ام بی ای نیوز: زنان ایرانی قشری هستند که به دلیل ساختارهای سنتی جامعه، کمتر از مردان دیده شدهاند. تصویر آنها در سریالهای تلویزیونی، در تبلیغات، سینما و حتی کتابهای درسی در اغلب موارد تصویری کلیشهای بوده و ما تا قبل از اینکه روایت شخصی آنها را در اینستاگرام ببینیم، نمیتوانستیم تصویری واقعی از سبک زندگی آنها در ذهن داشته باشیم. ما میدانستیم جهان در حال تغییر است، زنان تحصیلکردهتر و مدرنتر از گذشته شدهاند و میزان اشتغال آنها بالا رفته. اما جز تصویر مادرها و زنان خانواده و دوست و آشنا، دریچهای برای تماشای این تغییرات نداشتیم. اینستاگرام اما این پنجره را به روی ما گشود. دنیای متنوع زنان را این روزها میشود در اینستاگرام تماشا کرد. زنانی که هیچ کدام شبیه دیگری نیستند که هر یک به نوعی دنیایشان را متفاوت و منحصر به فرد ساختهاند. یکی همزمان با تحصیل کار میکند و بچهداری هم میکند، یکی تازه کسب و کار خودش را راه انداخته و ما را در تمام مراحل پیشبرد کارش شریک میکند و...
اینستاگرام نه تنها انواع سبک زندگی و انتخابهای شخصی را برای ما به نمایش گذاشته، بلکه به ما کمک کرده در ساختن مسیر زندگی خود از نمونههایی که دوست داریم الهام بگیریم. شاید این دنیای مجازی بهترین فضا برای الگوبرداری از اشخاص و قهرمان ساختن از آنها نباشد، اما بیشک یک منبع الهامبخش بزرگ برای انتخابهای فردی است. تجربهها و خواندن روایت آنها، به ما کمک کرده تصویر روشنتری از نتیجه هر انتخاب و مسیر پیش رویمان داشته باشیم. اگر کسی برای دنبال کردن علاقهاش در هنر مسیر خاصی را رفته چرا ما برای علاقه مشابهمان این کار را نکنیم؟ اگر کسی هم سلیقه ما با خواندن یک کتاب از این رو به آن رو شده، چرا ما سراغ آن کتاب نرویم؟ اگر خانهای شبیه به خانه ما با یک دیوار سبز قشنگتر شده چرا ما امتحانش نکنیم؟
مینا عیبیفر در کتاب اینستاگرام؛ پنجرهای به دنیای زنان. وارد دنیای زنان اینستاگرامی شده است. عینیفر در این کتاب به دنبال ارزشگذاری نقش زنان نیست. به دنبال تفکیک زنان بر اساس میزان تحصیلات یا مهارتهایشان نیست. برعکس، نویسنده در این کتاب تلاش کرده ارزش تنوع تصاویر و سبکها را نمایان کند. زنان در اینستاگرام تریبونی را که هرگز نداشتهاند، به دست آوردهاند تا زندگیشان را روایت کنند و ما را از سطح تصاویری که تلویزیون و رسانههای رسمی برایمان آماده میکنند فراتر ببرند. در این کتاب از زاویه دید خود زنان، به زنان نگاه شده و با طرز فکر، علاقهها و دغدغههایشان آشنا میشویم. 32 نفر از زنان فعال در اینستاگرام در این مطالعه علمی همکاری کردهاند و به سوالات جواب دادهاند تا مشاهدات و تحلیلها به واقعیت نزدیکتر شود. با خواندن این کتاب میتوانیم دید جدیدی نسبت به اینستاگرام به دست بیاوریم و در جایی که هر روز ساعتها یا دقایق زیادی را میگذرانیم، چیزهای ارزشمندی پیدا کنیم.
لازم به ذکر است، کتاب مورد نظر در 218 صفحه و در قطع رقعی منتشر و در اختیار علاقهمند قرار گرفته است.
mbanews.ir- نرگس فرجی