• slide6
responsive slider by WOWSlider.com v8.8

05/26 1398


ام بی ای نیوز:
در قسمت سوم مطلب مارکتینگ‌پلنْ به سرفصل‌های دیگری که می‌بایست در این سند موجود باشند اشاره و مدل پیشنهادی فوربس را مطرح می‌کنیم.


شش- تشریح اقدامات و استراتژی‌های محتوایی

در این قسمت نکات اصلی استراتژی‌ بازاریابی و محتوایی‌تان را توضیح می‌دهید. فهرست انواع محتوا و کانال‌های ارتباطی در این بخش تعیین می‌شوند.

استراتژی محتوا باید موارد زیر را در بر داشته باشد:

  • چه نوع محتوایی تولید می‌شود. مانند پست‌های وب‌لاگ، ویدیو، اینفوگرافیک، کتاب اینترنتی و...
  • چه میزان محتوا تولید می‌شود. این میزان را می‌توان براساس بازه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه مشخص کرد. اهداف کوتاه‌مدت و جریان کار این بازه‌ها را مشخص می‌کنند.
  • اهداف و شاخص‌های کلیدی عملکرد که برای اندازه‌گیری هرکدام از انواع محتوا به کار می‌رود. شاخص‌های کلیدی عملکرد می‌تواند ترافیک ارگانیک، ترافیک شبکه‌های اجتماعی، ترافیک ای‌میل و... را شامل شود. هدف‌ها هم ممکن است به صفحه‌هایی برگردد که قصد دارید این ترافیک به آنها سرازیر شود، مانند صفحه‌های محصولات یا صفحه‌های وب‌لاگ و صفحات فرود.
  • کانال‌هایی که محتوا در آن توزیع می‌شود. مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، پینترست و...

هفت- پیشنهاد منحصربه‌فرد فروش (USP)

داشتن USP قوی در ایجاد تمایز بین یک برند و رقبایش اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال USP فداکس «حتما در یک شبانه‌روز به دست‌تان می‌رسد» ویژگی‌ای ست که به خوبی نیاز مخاطبان را برای تحویل سریع برآورده می‌کند.

هشت- قیمت‌گذاری و استراتژی جایگاه‌سازی

این دو بخش باید با هم سازگار باشند. به عنوان مثال برندی که می‌خواهد با ویژگی لوکس شناخته شود، نمی‌تواند قیمت‌های پایین را برای خدمات یا محصولاتش انتخاب کند.

در این بخش جایگاه برند با جزئیات مشخص و بیان می‌شود که چطور قیمت‌گذاری از آن پشتیبانی می‌کند.

نُه- برنامه‌ی توزیع

این برنامه نشان می‌دهد که مشتریان چطور باید از شما خرید کنند. آیا باید مستقیم از شما خرید کنند یا این کار از طریق وب‌سایت انجام می‌شود؟ آیا از توزیع‌کنندگان خرید می‌کنند یا خرده‌فروشان دیگر؟ و مواردی از این دست.

به راه‌های مختلفی بیندیشید که می‌توانید از طریق آنها به مشتریان دسترسی پیدا کنید.

ده- خطوط مبنای کلیدی

برنامه‌ریزی برای آینده، بدون دانستن این‌که در حال حاضر کجا ایستاده‌اید، کار دشواری‌ست. دانستن وضعیت کنونی امکان مقایسه و برآورد پیشرفت‌ها را ممکن می‌سازد.

تعیین خطوط مبنا همچنین عامل مهمی برای تشخیص و تعیین مواردی‌ست که مفید بوده‌اند یا نبوده‌اند.

به عنوان مثال بهتر است درمورد شبکه‌های اجتماعی آمار مربوطه را ثبت کنید و سپس فرصت‌های رشد را برآورد و درنهایت پس از بازه‌ای که تعیین کرده‌اید موفقیت یا شکست‌تان را مشاهده کنید.

یازده- موارد درنظرگرفته‌نشده در برنامه را به روشنی بیان کنید

برنامه‌ی بازاریابی به تشریح مواردی می‌پردازد که تیم بازاریابی قرار است روی آن تمرکز کند. در عین حال فعالیت‌هایی که به آن پرداخته نمی‌شود نیز در آن شرح داده می‌شود.

اگر جنبه‌هایی از کسب‌و‌کارتان است که در برنامه‌ی بازاریابی درنظر گرفته نشده، در این قسمت بیان کنید. این حذفیاتْ ماموریت، پرسوناها، شاخص‌های کلیدی عملکرد و محتوایتان را توجیه می‌کند.

دوازده- تعیین بودجه‌ی بازاریابی

استراتژی محتوای شما ممکن است برخی کانال‌ها و پلت‌فرم‌های آنلاین رایگان را دربرداشته باشد اما هزینه‌های مخفی‌ای هستند که باید در نظر گرفته شوند.

هزینه‌های کمپین‌ها، نیروهایی که به کار گرفته می‌شوند و... در این قسمت عنوان می‌شوند.

سیزده- مشخص‌کردن همکاران و وظایف‌شان

در این قسمت وظایف افراد مشخص می‌شود. قرار نیست وظایف روزانه مشخص شوند اما بهتر است هر تیم بداند چه وظیفه‌ای بر عهده دارد.

برخی الگوهای مشهور برای نوشتن برنامه‌ی بازاریابی

قالب پیشنهادی وب‌سایت فوربس

  • گزارش مدیریتی
  • مخاطبان هدف
  • ارزش منحصربه‌فرد فروش (USP)
  • قیمت‌گذاری و استراتژی جایگاه‌یابی
  • برنامه‌ي توزیع
  • پیشنهاد ویژه (پیشنهاد خاص برند برای جذب مشتری جدید و حفظ مشتریان پیشین؛ مواردی مانند گارانتی، پکیج‌های ویژه و تخفیف‌ها)
  • متریال بازاریابی (متریال بازاریابی وثیقه‌ای برای معرفی کسب‌و‌کار به مشتریان کنونی و آینده‌تان هستند و می‌توان به وب‌سایت، بروشور، کارت‌ ویزیت و کاتالوگ‌ها اشاره کرد)
  • استراتژی ترغیب فروش
  • استراتژی بازاریابی آن‌لاین (شامل استراتژی کلمات کلیدی، سئو، استراتژی تبلیغات پولی آن‌لاین، استراتژی شبکه‌های اجتماعی)
  • استراتژی کانورژن (تبدیل) استراژی تبدیل به روش‌هایی گفته می‌شود که برند برای تبدیل مشتری بالقوه به مشتریان بالفعل به کار می‌گیرد.

سرمایه‌گذاری مشترک و شراکت (توافق‌هایی که با سازمان‌های دیگر برای دستیابی به مشتریان جدید یا کسب درامد از مشتریان کنونی صورت می‌گیرد)

  • استراتژی افزایش قیمت‌های معاملات
  • استراتژی حفظ مشتری
  • پیش‌بینی‌های مالی

مترجم: نازنین کی‌نژاد

blog.hubspot.com

venngage.com

امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود