ام بی ای نیوز: رمضان، ماه مبارک و پرهیاهویی برای برندهای ایرانی است. ماهی که رویکرد تبلیغاتی برندها تغییر کرده و اکثر آنها تلاش میکنند که به شکلی با حال و هوای رمضان همراه باشند. ارزیابی حضور تبلیغاتی برندها در تلویزیون در این ماه از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. ارزیابی که شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (EMRC) در قالب گزارشی تحقیقاتی به آن پرداخته است. در ادامه به بررسی این گزارش خواهیم پرداخت.
بررسی نرخ بینندگان برنامههای تلویزیونی در رمضان ۹۸
یکی از عوامل مهمی که برندها را نسبت به حضور تبلیغاتی در ماه رمضان ترغیب میکند، نرخ ببینندگان برنامههای تلویزیونی در رمضاناست.
در ماه رمضان ۹۸، متوسط زمان دیده شدن تلویزیون برای افرادی که برنامه تلویزیون را تماشا کرده اند ۳ ساعت و ۴۴ دقیقه و سرانه تماشای تلویزیون برای افراد بالای ۱۵ سال، ۲ ساعت و ۵۸ دقیقه بوده است. نکته مهم این است که متوسط زمان دیده شدن و سرانه تماشای تلویزیون شبکه ۳ نسبت به شبکههای دیگر بیشتر بوده است.
لازم به ذکر است: ژانرها و شبکههای پر مخاطب با توجه به نرخ تماشای بینندگان و تعداد پخش برنامههای اصلی (بدون تکرار) در ماه رمضان به ترتیب: سریال، برنامههای ورزشی، برنامههای خبری، سرگرمی و تفریح، شو و مجله تلویزیونی بوده است. همچنین در بین ژانرهای برتر، بیشترین نرخ بیننده مربوط به ژانر سریال و در بین شبکه های برتر بیشترین نرخ بیننده مربوط به شبکه ۳ است. در میان سریالها، برادرجان، دلدار و از یادها رفته به ترتیب بیشترین ببینده را به خود اختصاص دادهاند.
دسته بندی برنامه های پرمخاطب (بدون تکرار) براساس ژانر و شبکه
اطلاعات درباره اینکه هر برنامه چقدر مخاطب را جذب خود میکند، از اهمیت فوق العادهای برخوردار است. بخصوص برای ماهی که نرخ مخاطبان نسبت به ماه قبلی آن تغییر میکند.
در ماه رمضان امسال؛ برای ژانرهای پرمخاطب سریال و ورزشی، شبکه ۳ و برای ژانرهای سرگرمی و شو تلویزیون، شبکه نسیم توانسته اند بیشترین نرخ بیننده را داشته باشند. ژانر خبری نیز در شبکه ۲ بیشترین نرخ بیننده را به خود اختصاص داده است.
ساعات اوج تماشای تلویزیون برای شبکه های پر مخاطب
ساعات اوج تماشای تلویزیون برای شبکههای پر مخاطب همیشه مورد توجه برندها است. ساعاتی که منجر به افزایش اثربخشی تبلیغات برندها نیز میشود.
ساعات اوج تماشای تلویزیون به طور کلی مربوط به بازه زمانی ۲۱:۰۰ الی ۲۴:۰۰ به دلیل پخش سریالهای ماه رمضان است. برای شبکه ۳ این بازه از ساعت ۲۱ الی۲۲ بوده که بیشترین نرخ بیننده را به خود اختصاص داده است. همچنین نرخ بینندگان شبکههای ۱ و ۲ در ساعات اوج تماشای تلویزیون تقریباً یکسان است، اما بازه زمانی ساعات اوج تماشای برنامهها با توجه به تفاوت در ساعات پخش سریالها در دو شبکه متفاوت است.
تبلیغات تلویزیونی در ماه رمضان
از ساعات اوج تماشای تلویزیون و تعداد مخاطبان که بگذریم، تبلیغات در ماه رمضان مطرح میشود. بیشترین فعالیت تبلیغاتی در شبکههای ۲ و آی فیلم هر یک با ۱۵% از حجم کل تبلیغ و بیشترین هزینه در شبکه سه با۳۶% از هزینه کل در ماه رمضان اتفاق افتاده است. همچنیناز نظر مدت زمان پخش آگهی شبکههای ۲ و ۵ به ترتیب با %۱۵ و ۱۴% بالاترین زمان را داشته اند.
علاوه بر موارد ذکر شده: در میان ژانرهای مورد بررسی، ژانر سریال در شبکه های ۱، ۲، ۳، ۵ و آی فیلم تعداد پخش آگهی بیشتری در ماه رمضان داشتهاند.متوسط تعداد تبلیغات روزانه در ماه رمضان ۱۳۳۱ آگهی با متوسط زمان هر آگهی ۴۵ ثانیه بوده است.
مجموعا در ۹ شبکه مورد بررسی در ماه رمضان بیشترین تعداد آگهی در هر ساعت با ۲۰۹۳ آگهی، متعلق به بازه زمانی ۱۳:۱۵الی ۱۸:۴۵ است واین بازه زمانی بالاترین مجموع مدت زمان آگهیها در هر ساعت را با ۸۹۷۷۴ ثانیه به خود اختصاص داده است.
۵ گروه محصول پرتبلیغ در ماه رمضان
۵ گروه محصولی نوشیدنی، محصولات مراقبتی و آرایشی مو، ظروف و محصولات آشپزخانه، غذاهای آماده و نیمه آماده و شوینده پارچه مجموعا۴۶% از تبلیغات رادر ماه رمضان به خود اختصاص دادهاند.
همچنین در ماه رمضان امسال تبلیغات تلویزیونی با حجم بالایی از تبلیغات برند عالیس روبرو شد. تبلیغاتی که سبک و اجرای آن با بازخوردهای بسیاری از طرف مخاطبان و سایر برندها روبرو شد. عملکرد عالیس باعث شد کهگروه محصولی نوشیدنی ۲۰% حجم کل تیلیغات را به خود اختصاص داده و در این میان محصول ماءالشعیر با ۱۲% بیشترین تعداد آگهی و تبلیغات چند محصولی شامل انواع نوشیدنی سرد با ۱۱% بیشترین زمان آگهی را از آن خود کنند.
۱۰ برند برتر تبلیغات تلویزیونی ماه رمضان
عالیس، تن تاک، گرجی، تاپ، ایلیکا، کميته امداد امام خميني، چین چین، سوبان، روژنا و شهر فرش از نظر تعداد پخش آگهی جزء ۱۰ برند برتر ماه رمضان هستند. این ۱۰ برتر مجموعا۴۵%از تبلیغات رااز منظر تعداد آگهی به خود اختصاص دادهاند. همچنیناین ۱۰ برند ۴۷% از زمان کل آگهی های ماه رمضان را داشته اند.شایان ذکر است: در میان برندهای برتر عالیس ۱۶% از سهم کل آگهی های ماه رمضان را به خود اختصاص داده است.
mbanews.ir-نرگس فرجي