ام بی ای نیوز: شیوع ویروس کرونا از کنترل خارج شده است و دولت ها در سرتاسر جهان همچنان در تلاش برای مهار آن از طریق بستن مدارس، اماکن عمومی و مرز ها هستند. این ویروس بر روی همه مشاغل تاثیر سوء گذاشته است. در این راستا بازاریابان باید استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را با آن وفق دهند.
رویداد های فیزیکی مثل کتفرانس های تجاری، رویداد های ورزشی و کنسرت ها لغو شده اند و بازار های جهانی در وضعیت سقوط آزاد قرار دارند. شرکت هایی نظیر یونیلور، اسپاتیفای (Spotify)، و گوگل، کارمندانشان به دور کاری تشویق می کنند.
یک مصرف کننده متفاوت
رشد ناگهانی افراد فعال و شاغل در خانه منجر به تغییر سبک زندگی شده و این تغییر سبک باعث شده است تا مصرف کنندگان بیش از پیش وقت خود را در دنیای اینترنت بگذرانند.
برند هایی که قبلا پذیرای «sofa-serfers» (اشخاص بی خانمانی که در حین تلاش برای کشف یک اقامتگاه دائمی به طور موقتی نزد دوستان و آشنایانش زندگی می کنند.) بوده اند، حالا در برخی موارد حتی شاهد افزایش تعداد مراجعه کنندگان نیز هستند. برند هایی که در گذشته به طور سنتی آفلاین بودند، در تلاش برای سازگاری با این روش جدید زندگی درست به ابتکار در زمینه ارائه محصولات آنلاین جدید زده اند.
واضح و مبرهن است که مهم ترین عامل همه گیری و شیوع بیماری، سلامت اعضای جامعه می باشد اما افراد زیادی از این بیماری تاثیر می پذیرند که لزوما بیمار نمی شوند.
کسب و کار ها آثار و عواقب این ویروس را با گوشت و پوست خود حس می کنند. در این میان شرکت هایی نیز هستند که یکی پس از دیگری از اقت میزان فروش خود خبر می دهند.
دپارتمان ها و اداره های بازاریابی در سرتاسر جهان به خوبی به آثار شیوع ویروس کرونا توجه می کنند.
بیشتر بازاریابان در حال عبور از این چهار راه به این موضوع فکر می کنند که در حرکت به سوی چنین آینده مبهم و نامشخصی چه مسیری را باید طی کنند.
مقاله زیر به این موضوع می پردازد که بازاریابان چگونه با این شرایط جدید تطبیق پیدا می کنند. در ادامه متوجه می شویم که هنگام عبور از وضعیت فعلی چه نکاتی را باید به یاد داشته باشیم.
بازاریابان چگونه به این اتفاق پاسخ می دهند؟
سازگاری های کوتاه مدت
تحقیقات اخیر نشان داده اند که ۶۱٪ از بازاریابان مشغول تغییر استراتژی رسانه ای کوتاه مدت خود هستند. به هر حال، فقط ۹٪ از آن ها دست به اعمال تغییرات بلند مدت می زنند.
در این میان حرکت نرمی از رسانه های آفلاین به رسانه های آنلاین اتفاق افتاده است. این در حالی است که بازاریابان در همین مطالعه به روشنی اعلام کرده اند که نسبت به گذشته رویکرد آنلاین تری را در پیش خواهند گرفت.
این تغییر در بودجه تبلیغاتی چندان عجیب نیست وقتی متوجه می شویم که به علت اتخاذ سبک زندگی آنلاین توسط مصرف کننده در عصر پسا کرونا، میزان استقبال از رسانه های دیجیتال افزایش یافته است.
حرکت به سوی کانال های انعطاف پذیر
آن دسته از بازاریابانی که شاهد کاهش بودجه هستند، با حرکت به سمت کانال های ارزان تر و قابل انعطاف تر مثل تبلیغات برنامه ریزی شده، سود خواهند برد. این جا جایی است که در آن میزان حضور مصرف کننده و امکان اطلاع از دیدگاه های افراد مدام در حال افزایش است.
آگهی های تبلیغاتی در نمایشگر های دیجیتال، رسانه های اجتماعی و ویدئو های آنلاین کانال هایی به شمار می روند که به احتمال زیاد در قالب طرح رسانه ای کوتاه مدت توسعه خواهند یافت.
به دلیل ماندن بیشتر افراد در خانه، تبلیغات خارج از خانه نظیر بیلبورد های مترو بسیار کمتر از گذشته در معرض نمایش خواهند بود. روند بازاریابی رویدادی بلافاصله پس از شیوع کرونا متوقف شده است و ما احتمالا شاهد این خواهیم بود که جلوی روند تخصیص بودجه های بازاریابی گرفته می شود یا کسب و کار ها به سمت تبلیغات آنلاین تمایل پیدا می کنند.
با این همه، همگان به کاهش بودجه بازاریابی به عنوان یک راه حل نگاه نمی کنند.
برخی برند های B2B (فروش محصولات یا خدمات یک شرکت به شرکت دیگر) برای جبران عدم حضور در رویداد های مختلف، بر حجم بودجه تبلیغاتی دیجیتال خود می افزایند.
در حال حاضر این نگرانی گریبان افراد را گرفته است که هیچ کس واقعا نمی داند چه زمانی دوران همه گیری بیماری به پایان می رسد و همه مردم می توانند به روال عادی زندگی خود برگردند.
ما شاهد آن هستیم که بودجه ها و هزینه ها در بسیاری از صنایع چگونه کاهش می یابند. صنایع گردشگری، خرده فروشی یا رویداد ها در صدد صرفه جویی در هزینه های خود هستند. به هر حال، بسیاری از خدمات آنلاین درخواستی احتمالا بر حجم بودجه تبلیغاتی خود، به خصوص در کانال های آنلاین، می افزایند.
خدماتی مثل تحویل آنلاین غذا، پخش یا رسانه های خبری آنلاین از افزایش میزان حضور مردم در دنیای اینترنت سود می برند. این برند ها قصد آن را دارند که سهم بیشتری از بازار بزرگ تر را به خود اختصاص دهند و رقم بودجه تبلیغاتی اشان را بالا ببرند.
در این میان صنایع مراقبت های بهداشتی و پزشکان آنلاین، سرگرمی و پخش آنلاین (مثل نتفلیکس)، نرم افزار های ویدئو کنفرانس و خدمات تحویل آنلاین از شیوع ویروس کرونا سود می برند و صنایع گردشگری و هتلداری، سرگرمی آنلاین (مثل سینما ها و فعالیت های اجتماعی)، رویداد ها و کنفرانس ها و صنایع لجستیک از این اتفاق ضربه می خورند.
mbanews.ir- مرضیه فروتن