ام بی ای نیوز: احتمالا این نکته کلیشه ای به گوشتان خورده است که چینی ها فقط کالاهایی را می خرند که تخفیف داشته باشند. این جا باید بین مشتریان چینی تبعیض قائل شد زیرا در واقع مصرف کننده چینی مدام در حال تغییر این سبک مصرف چینی است.
آیا خریداران چینی سایت های خرید الکترونیکی فقط اجناس تخفیف دار را می خرند؟
چرا تبلیغات فراوانی برای خرید از وبسایت های فروش الکترونیکی وجود دارد؟
روز به روز بیش از پیش در اکثر وبسایت ها شاهد رواج تبلیغات، ارائه معاملات و پیشنهادهای خاص هستیم. در واقع این امر خشن ترین و زشت ترین جنبه وبسایت های تجارت الکترونیکی امروزی را شرح و نشان می دهد. چرا؟ شما باید این مزیت رقابتی را کشف کنید که باعث می شود از دیگران متمایز شوید. اگر در مقایسه با وبسایت های پر تبلیغ دیگران وبسایت شما خالی از هر نوع آگهی تبلیغاتی است، آن وقت افراد با چه انگیزه ای باید به وبسایت شما مراجعه کنند؟
در نتیجه می بینیم که تبلیغات کم کم به یک عنصر مهم و اساسی در وبسایت ها تبدیل می شوند. این استدلال مشاهده آگهی های تبلیغاتی متعدد در وبسایت ها را توجیه می کند.
اما به نظر می رسد که رقابتی بودن صرفا در این بازار حریص کافی نیست زیرا مصرف کنندگان چینی می خواهند از نوع دیگری از مزیت برخوردار شوند.
آیا مردم چین فقط کالای تخفیف دار را می خرند؟
با توجه به نتایج یک تجزیه و تحلیل تحقیقاتی بر روی وضعیت مصرف کنندگان متصل به اینترنت در چین، ۷۰٪ از آن ها فقط کالاهای تخفیف دار را می خرند و ۳۰٪ بقیه تمایل به خرید اینترنتی کالا هایی دارند که هیچ نوع تخفیفی بر روی ان ها اعمال نشده است.
حتی اگر اکثریت مصرف کنندگان کالای تخفیف دار را بخرند، همچنان یک سوم افراد به کالاهای بدون تخفیف روی می آورند.
این به چه معنا است؟ رفتار های مصرف کننده و شیوه مصرف در مسیر تغییر قرار دارد.
قیمت یک عامل تصمیم گیری مناسب است اما حتی کیفیت، ارزش و بهای یک محصول معیار مهم دیگری در فرایند تصمیم گیری برای خرید مصرف کنندگان چینی به شمار می رود.
ابتدا، در مورد بازار آنلاین کالاهای لوکس، قیمت بالا به معنای کیفیت بالای محصول است. از بهای کم یک محصول، تبلیغ یا تخفیف اعمال شده بر روی آن به این نتیجه می رسیم که کیفیت کالای فوق پایین است.
در وهله دوم، مصرف کنندگان چینی در پی کشف یک معامله درست بین توازن قیمت و محصول با کیفیت هستند. آن ها به مراتب بیش از سال های گذشته دنبال چنین محصولاتی می گردند.
در وهله سوم، منحصر به فرد بودن محصول و منشاء آن می تواند بر روی شیوه رفتار مصرف کننده چینی هنگام خرید تاثیر بگذارد.
در پایان، اکثریت خریداران چینی علاقمند به وبسایت های فعال در عرصه تجارت الکتریک، فقط کالاهای تخفیف دار را می خرند اما دلیل بیشتر بودن تقاضا برای خرید از این نوع وبسایت ها تمایل به مشاهده دیگر مزیت ها مثل قیمت، کیفیت و اصالت است.
مرضیه فروتن