• slide6
responsive slider by WOWSlider.com v8.8

02/3 1399


ام بی ای نیوز:
شیوع جهان ویروس کرونا باعث ایجاد اختلالی بی سابقه در سرتاسر جهان می شود. تلاش ها جهت مهار ویروس منجر به تعطیلی یا ممانعت از ادامه فعالیت بسیاری از کسب و کار ها شده است. در همه جای دنیا، صاحبان کسب و کار، اپراتور ها و کارمندان شغل خود را از دست داده یا با آثار قریب الوقوع این بحران بر روی اقتصاد رو به رو شده اند.

یک تیم متشکل از محققان بر روی میزان انعطاف پذیری کسب و کار ها و جوامع مطالعه می کنند. میزان انعطاف پذیری به مقدار توانایی افراد، کسب و کار ها و جوامع در زمینه سربلند کردن از مشکلات اساسی اشاره دارد. کسب و کار ها یک نقش حیاتی در بازگرداندن حس انعطاف پذیری به جوامع با ایجاد شرایط مناسب برای رشد اقتصادی، اشتغال، تولید کالا ها و ارائه خدمات اساسی ایفا می کنند.

هدف از ارائه این مقاله بخشیدن بارقه ای از امید به کسانی است که وضعیت فعلی را ترسناک می دانند. در ادامه بر روی برخی خلاقیت ها، سوسو ها، نبوغ، انعطاف پذیری و تاب آوری هایی باورنکردنی تاکید می شود که در سرتاسر جهان به چشم می خورند. کسب و کار ها راه هایی را برای ادامه فعالیت خود ضمن حمایت از مبارزه بر علیه این اپیدمی پیدا می کنند. این قبیل اقدامات علی رغم ایجاد حس امید به بهبود در دل انسان ها، به پتانسیل موجود برای ایجاد یک سری تغییرات دائمی تر در اثر بروز بحران اخیر اشاره می کنند.


ادوار مختلف

شیوع ویروس کرونا در ماه های اخیر تفاوتی محسوس و چشمگیر با انواع دیگر فجایعی دارد که کسب و کار ها و جوامع در طول تاریخ تجربه کرده اند.

بلایای رایج تر مثل طوفان، سیلاب یا آتش سوزی به سرعت و با شدت فراوان ضربه می زند و بازه جغرافیایی آن محدود است. تحقیقات نشان می دهند که کسب و کار ها پس از این فجایع به انعطاف پذیری، تاب آوری و مقاومت جامعه کمک می کنند. امداد رسانی های آن ها شامل بازسازی، اهداء کمک های مالی، تداوم فعالیت های تجاری خود، تحویل کالا ها و ارائه خدمات اساسی می شوند.

بحران فعلی در توانایی بسیاری از افراد و کسب و کار ها برای برقراری ارتباط فیزیکی اختلال به وجود می آورد. چالش خاص در این میان نامشخص بودن طول این دوره و عدم ارائه یک راه حل فوری برای آن است. با این وجود، ذکر این نکته قابل توجه است که همین خصوصیات مشابه شرکت ها را به سوی تلاش برای حل این چالش هدایت می کنند.



پاسخ های قابل توجه

کسب و کار ها در حال تغییر مدل های تحویل کالا و خدمات خود در راستای محدود ساختن تماس فیزیکی با مشتریان هستند. رستوران ها به سوی گزینه های بردن غذا به خانه و دریافت غذا داخل خودرو روی می آورند و خط مشی خود را تغییر خواهند داد. خواربار فروشی ها بر روی تحویل مواد غذایی دم درب منزل تاکید می کنند. سایر کسب و کار ها – از جمله کلینیک های دامپزشکی – با وجود باز بودن کلینیک، با ارائه یک نوع خدمات خاص، دارو ها و غذا را به مشتریان منتظر داخل خودرو ها تحویل می دهند.

آموزشگاه های هنری و صنایع دستی کیت های کار در خانه را به افراد پیشنهاد می دهند. یک کسب و کار نقاشی روی سفال از نوع «خودت آن را انجام بده» (do-it-yourself) به اسم «Crock A Doodle»، کیت های نقاشی بر روی سفال را برای کار در خانه فراهم می کند. در ادامه یک فرانشیز آموزشگاه هنری موسوم به «4Cats»، به علاقمندان دروس هنر را آنلاین آموزش می دهد.

ورزشگاه ها و سالن های بدنسازی اقدام به پخش آنلاین کلاس های ورزشی می کنند.


تمهیدات لازم برای ایجاد قابلیت انعطاف پذیری

شرکت ها به این بحران واکنش نشان می دهند. عنصر لازم برای ایجاد قابلیت انعطاف پذیری برخورداری از پتانسیل کافی برای صدور اجازه کار از داخل خانه است. آن دسته از کسب و کار هایی که از این قابلیت بی بهره اند و نمی توانند شرایط مناسب برای کار از راه دور را برای کارمندان به وجود بیاورند، در تلاش هستند تا با کشف راه حل هایی اجازه ادامه فعالیت ها را به شرکت های زیر مجموعه خود بدهند.

دیگر شرکت هایی که ملزم به باز ماندن و حضور فیزیکی کارمندان در محل کار هستند، دست به تغییر ساختار فیزیکی یا فضای ملاقات با مشتریان می زنند. سوپرمارکت های «Loblaws» و دیگر خواربار فروشی ها ساعات خاصی را برای خرید مشتریان آسیب پذیر تر تعیین و یک سری سپر های پلکسی گلاس را در فروشگاه هایشان نصب کرده اند.

بسیاری از شرکت های تولیدی در صدد تغییر خروجی های خود و تولید محصولات مورد نیاز در شرایط شیوع این ویروس هستند. در ایتالیا، یک شرکت از چاپگر های 3D برای جایگزین کردن شیر های تنفسی شکسته با شیر های تنفسی سالم بهره برد. در کانادا و ایالات متحده آمریکا، تامین کنندگان قطعات یدکی خودرو در روند تولید دستگاه تنفس مصنوعی با یکدیگر همکاری کردند. همین اتفاق برای سازندگان جاروبرقی در انگلستان افتاد.

حتی شرکت های کوچکی نظیر «Hedley & Bennett»، تولید کننده پیش بند و لباس سرآشپز، با مشارکت یک پزشک پس از طراحی، روند تولید ماسک های صورت را شروع کردند.

بر اساس آن چیزی که شاید مبنای یک هنجار در آینده را تشکیل بدهد، کنفرانس ها در جستجوی پلتفرم های مجازی برای حفظ روند برگزاری رویداد های شبکه ای مهم هستند. یکی از این کنفرانس ها که توسط گروه تحقیقات سازمان ها و محیط طبیعی (GRONEN) برگزار شد، از بحران کرونا برای پیشبرد راه حل های برپایی یک کنفرانس مجازی استفاده می کند. محور این قبیل راه حل ها همانا تکنولوژی و فناوری مدرن است.


مرضیه فروتن

www.theconversation.com

امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود