بازار خودنمایی کرده و به عنوان تازه وارد این حوزه به خوبی خود را نشان داد. این برند با فعالیتهای گسترده در حوزه تبلیغات و مارکتینگ به رقبا نشان داد که میتواند به عنوان رهبری قدرتمند در این گروه محصول شناخته و در آینده رقباتی تنگاتنگ با برندهای قدیمی بازار داشته باشد. بنابراین با توجه به دادههای سال گذشته، مشخص است که بازار همیشه ناشناخته بوده و اگر برندها با دقت گام برندارند، به زودی رقیبی قدرتمند جای آنها را خواهد گرفت.
mbanews.ir-نرگس فرجي