ام بی ای نیوز:این برند نام آشنا برای معرفی دسته محصولی جدیدش فعالیتهای مختلفی را در زمینه تبلیغات و بازاریابی اجرایی کرده که ام بی ای نیوز برای دریافت اطلاعات بیشتر گفتگویی را با دکتر نجم الهدی معاون مارکتینگ گروه صنعتی آریان کیمیا تک داشته که در ادامه میخوانید.
چندیست برند مای محصولاتی را برای گروه مخاطبان آقایان تولید و روانه بازار کرده است، درباره این اتفاق توضیح دهید؟
برند مای با سابقه حدودا 17 ساله و باارائه چهار دسته بندی کالا (محصولات مراقبت از پوست و مو، محصولات آرایشی،عطر) حضور فعالی در بازار ایران دارد. مای در بازار ایران به عنوان برندی که برای بانوان محصول تولید میکند، شناخته میشود. اما باید در نظر گرفت که برخی از محصولات مای مانند کرمها و.. توسط آقایان نیز استفاده میشوند. بنابراین این گروه مخاطبان نیز جزء مخاطبان برند مای محسوب میشوند. حال برند مای تصمیم گرفته که لاین جدیدی به دسته بندی محصولات خود اضافه و محصولات مخصوص آقایان را تولید و به بازار ارائه کند. البته طبق بررسیهای انجام شده نگاه آقایان نسبت به محصولات آرایشی و بهداشتی تغییر کرده و این روزها آقایان جزء مصرف کنندگان محصولات بهداشتی و مراقبتی هستند.
برند مای در حال حاضر با ده محصول در لاین آقایان وارد بازار ایران شده است.
چرا محصولات لاین آقایان را با نام برند مای که برای گروه مخاطبان بانوان شناخته تر است، روانه بازار کردهاید؟
ساخت و معروف کردن یک نام تجاری بسیار سخت و پرهزینه است. گروه آریان کیمیا تک، 17 سال است که نام تجاری مای را در بازار دارد و خوشبختانه گروه مخاطبان برند از محصولات راضی هستند. بنابراین ورود محصولات جدید با نام تجاری با سابقه راحتتر از ورود محصولات با نام تجاری تازه است. البته قبل از مای برندهای معتبری مانند نیوآ، کلارنس و... نیز از همین روش برای ورود محصولات آقایان جدیدشان به بازار استفاده کردهاند.
درباره محصولات لاین آقایان توضیح بفرمایید؟
لاین آقایان برند مای با ارائه محصولات شامپوی بدن و سر شروع شد. پس از این دسته محصولات شروع به تولید عطرها برای آقایان کرد. قیمت عطر در بازار ایران به شدت افزایش یافته است و مخاطبان گرایش زیادی به استفاده از بادیاسپلشها پیدا کرده اند. برند مای یک نمونه بادیاسپلش و 3 نمونه اسپری برای گروه آقایان تولید و روانه بازار کرده است. کرم دست و صورت و کرم ضدآفتاب نیز از جمله محصولات دیگری است که در سبد محصولات آقایان جای دارد. محصولات دیگری نیز در حال تولید است که به محض ارائه به بازار درباره آنها صحبت خواهیم کرد.
چند وقت است که از ورود محصولات به بازار میگذرد؟
نزدیک به چهارماه است که محصولات وارد بازار شدهاند و در همین مدت کوتاه شاهد استقبال قابل توجهای از طرف مصرف کنندگان بودهایم.
درباره مزایای رقابتی محصولات جدید برایمان بگویید؟
محصولات مای علاوه برکیفیت درمورد مبحث قیمت نیز با رقبای فعال در بازار مقابله میکند. محصولات خارجی به دلیل چالشهای پیش آمده با افزایش قیمت روبرو بودهاند و بسیاری از گروه مخاطبان این دسته از برندها به دنبال محصولاتی با کیفیت و قیمت مناسب هستند که محصولات برند مای مناسب این گروه از مصرف کنندگان است. مجددا تاکید میکنم: استراتژی برند مای ارائه محصولات باکیفیت و با قیمت مناسب است. همین استراتژی باعث شده که گروه مصرف کنندگان بسیاری برند مای را انتخاب کنند. کیفیت بالا علاوه بر محصول، در بسته بندی، طراحی، رنگ، اسانس و... نیز قابل لمس است.
برای بسته بندی، انتخاب رنگ و اسانس محصولات لاین آقایان زمان زیادی صرف شده که خوشبختانه مورد استقبال مصرف کنندگان نیز قرار گرفته است.
قبل از ورود محصولات به بازار چه مراحلی را طی کردهاید؟
قبل از تولید در مورد تک تک محصولات مرحله پنل تست اجرا میشود. برای مثال: اگر رضایت از کیفیت محصول شامپو را جهت ارائه آن به بازار، 85 درصد در نظر بگیریم، باید رضایت از فرمول اولیه به این درصد برسد، اگر پایینتر باشد، فرمولاسیون مجددا بازنگری میگردد. پس از فرمول به مرحله اسانس و رنگ میرسیم. در این مرحله آنقدر اسانسهای مختلف تست میشود تا جامعه آماری مورد نظر رضایت 85 درصد را داشته باشند. البته هیچ گاه نمیتوان محصولی را ارائه کرد که جامعه آماری رضایت صدردصدی از آن داشته باشد.
پس از تولید محصول نیز تستهای مختلفی از آن گرفته میشود. نظر جامعه آماری درباره کیفیت محصول، کیفیت بسته بندی، راحتی استفاده از محصول و... به دقت مورد بررسی قرار میگیرد.
محصولات لاین آقایان برای چه گروه سنی تولید شدهاند؟
مخاطبان جوان جزء گروه مخاطبان اصلی محصولات آقایان هستند. البته مطمئنا گروه سنی بالاتر نیز از محصولات استفاده خواهند کرد اما مای به منظور تبلیغات گروه مخاطبان جوان را در نظرخواهد گرفت.
لانچ محصول چه مراحلی را طی کرده است؟
برای معرفی محصول از رسانههای مختلفی مانند دیجیتال، محیطی و ... استفاده کردهایم. برای دیجیتال ویدیوهای مختلفی تولید شده است. در بخش تبلیغات محیطی نیز بیلبوردهایی در سطح تهران و شهرستانهای بزرگ اکران شده است و تصویر این بیلبوردها نشانی از همکاری ما با یکی از والیبالیستهای جوانمان کشورمان است. والیبال ایران پیشرفت قابل توجهای داشته و بسیاری از جوانان به این ورزش علاقه دارند. مای در این همکاری از والیبال این مرز و بوم نیز حمایت کرده و نشان داد که گروه مخاطبان اصلیاش جوانان هستند. امیدواریم همکاری با مهدی جلوه بازیکن جوان والیبال کشورمان با برند مای ادامهدار باشد. پیام ارسالی مورد نظر در تبلیغات به مخاطبان این است که "محصولات آقایان مای مناسب جوانانی که به سلامت و زیبایی خود اهمیت میدهند." علاوه براین موارد، نمایندگان فروش به گروه مخاطبان دیگر برند، چون داروخانهها و پزشکان و... نیز محصولاتی دیگر چون کرم ضد آفتاب را معرفی میکنند.
آیا پس از توزیع سراسری محصول بازهم تحقیقاتی انجام میگیرد؟
پس از توزیع محصول به بازار نظرسنجی صورت میگیرد. البته تماس با صدای مشتریان شرکت از طرف مصرف کنندگان و آمار فروش تک تک کالاها در شهرهای مختلف نیز نتایج بسیار مفیدی را در اختیار ما میگذارد که خود تا حدود زیادی مسیر حرکتی آینده را برای ما روشن میکند.
آیا مای توان تولید محصولات بیشتر را پس از دریافت بازخوردهای تبلیغاتی دارد؟
بله، برند مای با برنامهریزی دقیق تبلیغات خود را اجرایی کرده و توان تولید محصولات بیشتر را دارد. البته مجددا تاکید میکنم استقبال مخاطبان خارج از پیش بینی ما بوده و محصولات مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته است. چنین بازخوردهایی باعث شد که تصمیم بگیریم که لاین را وسیعتر کنیم.
در آینده نزدیک محصولات آرایش مو و اصلاح آقایان مانند ژلها و... نیز جزء محصولات تولیدی قرار خواهند گرفت. امیدواریم اگر چالشی پیش رو نیاید تا چندماه آینده این محصولات وارد بازار شوند.
آیا ارائه محصولات جدید در شرایط اقتصادی حال حاضر چالش برانگیز نبوده است؟
شاید برخی از برندها در شرایط حال حاضر به فکر ثبات و یا عقب نشینی باشند. اما استراتژی برند مای پیش روی و کسب سهم بیشتر بازار است. شرایط خرید مخاطبان بخصوص گروه مصرف کنندگان بانوان تغییر کرده است. بسیاری از مخاطبانی که محصولات خارجی را مصرف میکردند، تغییر ذائقه داده و برند خود را تغییر دادهاند. در واقع میتوان گفت: شرایطی پیش آمده که محصولات برندهای ایرانی حداقل یکبار توسط مصرف کنندگان تست شوند. در چنین شرایطی اگر کیفیت محصولات داخلی قابل قبول باشد، مصرف کنندگان نسبت به خرید برندهای داخلی ترغیب و نسبت به آنها وفادار میشوند. باید به مصرف کنندگان فرصت داد، اگر به خاطر داشته باشید چندی پیش مصرف کنندگان تمایل به خرید محصولات غذایی خارجی داشتند اما در حال حاضر برندهای داخلی سهم قابل توجهای از بازار را بدست آوردهاند. در شرایط حال حاضر عملکرد برندهای داخلی بسیار مهم است. آنها با عملکرد درست میتوانند مصرف کنندگان را به سمت بازار داخلی ترغیب کنند. مای در این جهت گام برداشته و تلاش خواهد کرد.
مای قصد دارد علاوه بر لاین مردانه محصولات دیگری را نیز به زودی روانه بازار کند. درباره محصولات جدید به زودی اطلاع رسانی خواهیم کرد.